Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλλάζει μορφή το λιανεμπόριο τροφίμων

Eπί ποδός πολέμου σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις απώλειες, να ξανακερδίσουν τους καταναλωτές, που αγοράζουν πλέον τα απολύτως απαραίτητα, και να αντιστρέψουν το αρνητικό κλίμα βρίσκονται τα σούπερ μάρκετ.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Αλλάζει μορφή το λιανεμπόριο τροφίμων
Eπί ποδός πολέμου σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις απώλειές τους, να ξανακερδίσουν τους καταναλωτές τους, που αγοράζουν πλέον τα απολύτως απαραίτητα, και να αντιστρέψουν το αρνητικό κλίμα βρίσκονται τα επιτελεία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Η κακή περυσινή χρονιά και το ακόμη χειρότερο πρώτο πεντάμηνο, σε συνδυασμό με τις εκτιμήσεις που κάνουν λόγο για πτώση άνω του 5% φέτος, δεν αφήνουν περιθώρια για εφησυχασμό.

Αντιθέτως, η κακή οικονομική κατάσταση και το ρευστό πολιτικό και οικονομικό κλίμα έχουν... χτυπήσει καμπανάκι στις επιχειρήσεις του κλάδου, οι οποίες, βλέποντας ότι η κατάσταση θα δυσκολέψει ακόμη περισσότερο το αμέσως προσεχές διάστημα, αναζητούν τη χρυσή τομή.

Με αυτά τα δεδομένα, τόσο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ όσο και η βιομηχανία έχουν καταφύγει σε πόλεμο προσφορών και μειώσεων τιμών προκειμένου να δελεάσουν τους καταναλωτές. Τα αποτελέσματα πάντως δεν είναι τα επιθυμητά, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών, ποσοστό 93%, ψωνίζει με λίστα, ενώ το 87% αυτών παραμένει στη λίστα, όταν το 2007 το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 35%!

Παράλληλα, όσες αλυσίδες έχουν λεφτά στα ταμεία τους συνεχίζουν να επενδύουν έστω και με μέτρο στην ανάπτυξη των δικτύων τους και να διευρύνουν την παρουσία τους σε περιοχές στις οποίες μέχρι σήμερα δεν είχαν παρουσία ή αυτή δεν ήταν ικανοποιητική, εκμεταλλευόμενες και τα κενά που άφησαν τόσο η αποχώρηση της Aldi από τη χώρα όσο και το «κανόνι» της Ατλάντικ.

--- Οι εταιρείες

* Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του ομίλου Metro, που διαχειρίζεται τα ομώνυμα cash & carry και τα καταστήματα σούπερ μάρκετ My Market, προγραμματίζει την υλοποίηση επενδύσεων ύψους 40 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα χρήση.

Παράλληλα, ο όμιλος προσανατολίζεται στη δημιουργία 9 - 10 νέων καταστημάτων λιανικής My Market και 4 cash & carry στην Ελευσίνα, στο Αίγιο, στην Κομοτηνή και στα Τρίκαλα. Σημειώνεται ότι σήμερα ο όμιλος διαθέτει 48 My Market και 38 Metro cash & carry και απασχολεί περισσότερους από 3.500 εργαζομένους.
 
Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών του ομίλου πέρυσι ο τζίρος διαμορφώθηκε στα επίπεδα των 676,7 εκατ. ευρώ, οριακά αυξημένος κατά 1,3% σε σχέση με το 2009, ενώ τα κέρδη ανήλθαν στο ύψος των 16,8 εκατ. ευρώ. Για την τρέχουσα χρήση η διοίκηση εκτιμά ότι ο τζίρος του ομίλου θα κινηθεί ελαφρώς θετικά, λόγω των νέων καταστημάτων, ενώ σε συγκρίσιμο επίπεδο θα παρουσιάσει μείωση.

* Στην επιτάχυνση της ανάπτυξής της με την προσθήκη νέων σημείων πώλησης και στην πολιτική των τιμών με έμφαση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εστιάζει τις προσπάθειές της τη φετινή χρονιά η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης.

Έτσι, μέχρι σήμερα η αλυσίδα έχει επεκτείνει το δίκτυό της με 18 νέα καταστήματα και αναμένεται να λειτουργήσουν άλλα πέντε. Στο πλαίσιο του επενδυτικού της προγράμματος έχει προχωρήσει στην κατασκευή logistics center στο Καβαλάρι Θεσσαλονίκης, ύψους 45 εκατ. ευρώ, το οποίο θα έχει περατωθεί μέχρι τον προσεχή Οκτώβριο, δίνοντας τη δυνατότητα στην αλυσίδα να βελτιώσει τη διανομή και την τροφοδοσία των καταστημάτων της.

Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών της Μασούτης την περασμένη χρήση, ο κύκλος εργασιών της ενισχύθηκε κατά 5,39% -ανάπτυξη οφειλόμενη κυρίως στη συνεισφορά των νέων καταστημάτων- και διαμορφώθηκε στα 634,632 εκατ. ευρώ από 602,181 εκατ. ευρώ το 2009, ενώ τα κέρδη μετά τους φόρους σημείωσαν άνοδο σε ποσοστό 24,24% και ανήλθαν στα 12,863 εκατ. ευρώ έναντι 10,353 εκατ. ευρώ το 2009.

