Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του Πάτρα - Πύργος από την Κομισιόν

Τις οκτώ συμβάσεις για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος, με εκπτώσεις άνω του 50% έναντι του προϋπολογισμού, καλείται να υπογράψει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών μετά την έγκριση του φακέλου από την Ε.Ε.

Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του Πάτρα - Πύργος από την Κομισιόν

Ερχεται η ώρα της αλήθειας για την υπογραφή των οκτώ συμβάσεων του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έπειτα από πολλούς μήνες επεξεργασίας, ενέκρινε τη χρηματοδότηση του έργου, ο συνολικός προϋπολογισμός του οποίου ξεπερνά τα 450.000.000 ευρώ.

Με την έγκριση του φακέλου «Μεγάλου Εργου» από την Κομισιόν, το υπουργείο Υποδομών εξασφαλίζει κοινοτική χρηματοδότηση 293.000.000 ευρώ για την κατασκευή του οδικού άξονα, αν και οι υποψήφιοι ανάδοχοι έχουν δώσει μεγάλες εκπτώσεις και στην ουσία υπόσχονται πως θα κατασκευάσουν τα 130 χιλιόμετρα που συνδέουν την Πάτρα με τον Πύργο με 240.000.000 ευρώ περίπου.

Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε υποστηρίξει πως όλες οι συμβάσεις θα υπογραφούν ταυτόχρονα μετά την έγκριση του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μάλιστα οι καθυστερήσεις είχαν προκαλέσει αντιδράσεις από την αντιπολίτευση αλλά και από τοπικούς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Τώρα που οι Βρυξέλλες ενέκριναν τον φάκελο, στην αγορά αναμένουν τις υπογραφές.

Ο όμιλος Καλογρίτσα, μέσω των θυγατρικών Τοξότης και Ομάδα Κατασκευών, είχε μειοδοτήσει στους διαγωνισμούς για τα τέσσερα πρώτα τμήματα του άξονα Πάτρα - Πύργος με πολύ υψηλές εκπτώσεις. Στη συνέχεια, τα προβλήματα του ομίλου εντάθηκαν, ενώ στην κατασκευαστική αγορά θεωρούν πως δύσκολα θα υλοποιηθούν οι συμβάσεις με αυτές τις εκπτώσεις. Συνεπώς δεν βρίσκονται εύκολα και αντικαταστάτες, αν υποθέσουμε πως αποσυρθεί ο όμιλος Καλογρίτσα. Βέβαια, υπάρχει και η άλλη πλευρά, η οποία υποστηρίζει πως επειδή τα τιμολόγια των δημόσιων έργων είναι απαρχαιωμένα, οι εκπτώσεις δεν είναι και τόσο παράλογες όσο τις εμφανίζουν οι ανταγωνιστές των εταιρειών που μειοδότησαν.

Ο τελευταίος είχε προσφέρει έκπτωση 53,05% για το πρώτο τμήμα (Πύργος - Δουναίικα), 55,32% για το δεύτερο (Δουναίικα - Αμαλιάδα), 57,45% για το τρίτο (Αμαλιάδα - Κυλλήνη) και 50,39% για το τέταρτο (Κυλλήνη - Βάρδα). Για τα επόμενα τμήματα είχαν μειοδοτήσει άλλες εταιρείες, επίσης με μεγάλες εκπτώσεις: Για το τμήμα Βάρδα - Σαγαίικα η κοινοπραξία Ξανθάκης-Ιντερκάτ με έκπτωση 49,90%, για το τμήμα Σαγαίικα - Κάτω Αχαγιά η DG Infrastrutture (53,40%) και για το Κάτω Αχαγιά - ΒΙΠΕ Πάτρας, η Ιντερκάτ με έκπτωση 50,99%. Προ ημερών, προσωρινός μειοδότης στην τελευταία (όγδοη) εργολαβία που αφορά το τμήμα Μιντιλόγλι - ΒΙΠΕ Πάτρας είχε ανακηρυχθεί πάλι η GD Infrastrutture (που συνεργάζεται με τη Μηχανική), με έκπτωση 52,4%.

Με πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, ο άξονας Πάτρα-Πύργος τεμαχίστηκε σε οκτώ εργολαβίες. Αρχικά ο υπουργός Υποδομών είχε υποστηρίξει αρχικά πως οι συμβάσεις θα υπογράφονταν την Ανοιξη του 2017 και για τα οκτώ τμήματα, όμως ακόμα και σήμερα είναι άγνωστη η ημερομηνία υπογραφής. Χρειάστηκαν μήνες παζαριών με την ομάδα Jaspers (ομάδα Τεχνικών Συμβούλων, από στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων), ώστε να υποβληθεί ο Φάκελος Μεγάλου Εργου (ΦΜΕ) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως απαιτείται για τα σημαντικά έργα, και να εγκριθεί η χρηματοδότησή του.

Οι κοινοτικοί αξιωματούχοι είχαν εκφράσει τον προβληματισμό τους σχετικά με την επιλογή της διατομής του αυτοκινητοδρόμου, λαμβάνοντας υπόψη τους προβλεπόμενους κυκλοφοριακούς φόρτους, οι οποίοι κρίθηκαν χαμηλοί. Ετσι δεν δικαιολογούνται η διατομή αλλά και το κόστος, κάτι που τελικά ενέκρινε η Κομισιόν.

Οι κοινοτικοί αξιωματούχοι είναι προσεκτικοί καθώς μια έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τα έργα με συμβάσεις παραχώρησης στην Ευρώπη, που κυκλοφόρησε πρόσφατα, περιέχει μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση: Σε κάποια τμήματα των οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης στην Ελλάδα υπήρξαν φουσκωμένες εκτιμήσεις για την κυκλοφορία, προκειμένου να δικαιολογηθεί η κατασκευή δαπανηρών έργων, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα το τμήμα Λεύκτρο - Σπάρτη (κατασκευάστηκε) και το Πάτρα - Τσακώνα που ακυρώθηκε κατά το ήμισυ αφού προωθείται μόνο το Πάτρα - Πύργος.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v