Πολυεθνικές ψάχνουν για ντόπιους "μνηστήρες"

Το στρίβειν μέσω... αντιπροσώπευσης επιλέγουν μεγάλες πολυεθνικές. Τα νέα δεδομένα και η αναζήτηση συμμαχιών με ισχυρούς Έλληνες παίκτες. Οι διαρκείς ανακατατάξεις, η πτώση της αγοράς και η μάχη για τα σήματα.

Πολυεθνικές ψάχνουν για ντόπιους μνηστήρες
Ένα νέο κύμα συγκέντρωσης -που αυτήν τη φορά ευνοεί τους εγχώριους ισχυρούς παίκτες- «σκάει» στην εγχώρια εμπορική αγορά. Εκφράζεται με μετακινήσεις σημάτων και αντιπροσωπειών αλλά και με την εκχώρηση θέσεων από πολυεθνικούς παίκτες, που ψάχνουν την καλύτερη δυνατή εκπροσώπηση με το... μικρότερο κόστος.

Η τάση που μέχρι πρότινος ευνοούσε την αυτόνομη παρουσία πολυεθνικών στην Ελλάδα υποχωρεί και, σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετές θυγατρικές διεθνών ομίλων επανεξετάζουν τη θέση τους, με βαρύνοντα παράγοντα τα υψηλά διαχειριστικά κόστη έναντι ενός κύκλου εργασιών που φθίνει.

Παράδειγμα αυτής της τάσης η απόφαση της Puma Hellas να τερματίσει την αυτόνομη παρουσία της και να αναθέσει στην οικογένεια Φάις την αντιπροσώπευση, χονδρική διανομή και λιανική ανάπτυξη των αθλητικών ειδών Puma στην Ελλάδα.

Με βάση εκτιμήσεις, πέραν του κακού προηγουμένου λόγω του συνεταιρισμού με την οικογένεια Γλου και τη γνωστή διαμάχη, η μητρική πολυεθνική προέβη σε αυτήν την κίνηση αποσύροντας τις αυτόνομες οργανώσεις τόσο από την Ελλάδα, όσο και από την Κύπρο και τη Βουλγαρία, σε μια προσπάθεια αναδιάρθρωσης και επικέντρωσης σε αναδυόμενες αγορές.

Αντίστοιχες κινήσεις εξετάζουν, χωρίς ωστόσο δεδομένη κατάληξη, αρκετές πολυεθνικές από τον χώρο των καλλυντικών, των ειδών οικιακής χρήσης, ακόμη και των φαρμάκων, βασισμένες στο σκεπτικό της μειωμένης πίτας.

Σε αυτήν την περίπτωση, οι πολυεθνικές αναζητούν αντιπροσώπους με σημαντική εμπορική διείσδυση αλλά και ρευστότητα, για να αναθέσουν τη συνέχιση διανομής για καθιερωμένες μάρκες, και να εξασφαλίσουν ανάλογη υποστήριξη.

Παράδειγμα της τάσης αφορά και τη συνεργασία του ομίλου Σαράντη με τη βρετανική πολυεθνική Spotless, η οποία ξεκίνησε από την Ελλάδα (για συγκεκριμένα είδη καθαριστικών) και επεκτάθηκε φέτος σε ολόκληρη τη ΝΑ. Ευρώπη, όπου ο ελληνικός όμιλος διατηρεί δίκτυο θυγατρικών του εταιριών.

Όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν έκπληξη καθώς κατά τη διάρκεια των τελευταίων κρίσιμων ετών η αγορά παρακολούθησε διεθνή ισχυρά λιανικά σήματα να αποχωρούν, αφήνοντας χώρο σε εγχώριους παίκτες (όπως για παράδειγμα συνέβη με την αποχώρηση της Fnac που ευνόησε την ελληνικών συμφερόντων Public και την Πλαίσιο), είδε αντιπροσωπείες να αλλάζουν χέρια μετά την κατάρρευση ισχυρών εγχώριων ομίλων και να περνούν σε νέους διανομείς, ενώ ταυτόχρονα η κρίση συρρίκνωνε τον ανταγωνισμό με την απόσυρση των μικρών και των μεσαίων παικτών του εμπορίου.

Η νέα φάση συγκέντρωσης -αυτή που οι παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν κορύφωση της κρίσης- περιλαμβάνει και τους αδιαμφισβήτητα ισχυρούς πολυεθνικούς παίκτες. Μέσα στην τελευταία διετία, η κρίση ώθησε τους ομίλους Dixon’s και Μedia Markt να μειώσουν τη θέση τους στην Ελλάδα, κλείνοντας τις ομόσταβλες αλυσίδες Electroworld και Saturn αντίστοιχα, ενώ η ηχηρότερη αποχώρηση αφορά σαφώς τη φυγή της Carrefour αλλά και της Sephora και την εκχώρηση των θέσεών τους στον συνεργάτη τους όμιλο Μαρινόπουλο.

Σε αυτό το πνεύμα, παρατηρείται επίσης διαρκής μετακίνηση σημάτων και αντιπροσωπειών από μικρότερους σε μεγαλύτερους παίκτες της ελληνικής αγοράς, μετά από καταγγελία συμβάσεων εκ μέρους των πολυεθνικών.

Έτσι, μετά τη μεγάλη μετακίνηση σημάτων του ομίλου Alapis (σε Σαράντη και όμιλο Folli Follie για φίρμες ακριβών καλλυντικών), αλλά και τη μεταβίβαση αντιπροσωπειών της Ridenco, του ομίλου Felous και του Lakis Gavalas, από τον χώρο της ένδυσης, οι σημαντικές μετακινήσεις συνεχίζονται χωρίς απαραίτητα να συνοδεύονται από τις ηχηρές καταρρεύσεις των προηγούμενων αντιπροσώπων.

Για παράδειγμα, η έως πρότινος βιομηχανική Pharmathen εισέρχεται στον χώρο της εμπορίας παραφαρμακευτικών ειδών αναλαμβάνοντας την αντιπροσώπευση των δερμοκαλλυντικών Bioderma και Nuxe και των προϊόντων στοματικής υγεινής Gum, διαδεχόμενη μικρότερες χονδρεμπορικές ελληνικές επιχειρήσεις.

Στην αγορά αυτοκινήτου, που έχει υποστεί βαρύ πλήγμα από την κρίση, η αρχή έγινε από την Peugeot όταν ανακοίνωσε τη λήξη της συνεργασίας της με την ελληνική αντιπροσωπεία Lion Hellas, μετά από 24 χρόνια. Tην εισαγωγή στην Ελλάδα των αυτοκινήτων της Peugeot αναλαμβάνει ο όμιλος Συγγελίδη, ο οποίος έχει και την αντιπροσωπεία της Citroen.

Αντίστοιχη κίνηση ετοιμάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, και η επίσης γαλλική Renault, η οποία ετοιμάζεται και πάλι να αλλάξει ιδιοκτήτη. Στην Ελλάδα τη γαλλική μάρκα αλλά και τη θυγατρική της Dacia εκπροσωπεί η εταιρία PGA Motors που είναι ξένων συμφερόντων. Η τελευταία δραστηριοποιείται σχεδόν 5 χρόνια, όταν και είχε πάρει την αντιπροσωπεία από τον επιχειρηματία Αλέξανδρο Μανιατόπουλο.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v