* Αποφασισμένη να εκμεταλλευτεί το ισχυρό brand name της μέσω της περαιτέρω επέκτασης του δικτύου της εμφανίζεται και η Σκλαβενίτης, η οποία έχει δρομολογήσει τη λειτουργία συνολικά 10 σημείων πώλησης τη φετινή χρονιά. Ήδη από τις αρχές του χρόνου έχει αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων της από τα 73 που αριθμούσε στο τέλος του 2010 στα 79, ενώ σχεδιάζεται η λειτουργία 4 ακόμη σημείων πώλησης μέχρι το τέλος του έτους.
 
Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών της, αν και η αλυσίδα δεν ανακοινώνει τις εκτιμήσεις - προβλέψεις της, εντούτοις παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα είναι από τους κερδισμένους της φετινής χρονιάς, καθώς η κρίση θα αναγκάσει τους Έλληνες και ειδικά τους Αθηναίους να μην πάνε διακοπές, οπότε θα παραμείνουν στις πόλεις τους και δη στην πρωτεύουσα και έτσι δεν θα χαθεί επιπλέον τζίρος, όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια.

Σημειώνεται ότι πέρυσι ο τζίρος της Σκλαβενίτης ενισχύθηκε κατά 3,29% και ανήλθε στο 1,191 δισ. ευρώ από 1,153 δισ. ευρώ στη χρήση του 2009. Ακόμη μεγαλύτερη, πάντως, ήταν η αύξηση στα προ φόρων κέρδη, κατά 35,78%, τα οποία ανήλθαν στα 30,631 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και στα 30,650 εκατ. ευρώ για τη μητρική αλλά και στα κέρδη μετά από φόρους, τα οποία ενισχύθηκαν κατά 17,58% και διαμορφώθηκαν στα 14,104 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και στα 14,151 εκατ. ευρώ για τη μητρική.

* Στην επέκταση του δικτύου των καταστημάτων του επενδύει και ο όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος, ο οποίος πρόσφατα απέκτησε πέντε νέα σημεία πώλησης στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών του, ο όμιλος αποδείχτηκε ανθεκτικός στην κρίση που πλήττει την αγορά.

Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις του κατέγραψαν άνοδο της τάξεως του 6,87% και διαμορφώθηκαν στο 1,574 δισ. ευρώ από 1,473 δισ. ευρώ το 2009, ενώ κατά 5,88% ενισχύθηκαν τα κέρδη μετά από φόρους, τα οποία ανήλθαν στα 34,548 εκατ. ευρώ. Τα συγκεντρωτικά συνολικά έσοδα μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 33,483 εκατ. ευρώ από 33,969 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2009.

Ανάλογη πορεία ακολούθησαν και τα υπόλοιπα μεγέθη της ελληνικής θυγατρικής του βελγικού ομίλου Delhaize, το μερίδιο της οποίας την περασμένη χρονιά αυξήθηκε κατά 160 μονάδες βάσης, στο 18,4%, σε σχέση με το 2009.

--- ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΟΜΙΛΟ CARREFOUR - ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

Η κρίση στη χώρα έφερε και διοικητικές ανακατατάξεις στον μεγαλύτερο, βάσει τζίρου και δικτύου καταστημάτων, όμιλο της χώρας. Ο λόγος για τον όμιλο Carrefour - Μαρινόπουλου, ο οποίος προχώρησε σε σημαντικές διοικητικές αλλαγές προκειμένου να αντιμετωπίσει τόσο τη δυσμενή οικονομική συγκυρία στην ελληνική αγορά όσο και την αρνητική εικόνα που εμφανίζουν τα μεγέθη του.

Μετά, λοιπόν, την αντικατάσταση του διευθύνοντος συμβούλου κ. Β. Στασινούλια από τον κ. Patrice Lespagnol, αλλαγή η οποία έγινε την 1η Μαΐου, στις αρχές Ιουνίου ανακοινώθηκε και η αντικατάσταση του οικονομικού διευθυντή του ομίλου, κ. Πάβελ Μπουρζίνσκι, από τον κ. Τζούλιαν Σαέζ.

Η αλλαγή φρουράς έρχεται σε μια περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη για τον όμιλο, ο οποίος είδε πέρυσι τις πωλήσεις του να πιέζονται σημαντικά, εν αντιθέσει με τα αποτελέσματα που πέτυχαν οι άμεσοι ανταγωνιστές του.

Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις της Carrefour - Μαρινόπουλος (συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της DIA) υποχώρησαν το τέταρτο τρίμηνο του 2010 κατά 5,7%, ενώ η μείωση ήταν ακόμη μεγαλύτερη σε ποσοστό 8,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009, συγκρίνοντας τα ίδια καταστήματα.
 
Ανάλογη εικόνα και σε επίπεδο έτους, καθώς το 2010 οι πωλήσεις στα ίδια σημεία πώλησης υποχώρησαν κατά 7,1% και στο σύνολο κατέγραψαν κάμψη της τάξεως του 4,1%. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις του δ΄ τριμήνου μειώθηκαν στα 699 εκατ. ευρώ, ενώ στο σύνολο της περασμένης οικονομικής χρήσης σημείωσαν πτώση στα 2,719 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 1,182% του ΑΕΠ της Ελλάδας.

Δεν είναι λίγοι οι παράγοντες της αγοράς οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η αλλαγή φρουράς στον μεγαλύτερο λιανεμπορικό όμιλο της χώρας αφενός σηματοδοτεί αλλαγή σελίδας - στρατηγικής που θα ακολουθήσει από εδώ και πέρα, αφετέρου δείχνει τη βαρύτητα που δίνει ο γαλλικός όμιλος στην περαιτέρω ανάπτυξή του στην ελληνική αγορά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο