Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανάκαμψη με... αστερίσκους στα έσοδα της Coca Cola 3Ε

Το ποσό των 3,1 δισ. ευρώ δαπάνησαν τα ελληνικά νοικοκυριά και οι τουρίστες για την αγορά προϊόντων της Coca Cola 3E την τελευταία 7ετία. Το αποτύπωμα του 2021 και τα ανοικτά μέτωπα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ανάκαμψη με... αστερίσκους στα έσοδα της Coca Cola 3Ε

Πριν από λίγες ώρες, η Coca Cola 3E, δημοσίευσε τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της για την απελθούσα χρήση. Σύμφωνα με αυτές η εταιρεία, πούλησε πέρυσι προϊόντα αξίας 471,8 εκατ. ευρώ ή 103 εκατομμύρια κιβώτια και εμφάνισε καθαρά κέρδη 17,1 εκατ. ευρώ από 2,9 εκατ. ευρώ το 2020.

Το προφανές είναι η Coca Cοla 3E, που στις 29 Οκτωβρίου του 2021 ολοκλήρωσε τη συγχώνευση της με την συνδεδεμένη με αυτή «Τσακίρης», κατάφερε να “μαζέψει” μέρος από τον χαμένο τζίρο του 2020, δηλαδή της πρώτης χρονιάς της πανδημίας όπου οι πωλήσεις της σε αξία υποχώρησαν στα 400,6 εκατ. ευρώ και σε όγκο στα 88,7 εκατ. κιβώτια. Πρόκειται για τις χειρότερες επιδόσεις της την τελευταία επταετία 2015-2021 κατά τη διάρκεια της οποίας πούλησε προϊόντα αξίας 3,109 δισ. ευρώ και όγκου 721,8 εκατ. κιβωτίων που μεταφράζεται σε 4,098 δισ. λίτρα.

Όμως οι περσινές πωλήσεις σε αξία απέχουν από τα υψηλά του 2018 που είχαν φθάσει τα 480,7 εκατ. ευρώ και ο όγκος πωλήσεων από τα υψηλά του 2019 που είχε πιάσει τα 111,7 εκατ. κιβώτια. Το ακόμη πιο ενδιαφέρον στοιχείο, για την πορεία των πωλήσεων του market leader στην αγορά των μη αλκοολούχων ποτών, είναι ότι ο όγκος πωλήσεων του έχουν πιάσει “ταβάνι”, κινούμενος μεσοσταθμικά στα επίπεδα των 100,7 με 111,7 εκατ. κιβώτια -μοναδική εξαίρεση αποτελεί το 2020 όπου πούλησε μόνο 88,7 εκατ. κιβώτια- τη στιγμή που ο πληθυσμός της χώρας, άρα και οι εν δυνάμει καταναλωτές της, πολλαπλασιάζονται την τουριστική σεζόν και έχει διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της και πέραν των γνωστών αναψυκτικών.

Σήμερα η εταιρεία πουλάει καφέ (costa coffee), έχει διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των νερών της, έχει ενισχύσει την γκάμα των χυμών της και διαθέτει και ποτά. Το χαρτοφυλάκιο αυτών των προϊόντων αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω αν ευοδωθούν οι διαπραγματεύσεις με τον όμιλο Ideal για την απόκτηση της Three Cents.

Η Ideal επιβεβαίωσε στις 27 Ιουλίου, ότι βρίσκεται σε στάδιο συζητήσεων με εταιρεία του ομίλου της Coca-Cola HBC για την πώληση της 100% συμμετοχής της στην ESM Effervescent Sodas Management Limited (“Three Cents”). Μέχρι σήμερα, δεν έχει υπογραφεί καμία οριστική και δεσμευτική συμφωνία μεταξύ των μερών, για την πώληση αυτή. Το συγκεκριμένο deal δεν προσκρούει, όπως υποστηρίζουν στελέχη από τα εμπλεκόμενα μέρη, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού διότι όπως τα προϊόντα της Three Cents, είναι premium mixer και tonic και όχι αναψυκτικά.

Τα ανοικτά μέτωπα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Σε ότι αφορά τις άλλες ανοικτές υποθέσεις της Coca Cοla 3E με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στις 6 Σεπτεμβρίου 2016 η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού ξεκίνησε έλεγχο στην δραστηριότητα της εταιρείας στο πλαίσιο έρευνας στην αγορά των μη αλκοολούχων ποτών. Στο πλαίσιο του ανωτέρω ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού αναφορικά με τις εμπορικές πρακτικές της εταιρείας, πριν από λίγες εβδομάδες και συγκεκριμένα στις 5 Ιουλίου κοινοποιήθηκε στην εταιρεία η έκθεση της Eισηγήτριας για τυχόν παράβαση των άρθρων 1 και 2 του Ν. 3959/2011 καθώς και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην αγορά των μη αλκοολούχων ποτών. Η ακρόαση ενώπιον της Ολομέλειας της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εν λόγω υπόθεση ολοκληρώθηκε στις 29 Νοεμβρίου του 2021, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει εκδοθεί απόφαση.

Της συγκεκριμένης υπόθεσης έχουν προηγηθεί και άλλες την τελευταία 20ετία. Στις αρχές του 2002, ένας από τους ανταγωνιστές της εταιρίας κατέθεσε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού αγωγή ζητώντας αποζημίωση ύψους 7,7 εκατ. ευρώ. Το δικαστήριο εκδίκασε την υπόθεση στις 21 Ιανουαρίου του 2009 και απέρριψε την αγωγή.

Ο ενάγων άσκησε έφεση κατά της απόφασης και στις 9 Δεκεμβρίου 2013 το Εφετείο Αθηνών απέρριψε την αίτηση του ενάγοντος. Ο ενάγων δεν προχώρησε σε προσβολή της απόφασης του Εφετείου Αθηνών, η οποία έχει πλέον καταστεί αμετάκλητη. Όμως ο ίδιος ενάγων κατέθεσε στις 19 Απριλίου του 2014 νέα αγωγή κατά της Coca-Cola 3Ε Α.Ε. διεκδικώντας αποζημίωση ύψους 7,5 εκατ. ευρώ εγείροντας ισχυρισμούς περί αντιανταγωνιστικής συμπεριφοράς της Coca- Cola 3Ε Α.Ε. μεταξύ των ετών 1994 και 2013.

Οι δύο αγωγές επικαλύπτουν μερικώς η μία την άλλη ως προς την χρονική περίοδο για την οποία ο ενάγων διεκδικεί αποζημίωση. Η νέα αυτή αγωγή ορίσθηκε να εκδικασθεί στις 17 Ιανουαρίου 2019, όμως στις 21/12/2018 επεδόθη στην εταιρεία δήλωση παραίτησης του ενάγοντος από την εν λόγω αγωγή, και ως εκ τούτου, την ημέρα της εκδίκασης της υπόθεσης (17/01/2019) η συζήτηση ματαιώθηκε.

Ο συγκεκριμένος ενάγων επανήλθε για μια ακόμη φορά, στις 20 Ιουνίου του 2019, και κατέθεσε νέα αγωγή κατά της Εταιρείας διεκδικώντας αποζημίωση 10.168.853 ευρώ, εγείροντας ισχυρισμούς περί αντιανταγωνιστικής συμπεριφοράς της Coca-Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιάλωσης Α.Ε. μεταξύ των ετών 1994 και 2013. Οι προτάσεις των μερών όφειλαν να κατατεθούν στο δικαστήριο έως τις 29 Οκτωβρίου 2019.

Οι προτάσεις και τα αποδεικτικά στοιχεία των μερών κατατέθηκαν στο δικαστήριο και η υπόθεση εκδικάσθηκε κατά τη δικάσιμο της 18ης Νοεμβρίου 2020. Στις 16.07.2021 εκδόθηκε η απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, με την οποία έγινε εν μέρει δεκτή η αγωγή και αναγνωρίσθηκε ότι η εταιρεία υποχρεούται να καταβάλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των 859.413,75 ευρώ νομιμοτόκως από 31.12.2003. Η εταιρεία και ο ενάγων έχουν ασκήσει έφεση κατά της ανωτέρω απόφασης. Και οι δύο αυτές εφέσεις έχουν προσδιορισθεί να συζητηθούν στις 19 Ιανουαρίου του 2023.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v