Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

EFG: Το διαδίκτυο και ο ξενοδοχειακός κλάδος

Την εποχή του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι επιτακτική ανάγκη οι ελληνικές επιχειρήσεις και ιδιαίτερα αυτές του τουριστικού τομέα, να διαθέτουν ενημέρωση, στρατηγική ετοιμότητα και επιχειρηματικότητα επισημαίνει η Eurobank στο πρώτο τεύχος του τρίτου τόμου της περιοδικής έκδοσης Οικονομία και Αγορές.

EFG: Το διαδίκτυο και ο ξενοδοχειακός κλάδος
Η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών και Προβλέψεων της Eurobank EFG, εξέδωσε σήμερα το πρώτο τεύχος του τρίτου τόμου της περιοδικής έκδοσης Οικονομία και Αγορές.

Στο τεύχος αυτό φιλοξενείται άρθρο του οικονομολόγου της Eurobank EFG Δρ. Κώστα Βορλόου με τίτλο: ”Το Διαδίκτυο και ο Ξενοδοχειακός Κλάδος στην Ελλάδα”.

Στο άρθρο αναδεικνύεται η σημασία της διαφήμισης και συγκεκριμένα της προβολής των επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα της Ελλάδος, ιδιαίτερα μέσω του διαδικτύου (Internet).

Η διεθνής ακαδημαϊκή βιβλιογραφία αλλά και οι στατιστικές της Eurostat έχουν δείξει ότι η διείσδυση του διαδικτύου ξεκίνησε με αργούς ρυθμούς στη χώρα μας. Ιδιαίτερα σε θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου, η Ελλάδα πρέπει να καλύψει γοργά το χαμένο έδαφος, κυρίως στον τουριστικό τομέα όπου παγκοσμίως πλέον, ένα μεγάλο μέρος των κρατήσεων από ιδιώτες γίνεται μέσω του διαδικτύου.

Όπως όμως αναλύεται στη μελέτη, παρά τη χρονοτριβή και τις όποιες δυσκολίες στην αφομοίωση του διαδικτύου από τις ελληνικές επιχειρήσεις, η εκπροσώπηση της Ελλάδος και της εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας είναι αρκετά μεγάλη. Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους: Πρώτον, μεγάλο ρόλο διαδραματίζουν οι ξένες πρωτοβουλίες (tour operators, πολυεθνικές τουριστικές επιχειρήσεις, ιδιώτες κ.ά.) που διαφημίζουν στο διαδίκτυο, άμεσα ή έμμεσα, ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς.

Δεύτερον, η ευρεία διάδοση του διαδικτύου στις χώρες που αποτελούν τις κύριες πηγές ροών τουριστών στην Ελλάδα, αντισταθμίζει τη μικρότερη διείσδυσή του στη χώρα μας. Για αυτόν το λόγο, οι υπάρχουσες ιστοσελίδες τουριστικών υπηρεσιών που αναφέρουν-προωθούν την Ελλάδα, βρίσκουν ευρεία απήχηση στους χρήστες του διαδικτύου στο εξωτερικό.

Ωστόσο, χρειάζονται εντατικότερες ενέργειες και ελληνικές πρωτοβουλίες για να επεκταθεί περισσότερο η εκπροσώπηση των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων στο διαδίκτυο.

Το διαδίκτυο είναι πλέον το βασικό μέσο προβολής και προώθησης πωλήσεων της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας. Σύμφωνα με τη Eurostat, στην Ευρώπη των 25, το 27% των χρηστών που αναζητούν πληροφορίες για τις διακοπές τους ηλεκτρονικά είναι μεταξύ 25 και 54 ετών ενώ το 26% είναι ακόμη νεότερης ηλικίας (Διάγραμμα 3).

Το 90% των τουριστικών επιχειρήσεων στον τομέα της στέγασης, διαθέτει ιστοσελίδες, γεγονός που επιτρέπει την προβολή τους αλλά και την άντληση πελατείας μέσω συστημάτων ηλεκτρονικών πληρωμών στο διαδίκτυο. Μέσα σε αυτήν την εξαιρετικά δυναμική αγορά που προβάλλεται στο διαδίκτυο, καλείται η Ελλάδα να αντιμετωπίσει δριμύ ανταγωνισμό από παλιούς και νέους ανταγωνιστές.

Τα αποτελέσματα τις έρευνα της Eurobank EFG στο διαδίκτυο, μέσω των φημισμένων και έγκυρων μηχανών αναζήτησης Google & search.travel το Νοέμβριο του 2007 και Ιανουάριο του 2008, τοποθετούν την Ελλάδα 5η (Πίνακας 1, στήλη 1) ανάμεσα στις χώρες της Μεσόγειου, σε αριθμό αναφορών τουριστικών υπηρεσιών, δηλαδή ιστοσελίδων που προωθούν τις τουριστικές υπηρεσίες της χώρας.

