Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι θέσεις της ΕΣΕΕ για το νέο φορολογικό σύστημα

"Θα υποστηρίξουμε μια συνολική και ενιαία φορολογική αναδόμηση και όχι αποσπασματικές ρυθμίσεις", επεσήμανε η ΕΣΕΕ, κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντηση για την κατάρτιση του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος.

Το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα πρέπει να καταρτιστεί λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές υποχρεώσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων και κυρίως τις δυνατότητες αποπληρωμής του τεράστιου εσωτερικού χρέους, επισημαίνει η ΕΣΕΕ στην τοποθέτησή της, κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντηση για την κατάρτιση του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος. 

Το Ελληνικό εμπόριο θα υποστηρίξει μια συνολική και ενιαία φορολογική αναδόμηση και όχι αποσπασματικές ρυθμίσεις. Τα φορολογικά μέτρα του Σεπτεμβρίου, θα πρέπει να αναθεωρηθούν άμεσα και σύμφωνα με το πλαίσιο του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος.

Οπως τονίστηκε, η Ελληνική Αγορά μετά από μια πολύμηνη περιπλάνηση και σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία και δείκτες της Στατιστικής Αρχής «καταρρέει», κάτω από το δικό της εσωτερικό χρέος, ενώ δεν μπορεί πλέον να αντέξει τους συσσωρευμένους φόρους που ασταμάτητα της φορτώνουν.

Μάταια το ελληνικό εμπόριο ζητά το δικαίωμα της επιβίωσης του και παλεύει άνισα με ένα τεράστιο ανεξέλεγκτο χρέος. Η αγορά χρωστά σήμερα 253 δις στις Τράπεζες και καλείται να πληρώσει ετήσιους προϋπολογισθέντες φόρους περίπου 58 δις για το 2011, έχοντας ταυτόχρονα να αντιμετωπίσει ληξιπρόθεσμες οφειλές 41,1 δις. Η μεγάλη αγωνία της αγοράς βρίσκεται όμως στη «φούσκα» των 408 δις του τζίρου των μεταχρονολογημένων επιταγών μεταξύ των επιχειρήσεων και όλα αυτά χωρίς να γνωρίζουμε τις πιστώσεις και τους ανοικτούς λογαριασμούς σε εγχώριους προμηθευτές και σε οίκους του εξωτερικού.

Το σύνολο των υποχρεώσεων σήμερα ξεπερνά τα 760 δις και εντός της επόμενης τετραετίας θα απαιτηθούν να καταβάλλουμε άλλα 244 δις σε φόρους, σύμφωνα με τον μέχρι σήμερα σχεδιασμό του Μεσοπροθέσμου. Όταν λοιπόν οι άμεσες και μεσοπρόθεσμες υποχρεώσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών είναι υπερδιπλάσιες του ελληνικού δημοσίου χρέους των 355 δις, τι πρέπει και τι μπορούμε να προπληρώσουμε από το 1 τρις, με ποιο τρόπο, πως και πότε; Η καθίζηση των δημόσιων εσόδων τον Ιούνιο κατά 14% δείχνει ξεκάθαρα το οικονομικό αδιέξοδο και την αδυναμία της αγοράς και απορούμε γιατί η ελληνική κυβέρνηση μετά τα μέτρα του Μνημονίου και του Μεσοπρόθεσμου συνεχίζει να αυξάνει και να επιβάλλει νέους φόρους.

Εάν το οικονομικό επιτελείο πιστεύει ότι η αύξηση των φορολογικών εσόδων μπορεί να πραγματοποιηθεί από την πάταξη της φοροδιαφυγής είμαστε στο πλευρό του. Όμως χορτάσαμε από λόγια, θεωρίες και προφητείες για την «εμφανή φοροδιαφυγή» με μέτρα τα οποία απέχουν πολύ από τη δική μας καθημερινή πραγματικότητα, αλλά και το ζητούμενο αποτέλεσμα.

Αντί, όμως η κυβέρνηση να εστιάζει στην πάταξη του συνόλου της παραοικονομίας των περίπου 69δις δηλαδή του 25%- 30% του ΑΕΠ και του λαθρεμπορίου των 25 δις, συνεχίζει να κυνηγά μόνο τα 9 δις της εμφανούς φοροδιαφυγής και να ποντάρει σε εισπρακτικά μέτρα ανύπαρκτης φορολογητέας ύλης, με την ψευδαίσθηση ότι υπάρχουν κρυμμένα λεφτά στην αγορά τα οποία μπορούν να τα εισπράξουν ιδιώτες εισπράκτορες.

Η μαύρη τρύπα των εσόδων και ο εκτροχιασμός του προϋπολογισμού του εξάμηνου του 2011, δεν πρόκειται να αλλάξει με την λύση της «ιδιωτικοποίησης» των φορολογικών ελέγχων, ούτε με την πρόσληψη ιδιωτών «φοροκυνηγών» για την είσπραξη των 37δις από τα 41δις. Εμείς δεν πιστεύουμε ότι τα 50 δικηγορικά γραφεία και οι εισπρακτικές εταιρείες θα λύσουν το πρόβλημα της είσπραξης φόρων, γιατί απλά δεν υπάρχει ούτε χρήμα, αλλά ούτε δουλειά στην αγορά. Επιπλέον, πρόκειται για μια πρόβλεψη η οποία είναι αντισυνταγματική.

Οι απειλές αυτοφώρου και φυλάκισης σε μικροφειλέτες και ο νέος γύρος φορολογικών μέτρων που έρχονται το Σεπτέμβρη με νέες επιβαρύνσεις στα εισοδηματικά κριτήρια, με άδικες αλλαγές στις εκπτώσεις φόρου στα φυσικά πρόσωπα και με σενάρια για πλήρη κατάργηση φοροαπαλλαγών για τις επιχειρήσεις είναι βέβαιο ότι θα εξαντλήσουν αλλά και θα εξοργίσουν την αγανακτισμένη ελληνική κοινωνία που δεν αντέχει άλλο την διαπόμπευση.

Οι φορολογικοί έλεγχοι σε περίπου 400.000 ανέλεγκτες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις αλλά και επιτηδευματίες θα γίνουν και πάλι με την γνωστή συνταγή της «τελευταίας περαίωσης διαρκείας». Αφού λοιπόν το «ταμείο της περαίωσης» θα ανοίξει και πάλι για επιχειρήσεις και για όσους εξαιρέθηκαν από την περσινή ρύθμιση περαίωσης δηλαδή τους μεγάλους φορολογουμένους και τους ελεύθερους επαγγελματίες, με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 €, η πρότασή μας είναι να συμπεριληφθεί και η χρήση του 2010 για όλους ανεξαιρέτως.

Οι πάγιες θέσεις και προτάσεις της ΕΣΕΕ εστιάζονται κυρίως στην ανάγκη μείωσης της φορολογίας όλων των επιχειρήσεων στο 15%, αλλά και του ΦΠΑ με την εφαρμογή ενιαίου συντελεστή στο 19% και την ταυτόχρονη διατήρηση ενός χαμηλού συντελεστή στο 9% για τα είδη πρώτης ανάγκης και όλα τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τον τουρισμό, συμπεριλαμβανομένης και της εστίασης. Ανάλυση της ισοδύναμης δημοσιονομικής απόδοσης έχει σταλεί από το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ στο οικονομικό επιτελείο πρόσφατα.

Η μόνη ελπίδα σωτηρίας που μπορεί να διαφανεί στο ελληνικό πρόβλημα βρίσκεται στην ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και στην δυνατότητα διατήρησης και δημιουργίας θέσεων εργασίας. Ωστόσο για να μπορέσει ο ιδιωτικός τομέας να δώσει δουλειά σε ένα εκατομμύριο ανέργους θα πρέπει μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια να πραγματοποιηθούν επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 75 δις. Που θα βρεθούν όμως αυτά τα χρήματα όταν όλα τα έσοδα των επιχειρήσεων χρησιμοποιούνται για να πληρώσουν φόρους που φτάνουν ακόμα και το 53%; H πρότασή μας είναι η επαναφορά του αφορολογήτου αποθεματικού σε όλες τις επιχειρήσεις που δημιουργούν νέες και παραγωγικές θέσεις εργασίας, απαλλάσσοντας ταυτόχρονα τον ΟΑΕΔ από τα 800.000 επιδόματα ανεργίας.

Οι φορολογικές μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να εξαλείψουν από την ελληνική κοινωνία τα κοινά χαρακτηριστικά των δέκα χειρότερων οικονομιών του πλανήτη σήμερα που είναι η κακοδιαχείριση του δημοσίου πλούτου, η διαφθορά, η φορολογική εξαθλίωση, οι λανθασμένες επιλογές και οι αποφάσεις πανικού των κυβερνήσεων με αποτέλεσμα οι οικονομίες των χωρών αυτών να βυθίζονται στην ύφεση και οι κοινωνίες να υποφέρουν. Αυτό ακριβώς που δυστυχώς συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα.

Οι προγονοί μας πολύ σοφά έλεγαν ότι «οι φόροι και οι θάνατοι θα υπάρχουν πάντα» το δυσάρεστο όμως στην περίπτωση της ελληνικής κοινωνίας σήμερα είναι ότι τον τελευταίο χρόνο οι απόπειρες αυτοκτονίας ακολουθούν την αυξητική τάση των φορών.

Η ΕΣΕΕ θα προσέλθει στον διάλογο με στόχο να συμβάλλει στη δημιουργία ενός δίκαιου, απλού, ήπιας προσέγγισης αλλά και αναπτυξιακού χαρακτήρα φορολογικού συστήματος με ορίζοντα δεκαετίας. Ενός φορολογικού συστήματος που θα έχει τα χαρακτηριστικά του κοινωνικού και οικονομικού πατριωτισμού, γιατί πιστεύει ότι ο εχθρός της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας δεν πρέπει να είναι το κέρδος αλλά ο παράνομος πλουτισμός.

Το υπόμνημα θέσεων της ΕΣΕΕ

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου έχει επανειλημμένα εκφράσει την άποψη ότι, το φορολογικό σύστημα θα πρέπει να διέπεται από συγκεκριμένες αρχές ώστε να ανταποκρίνεται στο αίτημα επιχειρήσεων και πολιτών που επιζητούν ένα σύστημα φορολόγησης κοινωνικά δίκαιο, απλό, κατανοητό με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά. Θα πρέπει δε να συμβάλει στην κατεύθυνση δημιουργίας φορολογικής συνείδησης στους πολίτες και την εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ φορολογούσας αρχής και φορολογουμένων και να «κλείνει» κάθε παράθυρο φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.

Είναι γεγονός ότι η φοροδιαφυγή αποτελεί μια από τις σημαντικότερες παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας, ωστόσο κανείς δεν δικαιούνται να κατηγορεί σε υπερβολικό βαθμό την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, η οποία έχει γίνει το πειραματόζωο της αναδρομικής και έκτακτης φορολόγησης.

Για την ΕΣΕΕ η αντιμετώπιση των οικονομικών δυσκολιών, είναι εθνικό θέμα. Οφείλουμε όλοι μαζί να επανακτήσουμε την διεθνή και ευρωπαϊκή μας αξιοπιστία, αλλά και η Κυβέρνηση οφείλει να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη μεταξύ κράτους και φορολογούμενου πολίτη. Πολλές φορές έχουμε επισημάνει ότι απαιτείται ένα νέο φορολογικό σύστημα άμεσα εφαρμόσιμο χωρίς υπερβολικό διαχειριστικό κόστος, με ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας.

Η αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, επιβάλλεται να τεθεί σε σύγχρονες βάσεις οι οποίες θα δίνουν έμφαση στην απλότητα, την κοινωνική δικαιοσύνη, τη διαφάνεια, τη σταθερότητα, την ισονομία και θα έχουν στοχευμένες αναπτυξιακές κατευθύνσεις, που θα ενδυναμώνουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και θα προωθούν την απασχόληση. Οι συγκεκριμένοι άξονες ανταποκρίνονται στο αίτημα των επιχειρήσεων και της κοινωνίας που επιζητούν ένα σύστημα φορολόγησης απλό, κατανοητό και αφομοιώσιμο με ήπια φορολογική προσέγγιση στα μεσαία οικονομικά στρώματα και στις Μμε επιχειρήσεις.

Το ελληνικό εμπόριο προσέρχεται στο διάλογο με την αντίληψη ενός κοινωνικού και οικονομικού πατριωτισμού, την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης και τη δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών υπέρ των μικρομεσαίων εισοδημάτων.

Η απλοποίηση, ως θεμελιακός στόχος της μεταρρύθμισης, μπορεί να αποτελέσει το βασικό πυλώνα ενός διάφανους φορολογικού συστήματος. Η κοινωνικά δίκαια και σταθερή φορολογική νομοθεσία θα έχει καθολική αποδοχή. Η αρχή της αναλογικής ανταποδοτικότητας και της φορολογικής δικαιοσύνης θα ενισχύσει τα δημόσια έσοδα και θα πετύχει τους οικονομικούς στόχους που έχουμε ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

Η ΕΣΕΕ θα τοποθετηθεί στον διάλογο με την λογική μιας συνολικής και ενιαίας φορολογικής αναδόμησης και όχι αποσπασματικών ρυθμίσεων. Τα φορολογικά μέτρα του Σεπτεμβρίου, θα πρέπει να αναθεωρηθούν άμεσα και σύμφωνα με το πλαίσιο του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος.

1. ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Το ισχύον φορολογικό σύστημα με τις συνεχείς και αποσπασματικές μεταβολές, την πολυπλοκότητα που το χαρακτηρίζει, τη σωρεία φορολογικών επιβαρύνσεων και των πολύπλοκων διαδικασιών που επιβάλλουν υπέρμετρες υποχρεώσεις στους φορολογουμένους κατά κοινή διαπίστωση περιγράφεται: 

άδικο, αναποτελεσματικό και απρόβλεπτο . 
πολύπλοκο του οποίου η εφαρμογή επιδεινώνεται από την έκδοση ασαφών και πολυάριθμων διοικητικών εγκυκλίων, 
ασταθές φορολογικό περιβάλλον, με συνεχείς αλλαγές των φορολογικών διατάξεων,
αδυναμία παρακολούθησής του ακόμη και από τη διοίκηση, 
μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, 
απαιτεί πληθώρα υποχρεώσεων για τους φορολογουμένους και με μεγάλο κόστος συμμόρφωσης, 
δημιουργεί στρεβλώσεις στην οικονομία, 
δεν είναι αναπτυξιακό, 
μειώνει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και την απασχόληση,
χωρίς σωστή κατανομή των φορολογικών βαρών, 
αδυνατεί να πατάξει τη φοροδιαφυγή στο σύνολο της παραοικονομίας. 
προβλέπει ποινές διαπόμπευσης με αυτόφωρη διαδικασία και φυλάκιση για 5.000 ευρώ.

Με δυσβάσταχτες πλέον συνέπειες όπως: 
τη μεγέθυνση των ελλειμμάτων, η αύξηση του κρατικού δανεισμού και του δημόσιου χρέους. 
την απώλεια των αναγκαίων εσόδων για κοινωνικές παροχές (υγείας – παιδείας – συντάξεων - δημοσίων επενδύσεων κτλ.) προς τους πολίτες.
τη στρέβλωση του ανταγωνισμού, η μείωση του ρυθμού επιχειρηματικής ανάπτυξης και η επιδείνωση εν τέλει της ανταγωνιστικότητας. 
την αύξηση των φορολογικών υποχρεώσεων για τα φυσικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις (έμμεσοι και άμεσοι φόροι – πρόστιμα).

Η μεγαλύτερη εστία φοροδιαφυγής είναι η αγορά του πεζοδρομίου, με τζίρο 25 δις ευρώ, που δεν περνούν από το νόμιμο στεγασμένο εμπόριο, με αποτέλεσμα να χάνονται σημαντικά δημόσια έσοδα από φόρους και ΦΠΑ. Το φοροκυνηγητό των 9 δις της εμφανούς φοροδιαφυγής, απογοητεύει τον Έλληνα φορολογούμενο ότι η παραοικονομία και το λαθρεμπόριο στην χώρα μας σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ ξεπερνάει τα 69 δις ή το 25 με 30% του ΑΕΠ.

2. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Η ΕΣΕΕ θέτει τις βασικές αρχές για την ουσιαστική αναδόμηση του φορολογικού συστήματος: 

Συμμετοχή και ευθύνη των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων στη σύνθεση τη Επιτροπής για το Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Καταστολής της Φοροδιαφυγής. 

Απλοποίηση στην εφαρμογή και διαφάνεια του συστήματος με την κατάργηση του ΚΒΣ και την δημιουργία ενός απλού κώδικα διακίνησης αγαθών με στόχο να είναι κατανοητό από τους φορολογουμένους και τη διοίκηση που θα κληθεί να το εφαρμόσει. 

