Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο θεσμός του ArXellence δικαιώνει την Alumil

Το πρωτοποριακό στοίχημα του ArXellence που έχει στόχο να αναμορφώσει το δυτικό μέτωπο της Θεσσαλονίκης. Το μεγάλο ενδιαφέρον στον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και η ανοικτή έκθεση που ετοιμάζεται για το Σεπτέμβριο.

Ο θεσμός του ArXellence δικαιώνει την Alumil

Η ALUMIL είναι μια εταιρεία με μακρόχρονη πορεία στον κλάδο παραγωγής αρχιτεκτονικών συστημάτων αλουμινίου και έχει ηγετική παρουσία εντός και εκτός ελληνικής επικράτειας. Η δημιουργία ενός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού αποτέλεσε φυσική συνέχεια των δραστηριοτήτων του Ομίλου και λειτούργησε ως ένα πρωτοποριακό στοίχημα, που όμοιό του δεν συναντούμε συχνά από ιδιωτική πρωτοβουλία.

Πώς ξεκίνησαν όλα

To 2018, σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, η εταιρεία ανταποκρίθηκε στην ανάγκη του ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ για δημιουργία παιδικού σταθμού σε ιδιόκτητο οικόπεδο του Δήμου στην Δημοτική κοινότητα Αγ. Στεφάνου Έτσι, προκήρυξε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με θέμα τον σχεδιασμό πρότυπης Δημοτικής Βρεφονηπιακής Μονάδας και Αίθουσας Πολλαπλών Χρήσεων, που θα εξυπηρετούσε τις αυξημένες ανάγκες της περιοχής. Ο βρεφονηπιακός σταθμός αποτελεί τον πρώτο χώρο στον οποίο καλείται να κοινωνικοποιηθεί ο άνθρωπος και ως εκ τούτου ο σχεδιασμός του μπορεί να επηρεάσει σε πολλά επίπεδα τις προσλαμβάνουσές του. Υπό αυτό το πρίσμα, ως βασικό προαπαιτούμενο για τον διαγωνισμό τέθηκε η ενσωμάτωση των αρχών του αειφόρου σχεδιασμού στις αρχιτεκτονικές προτάσεις που θα κατατίθεντο, ενώ εξίσου σημαντική παράμετρος ήταν η βέλτιστη εφαρμογή και ανάδειξη καινοτόμων προϊόντων της ALUMIL.

Στο κάλεσμα της εταιρείας ανταποκρίθηκε πληθώρα αρχιτεκτονικών ομάδων από όλη την Ελλάδα, ενώ κατατέθηκαν 50 τελικές μελέτες. Ύστερα από διεξοδική ανάλυση των προτάσεων, η κριτική επιτροπή ανέδειξε τις 3 προτάσεις που έλαβαν τα πρώτα βραβεία και 2 προτάσεις που έλαβαν έπαινο. Οι προσπάθειες αυτές βρίσκονταν, σύμφωνα με την επιτροπή, πιο κοντά στο πνεύμα της προκήρυξης και τα project τους ξεχώρισαν ως προς τη λειτουργικότητα του κτιρίου, την κοινωνική διάσταση της μελέτης, τη βιώσιμη σχεδίαση και τέλος το πνεύμα καινοτομίας στο οποίο θα εντάσσονταν και τα προηγμένα αρχιτεκτονικά συστήματα της ALUMIL.
Όλες οι διακριθείσες μελέτες επιβραβεύτηκαν με χρηματικό έπαθλο. Μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, η ALUMIL ανταποκρίθηκε στο πρόσφατο αίτημα της «Εστίας ΝΠΔΔ» του Δήμου Διονύσου, για το επείγον ζήτημα της δημιουργίας βρεφικού σταθμού. Διέθεσε τα αρχιτεκτονικά σχέδια του πρώτου βραβείου και επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να σταθεί αρωγός σε κάθε προσπάθεια υλοποίησης του έργου.

Η διεθνοποίηση του θεσμού

Μετά την άκρως επιτυχημένη ολοκλήρωση του ArXellence 1, η οργανωτική ομάδα άρχισε να αναζητάει ποια θα είναι η συνέχεια. Το επίκεντρο της δεύτερης εκδοχής του ArXellence αποφασίστηκε να είναι η πόλη της Θεσσαλονίκης, ένα σημαντικό λιμάνι για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και φυσικά ένας σημαντικός κόμβος των Βαλκανίων. Σύμφωνα με το σκεπτικό του ArXellence 2, για να μπορέσει η Θεσσαλονίκη να ατενίσει με σιγουριά το μέλλον και να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο, θα πρέπει το δυτικό της μέτωπο στη θάλασσα να αναμορφωθεί και να εκσυγχρονιστεί. Έτσι, το θέμα του δεύτερου διαγωνισμού ArXellence ήταν o επανασχεδιασμός του δυτικού παράλιου μετώπου και η δημιουργία ενός Επιχειρηματικού Κέντρου μικτών χρήσεων, που θα επαναπροσδιορίσει μια υποβαθμισμένη επί δεκαετίες περιοχή, αλλά και τη θέση της Θεσσαλονίκης στο διεθνές σκηνικό. Το κάλεσμα είχε παραλήπτη την παγκόσμια αρχιτεκτονική κοινότητα. Ο διαγωνισμός έφερε τη «σφραγίδα» της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA) και πραγματοποιήθηκε σε συνεχή και στενή συνεργασία με το Συμβούλιο Διεθνών Διαγωνισμών της UIA (ICC Council). Παράλληλα, η ALUMIL, διασφάλισε τη διαφάνεια και την πλήρη εφαρμογή των διεθνών κανονισμών της UNESCO για τους Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς.

Παρότι ο διαγωνισμός συνέπεσε με την πανδημία του κορωνοϊού, οι ιθύνοντες την ALUMIL είχαν ως βασικό τους μέλημα να μη γίνει συμβιβασμός, σε σχέση με τις υψηλές προδιαγραφές που είχαν αρχικά τεθεί, τηρώντας ταυτόχρονα όλα τα νέα υγειονομικά μέτρα. Το αποτέλεσμα τους δικαίωσε: έγιναν 1464 εγγραφές από 90 χώρες, ενώ οι τελικές μελέτες ήταν 173! Η αξιολόγηση των μελετών, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, με προσαρμογή στα διεθνή πρωτόκολλα. Η κριτική επιτροπή, αφού εξέτασε αναλυτικά τις κατατεθειμένες προτάσεις από όλο τον κόσμο, ανέδειξε τα 6 βραβεία, που συνοδεύθηκαν από χρηματικό έπαθλο, καθώς και 4 ισότιμους επαίνους, κλείνοντας έτσι τη δεκάδα των προτάσεων που ανταποκρίθηκαν σύμφωνα με την επιτροπή στα κριτήρια που τέθηκαν από τη Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων (UIA).

Το ArXellence 2 έκλεισε πανηγυρικά στις 23 Φεβρουαρίου 2021 με μια διαδικτυακή τελετή απονομής των βραβείων. Την παγκόσμια γιορτή της αρχιτεκτονικής παρακολούθησαν πάνω από 3.000 άτομα, ενώ όλοι οι θεσμικοί φορείς της Θεσσαλονίκης χαιρέτισαν την πρωτοβουλία της ALUMIL και υπογράμμισαν την κομβική σημασία του επανασχεδιασμού του δυτικού παράλιου μετώπου για την πόλη.

Η επερχόμενη έκθεση

Το ArXellence 2 αποτέλεσε για την ALUMIL μια γέφυρα, με την οποία επιθυμούσε να ενώσει την παγκόσμια αρχιτεκτονική κοινότητα με την πόλη της Θεσσαλονίκης και τις σύγχρονες ανάγκες αστικού σχεδιασμού της. Στον πυρήνα του θεσμού βρίσκεται η κοινωνική προσφορά, η ευγενής άμιλλα και το όραμα για ποιοτικότερες συνθήκες διαβίωσης. Με άξονα αυτές τις αξίες, η ALUMIL πρόκειται να διοργανώσει τον Σεπτέμβριο του 2021 μια ολοκληρωμένη ανοιχτή έκθεση, στην οποία θα παρουσιαστούν οι προτάσεις που κατέθεσαν αρχιτεκτονικά γραφεία από όλο τον κόσμο. Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία στοχεύει να κάνει τους κατοίκους της πόλης κοινωνούς του ArXellence 2, ώστε να διαπιστώσουν και εκείνοι τις τεράστιες δυνατότητες που έχει η Θεσσαλονίκη στο διεθνές σκηνικό. H έκθεση του Σεπτεμβρίου θα ρίξει την αυλαία της δεύτερης διοργάνωσης ArXellence, αλλά η επόμενη μέρα θα βρει τους ανθρώπους της ALUMIL να διερευνούν με πάθος και μεράκι το επόμενο βήμα. Άλλωστε, το μότο της εταιρείας είναι «επιδιώκουμε την τελειότητα κάθε μέρα» και το ArXellence δεν θα μπορούσε να είναι εξαίρεση σε αυτή τη φιλοσοφία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v