Η 5η αυτή θέση, δίνει σαφές προβάδισμα στη χώρα μας καθώς αυτό μεταφράζεται σε μια πιθανότητα περίπου 5,1%-5,6% κάποιος χρήστης του διαδικτύου να ενημερωθεί (τυχαία ανάμεσα σε άλλες χώρες) για την Ελλάδα ή και να προβεί σε κάποια κράτηση για τις διακοπές του στη χώρα μας.

Ωστόσο, η καλή αυτή θέση της Ελλάδας στην Μεσογειακή κατάταξη δεν συνεπάγεται απαραίτητα ότι η προβολή των ελληνικών υπηρεσιών τουρισμού γίνεται με εύστοχο και ποιοτικό τρόπο. Χρειάζεται συνεχής και οργανωμένη προβολή και προσπάθεια εφόσον, σε αριθμό ”πιστοποιημένων” ιστοσελίδων τουριστικών επιχειρήσεων, οι ανταγωνιστές στην περιοχή, έχουν επίσης δραστηριοποιηθεί.

Η χώρα μας πάντως έχει και εδώ σημαντικό προβάδισμα εφόσον βρίσκεται σε αυτή την περίπτωση 3η, έπειτα από την Ιταλία και την Ισπανία. Ακολουθείται όμως στενά από την Πορτογαλία, την Τουρκία και την Αίγυπτο.

Παράλληλα με τα παραπάνω, η πανελλαδική επισκόπηση που διεξήχθη το 2006 με πρωτοβουλία της Eurobank EFG, δείχνει ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία που επενδύουν σε διαφημιστική δραστηριότητα και ειδικότερα στο διαδίκτυο, χαίρουν σαφέστατα υψηλότερων επιδόσεων.

Κατά μέσο όρο:

• Τα έσοδα αυξάνονται περισσότερο στις επιχειρήσεις που προβάλλονται στο διαδίκτυο: κατά 8,7%, έναντι 5% των υπολοίπων.

• Οι μονάδες που διαφημίζονται διαδίκτυο, παρουσιάζουν αύξηση εσόδων άνω του μέσου όρου του συνόλου των ξενοδοχείων, κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες.

• Τα ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για διαφήμιση χαρακτηρίζονται από μέσα ποσοστά πληρότητας της τάξης του 77,5%, υψηλότερα κατά 3,7 ποσοστιαίες μονάδες των υπολοίπων που δεν διαφημίζονται στο διαδίκτυο.

• Το ποσοστό των εσόδων που δαπανάται για διαφημιστικούς σκοπούς από τις εταιρείες που προβάλλονται στο διαδίκτυο, είναι κατά 50% μικρότερο (2,6% για το 2006) των υπολοίπων.

• Τέλος, η θετική επίδραση της διαφήμισης και ιδιαίτερα του διαδικτύου είναι εμφανής σε όλες τις μονάδες, ανεξάρτητα από την κατάταξη σε αστέρια.

Οι παραπάνω στατιστικές είναι θετικές για ολόκληρο το ξενοδοχειακό κλάδο της χώρας μας και αποτελούν έκφραση υγιούς επιχειρηματικότητας.

Ωστόσο, ανάλυση των στοιχείων επισκόπησης δείχνει ότι σε πραγματικούς όρους, μειώθηκε η διαφημιστική δαπάνη των ξενοδοχείων το 2006, εφόσον η ονομαστική αύξησή της ήταν μόλις 0,2% από το 2005, ενώ ο πληθωρισμός ανήλθε στο 3,2%.

Συμπερασματικά, η μελέτη της Eurobank EFG αναδεικνύει τη σημασία της διαφήμισης αλλά και του διαδικτύου για τη σύγχρονη τουριστική βιομηχανία της χώρας μας.

Επιπλέον, προβάλλει μια ξεκάθαρη εικόνα των προκλήσεων που θέτει το διαδίκτυο στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.

Την εποχή του διαδικτύου, των ιστοσελίδων, των ιστολογίων και του ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι επιτακτική ανάγκη οι ελληνικές επιχειρήσεις και ιδιαίτερα αυτές του τουριστικού τομέα, να διαθέτουν ενημέρωση, στρατηγική ετοιμότητα και επιχειρηματικότητα για να εκμεταλλευτούν επιτυχώς τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που τους προσφέρει η υψηλή τεχνολογία και να ανταποκριθούν επιτυχώς στις προκλήσεις του αυξανόμενου ανταγωνισμού και της παγκοσμιοποίησης

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο