Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έξι εισηγμένες που… εκμεταλλεύθηκαν την κρίση

Οι ενδεικτικές περιπτώσεις έξι εισηγμένων ομίλων που έλαβαν τα μηνύματα της οικονομικής κρίσης, αντέδρασαν δυναμικά και θα μπορούσαν, κάτω από προϋποθέσεις, να ελπίζουν σε καλύτερες μέρες.

Έξι εισηγμένες που… εκμεταλλεύθηκαν την κρίση
Οι εταιρείες που αξιολόγησαν σωστά τα μηνύματα της κρίσης και κατάφεραν να απαντήσουν δημιουργικά στις προκλήσεις μπορούν να ελπίζουν σε μεγάλη αύξηση των οικονομικών τους μεγεθών, όταν η εγχώρια οικονομία αρχίσει να ανακάμπτει.

Την άποψη αυτή υποστηρίζουν πολλοί παράγοντες της αγοράς, προσθέτοντας πως η τόνωση της εγχώριας ζήτησης για κάποιους κλάδους ενδέχεται να ξεκινήσει ακόμη και μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2013…

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, υπήρξαν πολλές επιχειρήσεις οι οποίες τα τελευταία χρόνια κατάφεραν να αμυνθούν αποτελεσματικά απέναντι στην κρίση όχι απαραίτητα μέσα μόνο από τη μείωση των δαπανών τους, αλλά και με μεγαλύτερη εξωστρέφεια και γενικότερα μέσα από την επιτυχή υλοποίηση ενός προγράμματος αναδιοργάνωσης.

Χαρακτηριστική είναι η άποψη του διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου Τιτάν Δημήτρη Παπαλεξόπουλου πως οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να περιμένουν λύσεις από το κράτος, γιατί ο δημόσιος τομέα και η γενικότερη νοοτροπία δεν αλλάζουν σε μικρό χρονικό διάστημα. Αντίθετα, θα πρέπει να κάνουν μόνες τους βήματα ανταγωνιστικότητας. Ο κ. Παπαλεξόπουλος επίσης έδωσε έμφαση σε μια σειρά από «ταπεινές και μικρές» καινοτομίες, οι οποίες σε βάθος χρόνου επιτρέπουν την ανάπτυξη.

Οι εταιρείες αυτές, λοιπόν, που σήμερα δραστηριοποιούνται σε περισσότερες αγορές, λειτουργώντας με πολύ πιο παραγωγικό και ευέλικτο τρόπο σε σχέση με το παρελθόν, θα μπορούσαν να ευνοηθούν σε μεγάλο βαθμό από τη στιγμή όπου θα ξεκινούσε η ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας.

Σε συνολικό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει κάτι τέτοιο από το 2014, ενώ ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γιώργος Προβόπουλος επισήμανε πως η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας θα μπορούσε να έρθει νωρίτερα από τις προβλέψεις.


Έξι ενδεικτικά παραδείγματα

Μια άγνωστη στο ευρύ κοινό εταιρεία, η MEVACO, έλαβε πρόσφατα τα συγχαρητήρια ξένου προμηθευτή για την ποιότητα των προϊόντων που του παρέδωσε, ενώ παράλληλα έχει ανοίξει δουλειές ακόμη και στη μακρινή Αυστραλία.

Πρόκειται για εταιρεία του μεταλλουργικού κλάδου, που όταν είδε την κατακόρυφη πτώση της εγχώριας ζήτησης των τελευταίων ετών στην οικοδομή και στις κατασκευές απευθύνθηκε στις διεθνείς αγορές και πολύ πιθανόν φέτος να καταγράψει ιστορικό ρεκόρ στις πωλήσεις της.

Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να ωφεληθεί σε σημαντικό βαθμό όταν αρχίσουν να υλοποιούνται τα μεγάλα έργα στον κατασκευαστικό τομέα.

