Πώς μπορεί να επιβιώσει το ελληνικό φαρμακείο

“Αν θέλουμε να δούμε το μέλλον του φαρμακείου στην Ελλάδα, αρκεί να ανατρέξουμε λίγο στην ιστορία της φαρμακευτικής αγοράς της Αμερικής”, υποστήριξε ο Dan Steiber σο 3ο συνέδριο του ΠΕΙΦΑΣΥΝ.

Πώς μπορεί να επιβιώσει το ελληνικό φαρμακείο

Στην μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη στο χώρο των φαρμακευτικών προϊόντων, των ΗΠΑ, αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος και αρχισυντάκτης του κορυφαίου φαρμακευτικού  περιοδικού Specialty Pharmacies κος Dan Steiber κατά την διάρκεια του 3ου Συνεδρίου του ΠΕΙΦΑΣΥΝ. Στην παγκόσμια αγορά φαρμάκων που φτάνει τα 1,2 τρισεκατομμύρια δολ. οι Ηνωμένες Πολιτείες κατέχουν το 45% του πλανήτη.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα προβλήματα που υπάρχουν αυτή την στιγμή στην φαρμακευτική αγορά της Ελλάδας και της Ευρώπης αποτελούν  προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι φαρμακοποιοί στην Αμερική αρκετά χρόνια πριν τονίζοντας ότι αν θέλουμε να δούμε το μέλλον του φαρμακείου στην Ελλάδα, αρκεί να ανατρέξουμε λίγο στην ιστορία της φαρμακευτικής αγοράς της Αμερικής.

Εστιάζοντας καταρχήν στα Φάρμακα Ειδικού Χειρισμού όπως αποκαλούνται, αυτά που εδώ στην Ελλάδα κακώς τα αποκαλούμε  Φάρμακα Υψηλού Κόστους -  γιατί δεν είναι το οικονομικό κριτήριο που τα καθορίζει, αλλά ο ιδιαίτερος χειρισμός που αυτά απαιτούν - στην αμερικανική αγορά φθάνουν να είναι το 46% του συνόλου των φαρμάκων.  Οι πολυπλοκότητες στην διαχείριση των ΦΕΧ, οι συχνές παρενέργειες τους και οι απαιτήσεις για συχνή τροποποίηση της δόσης αποτελούν ταυτόχρονα και ευκαιρίες για τα Ελληνικά φαρμακεία.

Από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε γιατρούς διαπιστώθηκε ότι δεν πιστεύουν ότι τα παραδοσιακά φαρμακεία έχουν την ικανότητα και τεχνογνωσία να παρέχουν τα ΦΕΧ στους ασθενείς. 

Εξαιτίας αυτού έχουν δημιουργηθεί και αυξάνουν συνεχώς το μερίδιο αγοράς τους τα Specialty Pharmacies , τα Ειδικά Φαρμακεία, τα οποία - σε αντίθεση με τα παραδοσιακά φαρμακεία - διαθέτουν ομάδες εξειδικευμένων φαρμακοποιών, νοσοκόμων και γιατρών, οι οποίοι συνεργάζονται με τους ασθενείς και τους συνταγογράφους, έτσι ώστε να διασφαλίσουν ότι τα πολύπλοκα αυτά φάρμακα δίδονται με ασφάλεια και αποτελεσματικά. Πέρα από το γεγονός ότι βελτιώνουν την ασφάλεια των ασθενών, τα ειδικά φαρμακεία μειώνουν το κόστος για τους καταναλωτές, τους εργοδότες και τα κυβερνητικά προγράμματα, εξοικονόμηση που αναμένεται να φθάσει 250 δισεκατομμύρια δολάρια την επόμενη δεκαετία. Τα ειδικά φαρμακεία στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας, της ασφάλειας και της εξοικονόμησης χρημάτων. 

Τα ανεξάρτητα  φαρμακεία, υπογραμμίζει ο κ. κος Dan Steiber,  είναι σε μια κατάσταση ‘’ευάλωτης σταθερότητας’’, ενώ τα ηλεκτρονικά φαρμακεία παρουσιάζουν μεγάλη άνοδο. Τα ανεξάρτητα φαρμακεία αν και με χαμηλότερο τζίρο – το 1/3 -  σε σχέση με αυτά των μεγάλων αλυσίδων, επιβιώνουν γιατί είναι καινοτόμα και ξεχωρίζουν γιατί εστιάζουν στον ασθενή. Σε μια έρευνα ικανοποίησης η οποία έγινε από μια ανεξάρτητη εταιρεία (την GD Power) διαπιστώθηκε ότι οι ασθενείς είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από τα ανεξάρτητα φαρμακεία σε σχέση με αυτά των μεγάλων αλυσίδων και των super markets.

Οι σημαντικότεροι λόγοι είναι: η προσωπική σχέση με το προσωπικό του φαρμακείου και τον φαρμακοποιό, η τοποθεσία, η γρήγορη εξυπηρέτηση και τέλος η πολυετής σχέση με το φαρμακείο. 

Αρα, επεσήμανε ο ίδιος, ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ανεξάρτητων φαρμακείων; η Διαχείριση της Φαρμακευτικής Αγωγής. Δηλαδή η παρακολούθηση των συνταγογραφούμενων και μη φαρμάκων , οι τυχόν αλληλεπιδράσεις μεταξύ των, η σωστή λήψη τους, τα τυχόν προβλήματα, η υψηλή διαθεσιμότητα στον ασθενή, η δυνατότητα ελέγχων , όπως υπέρτασης , χοληστερόλης, σακχάρου, βάρους κ.λ.π. και η ανάπτυξη ενός σχεδίου το οποίο αποστέλλεται στον θεράποντα ιατρό.

Σε αντίθεση με τα παραπάνω τα φαρμακεία των μεγάλων αλυσίδων δεν προσφέρουν αυτήν την πρακτική φροντίδα. Η διαδικασία αυτή γίνεται με την συλλογή στοιχείων ( δημογραφικά, αλλεργίες, ιστορικό φαρμακευτικών αγωγών,  όλων των πληροφοριών και η σύνταξη ιστορικού και η καταχώρηση όλων αυτών σε ένα λογισμικό τεκμηρίωσης που υπάρχει στο φαρμακείο). Στόχος είναι η προτεραιοποίηση των προβλημάτων και η δημιουργία ενός εξατομικευμένου πλάνου το οποίο εκτελείται κάθε φορά σε συνεργασία με τον ασθενή και με τους άλλους επαγγελματίες υγείας, τον γιατρό , τον νοσηλευτή και τον φροντιστή. Τα παραπάνω αποτελούν μια δυναμική κατάσταση με συνεχή παρακολούθηση και αξιολόγηση του πλάνου με αλλαγές εφόσον παρουσιάσουν νέα θέματα. Με το τρόπο αυτό τα φαρμακεία παρουσιάζουν αύξηση των εσόδων τους ενσωματώνοντας τις υπηρεσίες ΔΦΑ στην καθημερινή ροή των εργασιών τους. Η αμοιβή των φαρμακοποιών για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών μπορεί να ποικίλει από 60 δολ μέχρι 150 δολ. την ώρα. 

Μια άλλη ευκαιρία για τα φαρμακεία της κοινότητας είναι η παροχή των ταχέων διαγνωστικών εξετάσεων (όπως για αναιμία, ουρολοιμώξεις, γρίπη , στρεπτόκοκκο κ.λ.π)

Επόμενο θέμα είναι η ανοσοποίηση στο φαρμακείο. Στις ΗΠΑ για να μπορεί ένα φαρμακείο να παρέχει εμβολιασμούς, θα πρέπει ο φαρμακοποιός να εκπαιδεύεται για 3 ώρες στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης κατάρτισης κάθε 2 χρόνια. Η εκπαίδευση αφορά τις εξελίξεις σχετικά με τις διαφορές ασθένειες, τα φάρμακα, εφαρμογή Καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης, χορήγηση πρώτων βοηθειών κ.λ.π. 

Ένας άλλος τομέας είναι η παρακολούθηση της διαταραχής του μεταβολισμού του ασθενούς από την λήψη των διαφόρων φαρμάκων. Οι συμβουλές για λήψη συμπληρωμάτων διατροφής είναι πολύ σημαντικές για την αποτελεσματική φαρμακευτική αγωγή, γεγονός το οποίο εκτιμάται ως πολύ σημαντικό από ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες αποζημιώνουν τον φαρμακοποιό. 

Εν τω μεταξύ, η αλματώδης ανάπτυξη των διαδικτυακών φαρμακείων αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για το φαρμακείο της γειτονιάς. Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία είναι ένας από τους μεγαλύτερους κλάδους διαδικτυακής τεχνολογίας στον τομέα της υγείας, υπογραμμίζει ο κος Dan Steiber. Μέχρι το 2023 το 10% των συνταγών θα είναι διαθέσιμο στους ασθενείς μέσω των ηλεκτρονικών φαρμακείων.

Ο μεγάλος παίκτης που είναι η Amazon αναπτύσσεται παντού στον κόσμο. Σήμερα κάνει αυθημερόν παραδόσεις σε 77 εκατομμύρια ανθρώπους στις ΗΠΑ και κατέχει το 50% της ηλεκτρονικής αγοράς. Οι άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν την Amazon μόνο για οικονομικούς λόγους αλλά και για λόγους ευκολίας. 

Η Amazon έχει προχωρήσει και στον χώρο της Τηλεϋγειας. Ξεκίνησε από τους υπάλληλους της - που αριθμούν κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες - παρέχοντας τους ηλεκτρονικές υπηρεσίες υγείας μέσω του smartphone. Τηλεδιάγνωση - για απλές περιπτώσεις - εξετάσεις και αποστολή φαρμάκων αυθημερόν.

Η επένδυση του 1 δις. δολ. που έκανε εξαγοράζοντας την εταιρεία PillPack  ανέτρεψε τα δεδομένα και τις προοπτικές ακόμα και των τεράστιων αλυσίδων φαρμακείων όπως η Wallgreens Boots , CVS Health κ.λ.π.  

Μέσα στις παροχές της περιλαμβάνεται η  διαχείριση και η αποστολή αυθημερόν όλων τα φαρμάκων του ασθενούς σε πολύ εύχρηστες συσκευασίες, η επικοινωνία με τον θεράποντα γιατρό και την ασφαλιστική εταιρεία, η τηλεφωνική διαθεσιμότητα φαρμακοποιών επί 24ωρου βάσεως δημιουργεί νέα δεδομένα στο επίπεδο του service, της ταχύτητας  και της ευκολίας.

Απέναντι στις παραπάνω προκλήσεις με τις ηλεκτρονικές παροχές, όμως, ο φαρμακοποιός του ανεξάρτητου φαρμακείου της γειτονιάς, μπορεί να αντιτάξει και να αναπτύξει περαιτέρω την εμπιστοσύνη, το συναίσθημα μέσα από το ανθρώπινο πρόσωπο, την εύκολη πρόσβαση και την ασφάλεια της επιστημονικής  φροντίδας.     

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v