Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αναζητούνται 400 εκατ. ευρώ για τη διάσωση των ΕΛΤΑ

Σχέδιο διάσωσης ετοιμάζει η κυβέρνηση, με πρόγραμμα εθελουσίας και ένεση ρευστότητας καθώς τα χρέη έχουν εκτοξευθεί στα 100 εκατ. ευρώ και τα ΕΛΤΑ χάνουν 6 εκατ. το μήνα. Λούκετο σε καταστήματα, δεν ανανεώνονται συμβάσεις εργασίας.

Αναζητούνται 400 εκατ. ευρώ για τη διάσωση των ΕΛΤΑ

Ακόμα και τα 400 εκατ. ευρώ μπορεί να φτάσει το κόστος του σχεδίου διάσωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, καθώς ο οργανισμός βρίσκεται εδώ και καιρό στα πρόθυρα στάσης πληρωμών, με μηνιαίο έλλειμμα κοντά στα 6 εκατ. ευρώ και ληξιπρόθεσμες οφειλές που αγγίζουν πλέον τα 100 εκατομμύρια!

Σημαντικότατο ποσοστό των κεφαλαίων, τα οποία αναζητεί το υπουργείο Οικονομικών, φαίνεται πως θα κατευθυνθεί προς τη χρηματοδότηση σχεδίου εθελουσίας. Σήμερα το μέσο κόστος των μονίμων υπαλλήλων στα ΕΛΤΑ προσεγγίζει τα 2.850 ευρώ το μήνα, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη.

Εκτός της εθελουσίας, το σχέδιο διάσωσης θα στηριχθεί σε άλλους δύο πυλώνες: Στην είσπραξη οφειλόμενων κυρίως από Καθολική Υπηρεσία (δηλαδή την υποχρέωση των ΕΛΤΑ να διακινούν επιστολές σε ολόκληρη τη χώρα) για την οποία μέχρι τα τέλη του 2019 είχαν εισπραχθεί 105 εκατ. ευρώ, καθώς και στη χρηματοδότηση από προγράμματα ΕΣΠΑ για εκσυγχρονισμό υπηρεσιών. Την τελευταία δεκαπενταετία, αν και είχαν ενταχθεί στα κοινοτικά προγράμματα διάφορα φιλόδοξα έργα, δεν προχώρησε καμία σημαντική επένδυση, ειδικά στον τομέα του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ.

Έτσι, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, που σήμερα απασχολούν περίπου 5.800 υπαλλήλους, βρέθηκαν από κέρδη των 15 εκατ. ευρώ το 2014 σε ζημιές άνω των 30 εκατ. ευρώ για το 2019. Η περυσινή χρήση έκλεισε, όπως έχουν ενημερωθεί τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, με συσσωρευμένες ζημιές που προσεγγίζουν τα 115 εκατ. ευρώ.

Η οικονομική κατάσταση των ΕΛΤΑ χειροτερεύει όχι μόνο εξαιτίας του σημαντικού περιορισμού του κύκλου εργασιών αφού, όπως συμβαίνει και παγκοσμίως, περιορίζεται το επιστολικό ταχυδρομείο. Ενώ ήταν σαφής η διεθνής τάση, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία δεν αναζήτησαν εναλλακτικές πηγές εσόδων, για παράδειγμα μέσω ισχυροποίησης της θέσης στον τομέα της διανομής δεμάτων, ώστε να επωφεληθούν από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Επιπλέον δεν προχώρησαν σε ουσιαστική μείωση του κόστους λειτουργίας και μισθοδοσίας. Κερασάκι στην τούρτα ήταν τα γνωστά προβλήματα του δημοσίου με τις πολιτικές παρεμβάσεις, τη γραφειοκρατία, κ.λπ. που δεν επέτρεψαν να ληφθούν οι απαραίτητες αποφάσεις.

Στην κυβέρνηση υποστηρίζουν πως στα ΕΛΤΑ «έχει διοριστεί για πρώτη φορά μια νέα διοίκηση που έχει την εμπειρία και την τεχνοκρατική επάρκεια για την αντιμετώπιση της δυσχερέστατης θέσης της εταιρείας και για την επίτευξη μια βιώσιμης λύσης που θα την ξαναβάλει σε τροχιά ανάπτυξης». Προσθέτουν πως «το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ είναι Φορέας Παρακολούθησης Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ) έως το 2028 και κύριος μέτοχος το Ελληνικό Δημόσιο δεν συνεπάγεται τη δυνατότητα συνέχισης ζημιογόνων χρήσεων και την εσαεί υποστήριξη από το ελληνικό δημόσιο».

Το σχέδιο διάσωσης καταρτίζεται «λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυνατότητες της εταιρείας, τις συνθήκες της αγοράς, τις δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους και το ενωσιακό δίκαιο». Προτεραιότητα του σχεδίου θα είναι η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους αλλά και η εξασφάλιση ενός κεφαλαίου που θα αποτρέψει τον κίνδυνο στάσης πληρωμών τους επόμενους 12 μήνες. Οσοι παρακολουθούν τη διαμόρφωση του σχεδίου επισημαίνουν πως η διοίκηση «θα μεριμνήσει στο μέτρο των δυνατοτήτων της εταιρείας για την καλύτερη αντιμετώπιση των εργαζομένων που θα επηρεαστούν».

Για το ζήτημα του κλεισίματος καταστημάτων υπενθυμίζεται πως «δεν είναι η πρώτη φορά που κλείνουν με γρήγορους ρυθμούς». Την περίοδο 2001 - 2019, έκλεισαν 270 καταστήματα, τα 70 από τα οποία κατέβασαν ρολά την τετραετία 2015 - 19. Ειδικά στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη έχουν κλείσει μέχρι σήμερα μόνο 9 καταστήματα, με την απόσταση μεταξύ των καταστημάτων στις δύο περιοχές να παραμένει σήμερα «μικρότερη του ενός χιλιομέτρου».

Για το γνωστό θέμα που έχει προκύψει με τη λήξη των συμβάσεων για 1.500 εργαζομένους σε διανομή / διαλογή, στην κυβέρνηση απαντούν πως «πρόκειται για λήξη συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου «δανεικών εργαζόμενων», δηλαδή εργαζόμενων μέσω παρένθετων εταιρειών. Πρακτική που έχει καταγγελθεί στο παρελθόν από κόμματα, συνδικαλιστές». Προσθέτουν πως υπάρχουν σοβαροί λόγοι νομιμότητας που απαγορεύουν τη συνέχιση αυτής της πρακτικής και για αυτό το λόγο έχει προκριθεί η λύση του ΑΣΕΠ.

Ετσι, τα ΕΛΤΑ θα προχωρήσουν σε προσλήψεις 520 εποχικών εργαζομένων (με 2μηνη σύμβαση) μέσω ΑΣΕΠ στο πλαίσιο του γενικότερου σχεδιασμού για τη διάσωση του οργανισμού. Με τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ «μειώνεται, αφού δεν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις των «δανεικών» εργαζομένων, το μισθολογικό κόστος της εταιρείας κατά ένα εκατομμύριο ευρώ το μήνα, καθώς ο απόλυτος αριθμός εργαζομένων μειώνεται». Οι μειωμένες ανάγκες σε συμβασιούχους αποδίδονται και στις επικείμενες αλλαγές των όρων στην Καθολική Υπηρεσία και συγκεκριμένα στο χρόνο παράδοσης των επιστολών, αλλά και στην πτώση τζίρου και επισκεψιμότητας στα καταστήματα.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v