Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΠΑ: Το σπάσιμο σε δύο κομμάτια και ο ρόλος των ΕΛ.ΠΕ.

Στα χέρια των νέων ιδιοκτητών των ΕΛ.ΠΕ το εύρος αποκρατικοποίησης των ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας. Η υιοθέτηση της πρότασης Σταθάκη από τους δανειστές. Τι θα περιλαμβάνουν οι δύο νέες εταιρίες. Τα σενάρια για τη θέση του δημοσίου.

ΔΕΠΑ: Το σπάσιμο σε δύο κομμάτια και ο ρόλος των ΕΛ.ΠΕ.

Το «κλειδί» για το εύρος της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, που θα γίνει πλέον με συνταγή Σταθάκη, κρατούν οι νέοι ιδιοκτήτες που θα προκύψουν για τα Ελληνικά Πετρέλαια.

Τα ΕΛ.ΠΕ, ως γνωστόν, κατέχουν το 35% της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και το ελληνικό δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) το 65%. Το σχέδιο του υπουργού ΠΕΝ Γιώργου Σταθάκη που αποδέχτηκαν οι δανειστές προβλέπει το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρίες, με σκοπό τη διατήρηση του ελέγχου του δημοσίου στα δίκτυα διανομής και τα διεθνή έργα μεταφοράς φυσικού αερίου. Επιδίωξη είναι η αποκόμιση κερδών από το κομμάτι αυτό, αλλά και η μεγαλύτερη διείσδυση του φυσικού αερίου σε όλη την επικράτεια. Κάτι που μόνο το κράτος μπορεί να υλοποιήσει για λόγους δημοσίου συμφέροντος.

Ειδικότερα, το νέο μοντέλο της ΔΕΠΑ, όπως είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr στις 6 Απριλίου, που προωθείται, προβλέπει τη δημιουργία δύο εταιριών. Αυτή της ΔΕΠΑ Υποδομών κι εκείνη της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Στην πρώτη θα ανήκουν τα δίκτυα διανομής (δηλαδή οι Εταιρίες Διανομής Αερίου Αττικής, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλίας - Θεσσαλονίκης και το 100% της ΔΕΔΑ δίκτυα υπόλοιπης Ελλάδας). Στην ίδια δημιουργείται θυγατρική, με το δημόσιο να έχει το 100% των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων της ΔΕΠΑ, όπως οι αγωγοί IGI (ελληνοϊταλικός), IGB (ελληνοβουλγαρικός), EastMed (Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας).

Αν τα ΕΛ.ΠΕ αποφασίσουν να πουλήσουν το 35% που θα κατέχουν, τότε το δημόσιο θα δώσει κι εκείνο ποσοστό 14%, διατηρώντας το 51%.

Η δεύτερη εταιρία που δημιουργείται είναι η ΔΕΠΑ Εμπορίας, με το δημόσιο να πουλά το 50,1% του ποσοστού του και μένοντας στην επιχείρηση αυτή με το 14,9% (πάλι τα ΕΛΠΕ έχουν το 35%). Σε αυτή θα ανήκουν η Εταιρία Προμήθειας Αερίου Αττικής, η χονδρική εμπορία και οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας.

Το δημόσιο διατηρεί δικαίωμα βέτο σε συμβάσεις με ξένες εταιρίες προμήθειας αερίου, όπως με τις Gazprom, Sonatrach, Botas κ.λπ. Στις αρχές του 2019 θα γίνει ο διαχωρισμός και θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός πώλησης.

Στο μεταξύ ορισμένες εκκρεμότητες έχουν απομείνει για την ολοκλήρωση της συμφωνίας ΔΕΠΑ και Shell, προκειμένου η πολυεθνική να αποχωρήσει από την ΕΠΑ Αττικής. Οι δύο πλευρές, λένε οι πληροφορίες, έχουν συμφωνήσει στα κύρια και βασικά σημεία και μέχρι τις 15 Ιουνίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το deal.

Την αποεπένδυση της Shell θα πρέπει να εγκρίνει η Κομισιόν, ενώ του σπασίματος της ΔΕΠΑ και της αποκρατικοποίησης των εταιρειών θα πρέπει να έχει προηγηθεί και ολοκληρωθεί η πώληση των ΕΛ.ΠΕ.

Οι νέοι επενδυτές των ΕΛ.ΠΕ. θα αποφασίσουν και ως προς την παραμονή τους ή την αποεπένδυσή τους από το φυσικό αέριο. Ετσι, πολλά θα εξαρτηθούν και από τις επιλογές των νέων ιδιοκτητών των Ελληνικών Πετρελαίων. Η εταιρεία σημειώνεται ότι βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία καθώς πωλείται το 51%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v