Αλώβητη ουσιαστικά από την κρίση έχει βγει μέχρι σήμερα και η Έλτον Χημικά κι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της επιτυχούς άμυνάς της απέναντι στην κρίση είναι η συνεχής αύξηση των εργασιών της στο εξωτερικό και η διεύρυνση της προϊοντικής της γκάμας στο εσωτερικό.

Αν η εγχώρια οικονομία ανακάμψει, μπορεί να ποντάρει σε σαφώς καλύτερες επιδόσεις, καθώς κατά την περίοδο της κρίσης έχει αυξήσει τα μερίδια αγοράς της.

Η εταιρεία Πλαίσιο δεν μπόρεσε να αποφύγει τη μείωση των πωλήσεων εξαιτίας της συρρίκνωσης της εγχώριας αγοράς. Ωστόσο, μέσα από την προώθηση δικών της brand names και με την αποδοτικότερη λειτουργία του προϋπάρχοντος μοντέλου της καταφέρνει να διατηρεί πολύ υψηλή κερδοφορία και θετικότατες ταμειακές ροές. Έχοντας διευρύνει το μερίδιο αγοράς της, προβλέπεται να είναι από τις εταιρείες που θα ωφεληθούν όταν η οικονομία ανακάμψει.

Μεγάλο πλήγμα από την οικονομική κρίση υπέστη και η Kleemann, καθώς η καθίζηση της οικοδομικής δραστηριότητας μείωσε δραματικά την εγχώρια ζήτηση για ανελκυστήρες.

Προκειμένου η ακριτική εταιρεία να καλύψει το κενό, διεύρυνε ακόμη περισσότερο την εξαγωγική της δραστηριότητα και σήμερα βρίσκεται να έχει παρουσία σε δεκάδες χώρες - το 76% των συνολικών της πωλήσεων κατευθύνεται στο εξωτερικό.

Μπορεί, βέβαια, ο τζίρος του ομίλου να έχει πέσει γύρω στο 20% σε σχέση με το επίπεδο του 2008, μπορεί η κερδοφορία να έχει περιοριστεί (αυξημένα έσοδα ανοίγματος νέων αγορών), ωστόσο η Kleemann έχει δημιουργήσει τις βάσεις για μεγαλύτερη και περισσότερο διατηρήσιμη μελλοντική ανάπτυξη.

Αν μάλιστα η εγχώρια οικονομική δραστηριότητα ανακάμψει, τότε μπορεί να προσδοκά και πολύ υψηλότερη κερδοφορία.

Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών επηρέασε αναμφίβολα πτωτικά και τις πωλήσεις των καλλυντικών στην Ελλάδα. Κόντρα σε αυτήν την κατάσταση, η εταιρεία Κορρές Φυσικά Προϊόντα κατά τη διάρκεια της κρίσης αύξησε τις χώρες προορισμού των προϊόντων της σε τριάντα, συνέχισε την έρευνά της στον τομέα των βοτάνων, αύξησε τα παραγόμενα προϊόντα της και βοήθησε σημαντικά την απασχόληση στην ελληνική περιφέρεια.

Η εταιρεία Βαράγκης διαπίστωσε την περίοδο της κρίσης πως η αγορά του ακριβού επίπλου στην εγχώρια αγορά περίπου… ισοπεδώθηκε.

Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση αποφάσισε να περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τα σημεία λιανικής πώλησής της στην Ελλάδα (σε λίγο καιρό θα μείνουν ίσως ένα ή δύο σημεία πώλησης) και να στοχεύσει στην ανάληψη μεγάλων έργων στο εξωτερικό (ολοκληρωμένες λύσεις, από τον σχεδιασμό έως και την τελική παράδοση) με έμφαση τη Μέση Ανατολή.

Η εταιρεία βέβαια καταγράφει ακόμη ζημίες και έχει βαρύ δανεισμό, ωστόσο έχει ήδη αναλάβει αρκετές σημαντικές δουλειές στο εξωτερικό και ελπίζει σε πολύ μεγαλύτερα μεγέθη σε βάθος χρόνου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v