Μείωση στο ελάχιστο των γραφειοκρατικών διαδικασιών με σκοπό την ελαχιστοποίηση του κόστους εφαρμογής του συστήματος για αμφότερους τους εμπλεκόμενους. 

Απλοποίηση των διαδικασιών μέσω τυποποίησης διαδικασιών και μεγαλύτερης χρήσης των διαδικασιών δυνατοτήτων, ώστε ο ελεγκτικός και εισπρακτικός μηχανισμός να καταστεί αποδοτικότερος. 

Σταθερή φορολογική νομοθεσία με μακροχρόνια εφαρμογή και μείωση του φορολογικού συντελεστή όλων των επιχειρήσεων στο 15%. 

Εμπέδωση της φορολογικής συνείδησης και του κλίματος εμπιστοσύνης, σε συνδυασμό με την ακεραιότητα και αξιοπιστία της διοίκησης. 

Κοινωνική δικαιοσύνη προστατεύοντας πρωτίστως τα εισοδήματα των μισθωτών, των μικρών επιχειρήσεων και των συνταξιούχων. 

Διατήρηση των φοροαπαλλαγών των οικογενειακών δαπανών και περιορισμός της αυτοτελούς φορολόγησης των εισοδημάτων, διεύρυνση της φορολογικής βάσης και κατάργηση φόρων μειωμένης απόδοσης. 

Δικαιότερη κατανομή φορολογικών βαρών με βελτίωση της σχέσεως εμμέσων και άμεσων φόρων. 

Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας, την δημιουργία κινήτρων για την αειφόρο ανάπτυξη, την διατηρισιμότητα και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης. 
Ανάπτυξη της οικονομίας μέσω κινήτρων για επενδύσεις με την επαναφορά του αφορολόγητου αποθεματικού για την Μμε επιχείρηση. 

Πάταξη της φοροδιαφυγής στο σύνολο της παραοικονομίας και του λαθρεμπορίου και όχι μόνο της εμφανούς φοροδιαφυγής. 

Αναμόρφωση και ενοποίηση πολλών διάσπαρτων Φόρων επί της Ακίνητης Περιουσίας, Φυσικών και Νομικών Προσώπων. 

Δημιουργία διαδικασιών για γρήγορη και δίκαιη επίλυση των διαφορών μεταξύ φορολογικής Αρχής και φορολογουμένων και κυρίως στην διαδικασία του γενικευμένου συμψηφισμού φόρων . 

Ανάλυση της ισοδύναμης δημοσιονομικής απόδοσης και προσδιορισμός ενός ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ 19% με ταυτόχρονη διατήρηση ενός χαμηλού συντελεστή στο 9% για τα είδη πρώτης ανάγκης και για το σύνολο του τουρισμού συμπεριλαμβανόμενης της εστίασης. 

Αποδοτικότερο σύστημα ΦΠΑ με την καταβολή του στον πραγματικό χρόνο της εμπορικής πράξης μέσω των συστημάτων TAXIS, ΔΙΑΣ αλλά και της φοροκάρτας ώστε να πάψει ο έμπορος να εκτελεί χρέη «φοροεισπράκτορα». 

Μετατροπή των υποχρεώσεων του κράτους προς τους φορολογούμενους ως βέβαιες και εκκαθαρισμένες και όπου απαιτούνται διαδικασίες ελέγχου να πραγματοποιούνται εντός τακτής προθεσμίας. 

Άρση του φορολογικού απορρήτου, για απόλυτα συγκεκριμένο ποσό και υποθέσεις που επισύρουν παραβάσεις μεγάλης φοροδιαφυγής. 

Υπαγωγή των ατομικών επιχειρήσεων σε καθεστώς φορολόγησης των κερδών τους παρόμοιο με αυτό των προσωπικών εταιριών. 

Αύξηση των ορίων των συναλλαγών με μετρητά στο πλαίσιο του Ν.3842/2010. 

Τέλος, πλήρη αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων είσπραξης του ν.3943/2011 που προβλέπει αυτόφωρο και ποινές φυλάκισης για ληξιπρόθεσμες οφειλές από 5.000 ευρώ μέχρι την εφαρμογή του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο