Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κλουκίνας-Λάππας: Τίτλοι τέλους για το βαλκανικό όνειρο

Γιατί κλείνει καταστήματα σε Αλβανία και Σερβία. Ποια είναι η συμμετοχή στον συνολικό τζίρο. Το story και οι προκλήσεις για τη Mothercare.

Κλουκίνας-Λάππας: Τίτλοι τέλους για το βαλκανικό όνειρο

Σε Ελλάδα και Ρουμανία περιορίζει τη δραστηριότητά της η Ι. Κλουκίνας-Ι. Λάππας, μετά την αποχώρησή της -λόγω χαμηλών οικονομικών επιδόσεων και προσδοκιών- από δύο ακόμη αγορές (Αλβανία και Σερβία) στις οποίες διατηρούσε παρουσία με καταστήματα Mothercare και ELC.

Ειδικότερα, ο όμιλος σήμερα δραστηριοποιείται στην Ελλάδα με 30 καταστήματα και στα Βαλκάνια με 9, εκ των οποίων 6 στη Ρουμανία, 2 στη Σερβία και 1 στην Αλβανία. Χθες ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να αποχωρήσει από την Αλβανία και τη Σερβία.

Τα τρία καταστήματα που θα κλείσει στις δύο χώρες από τον Ιανουάριο του 2023 αντιστοιχούν, σύμφωνα με πηγές στην εταιρεία, στο 2,7% του συνολικού τζίρου. Αναφορικά με τους λόγους αυτής της απόφασης, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στα Τίρανα (Αλβανία) είχε ζητηθεί στην εταιρεία αύξηση ενοικίου από το QTU, το mall στο οποίο διατηρεί κατάστημα Mothercare. Η πρόταση κρίθηκε μη συμφέρουσα και η Ι. Κλουκίνας-Ι. Λάππας αποφάσισε να μην ανανεώσει το μισθωτήριο συμφωνητικό.

Στο Βελιγράδι (Σερβία), όπου η εταιρεία διατηρεί στο εμπορικό κέντρο USCE δύο καταστήματα, Mothercare και ELC, το πρόβλημα εντοπίζεται στη ζήτηση. Οι πωλήσεις δεν ανέκαμψαν μετά την πανδημία και καθώς η διοίκηση της εισηγμένης δεν προβλέπει ουσιαστική βελτίωση, ήρθε σε συνεννόηση με το USCE ώστε να διακόψει, χωρίς πέναλτι, το μισθωτήριο.

Η εταιρεία στην επίσημη ανακοίνωσή της επικαλέστηκε τις ασταθείς οικονομικές συνθήκες στις δύο χώρες και τη μη ικανοποιητική πορεία των πωλήσεων μετά την πανδημία. Ωστόσο είχε αποχωρήσει και από άλλες αγορές της περιοχής, πριν την εμφάνιση της νόσου Covid-19, που επιτάχυνε τις κινήσεις αυτής της στρατηγικής.

Yπενθυμίζεται ότι το 2016 αποχώρησε από τη Σλοβενία λόγω συνεχιζόμενων ζημιών ενώ το 2019 αποφάσισε να αποχωρήσει από τη Βουλγαρία, όταν έληξε ο χρόνος μίσθωσης του καταστήματος που λειτουργούσε στη Σόφια και δεν πέτυχε νέα συμφωνία με τον ιδιοκτήτη. Ακολούθησε έρευνα αγοράς αλλά δεν βρήκε το κατάλληλο ακίνητο και έτσι το 2020 η βουλγαρική θυγατρική, που συμμετείχε με περίπου 1% στον τζίρο, οδηγήθηκε σε λύση και εκκαθάριση.

Επίσης, πέρυσι τον Σεπτέμβριο η θυγατρική στα Σκόπια της Βόρειας Μακεδονίας προχώρησε στη λύση της μίσθωσης και τη διακοπή της λειτουργίας του μοναδικού καταστήματος που λειτουργούσε, λόγω συνεχιζόμενης αρνητικής επίπτωσης μετά την πανδημία.

Αντίθετα πάντως με τις αρνητικές επιδόσεις των παραπάνω αγορών η Ρουμανία εμφανίζει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η τοπική θυγατρική S.C. Sysmerom COM S.R.L. έκλεισε το 2021 ένα ζημιογόνο κατάστημα στην Costanta, στο εμπορικό κέντρο City Park Mall of Constanta, ενώ τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους άνοιξε άλλο στο Βουκουρέστι, στο εμπορικό κέντρο Promenada. Συνολικά η αύξηση πωλήσεων στη Ρουμανία το 2021 ανήλθε σε 53,92% ενώ σε επίπεδο ομίλου η αύξηση ήταν 21,35%, στα 28,2 εκατ. ευρώ.

Οι προκλήσεις για τη μητρική και την εφοδιαστική αλυσίδα

Υπενθυμίζεται ότι η Ι. Κλουκίνας-Ι. Λάππας αντιπροσωπεύει τη Mothercare από το 1999 (όταν εξαγόρασε την εταιρεία Υιοί Ευθ. Παπαγιάννη ΑΕ, αποκλειστικό αντιπρόσωπο των βρετανικών προϊόντων στην Ελλάδα από το 1977). Το 2003 συμφώνησε με τη Mothercare UK την ανάπτυξη του σήματος στις βαλκανικές αγορές ενώ από το 2007 χρονολογείται η συμφωνία για την ανάπτυξη καταστημάτων Early Learning Centre στις βαλκανικές χώρες (Ρουμανία, Βουλγαρία, Σκόπια, Σλοβενία, Κροατία, Σερβία, Αλβανία, Βοσνία Ερζεγοβίνη και Μαυροβούνιο).

Η ελληνική εταιρεία αντιμετώπισε προκλήσεις όταν τοποθετήθηκαν διαχειριστές στη Mothercare UK τον Νοέμβριο του 2019 από την μητρική Mothercare PLC. Το σήμα Mothercare ωστόσο μεταβιβάστηκε στην Mothercare Global Brand ενώ το σήμα ELC πουλήθηκε στην εταιρεία Teal Holdings. Η Ι. Κλουκίνας- Ι. Λάππας διατήρησε συμβάσεις franchise και με τις δύο εταιρείες αλλά συνέχισε να αντιμετωπίζει προκλήσεις στις βαλκανικές αγορές όπου είχε επεκταθεί. Η πανδημία έφερε νέες προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, που έπαιξαν ρόλο στη στρατηγική της.

Ενδεικτικά, χρειάστηκε να γίνει επανασχεδιασμός της δρομολόγησης του εμπορεύματος, με διακοπή του σκέλους της Αγγλίας και απευθείας φορτώσεις από λιμάνια της Κίνας, του Μπαγκλαντές και της Ινδίας. Επίσης τα lockdown περιόρισαν τη ρευστότητα της Mothercare Global Brand, η οποία ζήτησε από τους franchisees την απευθείας πληρωμή των κατασκευαστών σε Κίνα, Ινδία και Μπαγκλαντές, με την υπογραφή τριμερών συμβάσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v