Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τέμπη: Σκληρή κόντρα στη Βουλή για διαγωνισμούς και τηλεδιοίκηση

Λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, υποστηρίζει ο Κ. Καραμανλής. Παραιτήθηκα γιατί φέρω μερίδιο πολιτικής ευθύνης. Χρ. Σπίρτζης: Παραδώσαμε στη ΝΔ το 72% της 717 και έτοιμη τη συμπληρωματική σύμβαση. Η τοποθέτηση ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.

Τέμπη: Σκληρή κόντρα στη Βουλή για διαγωνισμούς και τηλεδιοίκηση

«Η τραγωδία των Τεμπών συγκλόνισε τη χώρα μας. Η άδικη απώλεια τόσων συνανθρώπων μας δεν μπορεί και δεν πρέπει να ξεχαστεί. Πρωτίστως εκφράζουμε τη βαθιά μας οδύνη και τα συλλυπητήρια στους συγγενείς των θυμάτων και τις ευχές μας στους τραυματίες για καλή ανάρρωση».

Έτσι ξεκίνησε την τοποθέτησή του στην Επιτροπή των Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ο τ. υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής, στην πρώτη του δημόσια εμφάνιση μετά το δυστύχημα των Τεμπών και την παραίτησή του από τη θέση του υπουργού.

«Η επιλογή του χρόνου και του χώρου λογοδοτεί στην πολιτική και προσωπική μου επιλογή. Την ώρα του πένθους σιώπησα, αλλά ήταν υποχρέωσή μου, σεβόμενος τους θεσμούς, η πρώτη μου τοποθέτηση να γίνει εδώ, στο Κοινοβούλιο. Οι περισσότεροι από όσους μίλησαν μέχρι τώρα, ενέδωσαν στην πολιτική σκοπιμότητα και δημαγωγία», σημείωσε.

Λίγες ώρες μετά την τραγωδία, είπε ο κ. Καραμανλής, «παραιτήθηκα από τη θέση του υπουργού, γιατί στον τομέα των πολιτικών μου αρμοδιοτήτων συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Ούτε είχα ούτε έχω κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη μέχρι τώρα να ζητούνται διαθεσιμότητες ή παραιτήσεις υφισταμένων. Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης όμως θα μείνει γράμμα κενό, αν δεν συνοδευτεί από την αναζήτηση των ευθυνών σε όλο τους το εύρος».

Αναφερόμενος στην επίμαχη σύμβαση 717 του 2014, ο τ. υπουργός υποστήριξε:

«Είναι μια σύμβαση που, αν είχε ολοκληρωθεί, η λειτουργία του δικτύου θα ήταν ασφαλέστερη. Παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%. Από το 2017 ως το 2019, δεν έγινε καμία απολύτως εργασία. Κατ’ όνομα η δική μας κυβέρνηση παρέλαβε το 33% του έργου, όμως η λειτουργικότητα ήταν στο 18%. Στις 21/12/16 έγινε η τελευταία παράδοση συστήματος τηλεδιοίκησης, οι μισοί από τους σταθμούς που είχαν παραδοθεί, δεν μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία. Στο παραδοτέο υπήρχαν αστοχίες και κληθήκαμε να τις ανακατασκευάσουμε. Ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται ότι παρέδωσε ποσοστό 68% ή 77%. Προφανώς εννοούν την κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών. Άλλωστε η ολοκλήρωση ενός συστήματος σηματοδότησης πιστοποιείται με έναν τρόπο, από την έκδοση πρωτοκόλλου παράδοσης-παραλαβής μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ».

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στο πρόβλημα «που έχει να κάνει με το σπάσιμο των εργολαβιών. Αυτό βλέπουμε και σε αυτή τη σύμβαση. Ψηφίζουμε και φέρνουμε το νόμο 4974, αναμορφώνοντας το θεσμικό πλαίσιο και θεσμοθετούμε για πρώτη φορά αυτό που γίνεται σε Ευρώπη, μια σύμβαση, ένας εργολάβος για όλο το έργο. Το φθινόπωρο του 2019, πρώτο μας μέλημα ήταν να επανεκκινήσουμε το έργο. Έγινε έλεγχος της συμπληρωματικής σύμβασης από το Επιμελητήριο Ελλάδος, από την Αρχή Διαφάνειας, επιλύθηκαν ζητήματα επανορθωτικών μέτρων της εταιρείας και αυτά εν μέσω δυσκολιών, επειδή αντιμετωπίζαμε πλέον και την πανδημία. Τελικά, στα τέλη του 2020, εγκρίνεται η χρηματοδότηση του έργου. Πλέον, έχουμε φτάσει στο 90% υλοποίησης και στο 70% της πιστοποίησης».

Στους σταθμούς που παραδόθηκαν με το σύστημα της τηλεδιοίκησης την τελευταία τριετία, σύμφωνα με τον Κώστα Καραμανλή, περιλαμβάνεται και ο σταθμός της Λάρισας. «Παραδόθηκε το Νοέμβριο του 2022, όπως προκύπτει από το σχετικό πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής. Μάλιστα, από τον Δεκέμβριο του 2022, όπως προκύπτει από έγγραφο του ΟΣΕ, οι σταθμάρχες υποχρεωτικά πρέπει να χαράσσουν αυτόματα τη διαδρομή στον πίνακα τηλεδιοίκησης. Η χειροκίνητη επιτρέπεται μόνο όταν δεν λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Όσο επιτρέπουμε να κυκλοφορούν ανυπόστατες φήμες και μύθοι, υπεύθυνος διάλογος δεν πρόκειται να γίνει ποτέ».

Παράλληλα, έκανε λόγο για 5 ανακρίβειες και ψεύδη που ακούγονται στον δημόσιο διάλογο:

1. Αναφέρουν ότι στον σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης. Όμως αυτό χρησιμοποιήθηκε έως τις 22:12 μ.μ. το ίδιο βράδυ του δυστυχήματος. Το σύστημα λειτουργούσε και καταγράφτηκε στο μαύρο κουτί του συστήματος. Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη γραμμή ηλεκτρονικά, όπως έκαναν οι άλλοι σταθμάρχες στην ίδια θέση, την ίδια μέρα, στον ίδιο σταθμό. Και επιπλέον ξέχασε στη λάθος θέση ένα από τα κλειδιά. Επίσης μπορούσε επί 12 λεπτά να δει ότι το τρένο ήταν σε λάθος πορεία.

2. Λένε ότι αν είχε ολοκληρωθεί το EDCS, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα. Ούτε αυτό είναι βέβαιο. Από τη στιγμή που ο σταθμάρχης αποφασίσει να μη χρησιμοποιεί την τηλεδιοίκηση, όποιο σύστημα και να χρησιμοποιούσε, δεν θα λειτουργούσε. Δεν γνωρίζουμε αν θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα, καθώς το σύστημα εξαρτιόταν από τον σταθμάρχη. Το ΕDCS χρησιμοποιείται ολόκληρο σε δύο χώρες της Ευρώπης. Μέσα σε τρία χρόνια και αυτό το έργο προχώρησε.

3. Ισχυρίζονται ότι αν είχαμε ραδιοκάλυψη, θα μπορούσαμε να προλάβουμε το κακό, λένε ότι το σύστημα είχε παραδοθεί, δεν μας διευκρινίζουν όμως ότι έλειπε η απαραίτητη πριν τη χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση. Αυτά τα στάδια προχώρησαν την τελευταία τετραετία. Το GCMR, που υποτίθεται ότι δεν λειτουργούσε, είναι το μέσο που έγιναν οι διάλογοι μεταξύ των σταθμών που δόθηκαν στη δημοσιότητα.

4. Ισχυρίζονται πως ως το 2019 υπήρχε ένας πύργος ελέγχου που θα απέτρεπε το δυστύχημα. Υποθέτω εννοούν το άτυπο κέντρο της Καρόλου, καθώς πύργος ελέγχου δεν υπήρχε ποτέ στον σιδηρόδρομο. Αυτό το κέντρο λειτουργεί και σήμερα, σκοπός του είναι κυρίως η παρακολούθηση των δρομολογίων για να καταγράφονται καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Στην ουσία, δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης δρομολογίων.

5. Διατείνονται ότι μέχρι το 2019 υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης σε κάθε σταθμό. Ουδέν αναληθέστερον. Καταθέτω τις βάρδιες που το 2017, το 2018 και το 2019 υπήρχε ένας σταθμάρχης. Την κρίσιμη ώρα, έπρεπε να βρίσκεται στο σταθμαρχείο όχι μόνο ένας, αλλά δύο σταθμάρχες που έφυγαν νωρίτερα.

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, «υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας, δυστυχώς απεδείχθησαν ανεπαρκείς. Ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, όμως δεν χρησιμοποιήθηκε. Οι άλλοι δύο σταθμάρχες που δεν ήταν στις θέσεις τους. Τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για τα δρομολόγια, όμως ούτε αυτά ακολουθήθηκαν. Δικλίδα ήταν ότι επί 12 λεπτά έπρεπε να δει ότι το τρένο βρισκόταν σε λάθος πορεία».

Σχετικά με τη «δήθεν υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ», ο τ. υπουργός σημείωσε: «Για ολόκληρη σχεδόν την περασμένη δεκαετία ο ΟΣΕ λάμβανε 45 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος χρηματοδότηση, από το 2022 αυξήθηκε κατά 66%, έφτασε τα 75 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον προβλέφθηκαν 250 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης».

Για τη στελέχωση του Οργανισμού, είπε: «Αλήθεια είναι ότι από το 2009 και μετά ο αριθμός των υπαλλήλων μειωνόταν. Ανακόπηκε η πορεία το 2022, αρχικά μειώθηκαν οι υπάλληλοι λόγω συνταξιοδοτήσεων, όμως ουδείς είχε προνοήσει πριν, επί ΣΥΡΙΖΑ, να ξεκινήσει τις διαδικασίες προσλήψεων. Την περίοδο 2015-2019 έγιναν 24 προσλήψεις, από τις οποίες 13 σταθμάρχες. Εμείς, με την κινητικότητα και την παροχή υπηρεσιών, προσθέσαμε συνολικά 427 νέες θέσεις εργασίας».

Αναφορικά με τη σύμβαση με τη Ηellenic Τrain, είπε ότι «το 2017, ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να διαγράψει από την ΤΡΕΝΟΣΕ χρέη προς τον ΟΣΕ και στη συνέχεια να πουλήσει την ΤΡΕΝΟΣΕ σε χαμηλό τίμημα, 45 εκατομμύρια ευρώ. Εμείς υποχρεώσαμε την εταιρεία να επιβεβαιώνει τα δρομολόγια που εκτελεί και να πραγματοποιήσει επενδύσεις 600 εκατομμυρίων, εκτός από συμμετοχή στα κέρδη, αφού συμφωνήσαμε το ελληνικό δημόσιο να λαμβάνει το 20% από τα κέρδη».

Και κατέληξε στην τοποθέτησή του ο τ. υπουργός: «Όλοι οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Ποτέ δεν κρύφτηκα, ποτέ δεν δίστασα να αναλάβω τις ευθύνες μου, δυστυχώς δεν πήγαμε τη σύμβαση ακόμα στο 100%». Έκανε λόγο για «παθογένειες ετών γνωστές σε όλους μας, στον τομέα ων σιδηροδρόμων προσπαθήσαμε να τις αντιμετωπίσουμε με αναδιοργάνωση που δρομολογήσαμε, όμως χρειάζονται χρόνια για να αλλάξουν. Φέρω και εγώ μερίδιο πολιτική ευθύνης, γι’ αυτό παραιτήθηκα».

Οι απαντήσεις των Μ. Χρυσοχοΐδη και Χρ. Σπίρτζη για την επίμαχη σύμβαση 717

Με τα στοιχεία που παρέθεσαν οι πρώην υπουργοί Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (μέχρι το 2015) και Χρήστος Σπίρτζης (μέχρι το 2019) ξεκίνησε η συνεδρίαση της επιτροπής Θεσμών-Διαφάνειας της Βουλής, με αντικείμενο την τραγωδία στα Τέμπη.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης ήταν λακωνικός στην παράθεση του χρονικού:

  • Από το 2010 λειτουργούσαν ομάδες εργασίας στην ΕΡΓΟΣΕ για τα επίμαχα θέματα (τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση κ.λπ.) σε συνεργασία με τον ΟΣΕ.
  • Το 2011 παρέδωσαν τα πορίσματα και συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας για την ανάταξη του υπάρχοντος συστήματος.
  • Το 2012 ο ΟΣΕ ενέκρινε το έργο και πήρε τον δρόμο για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στις 4/2/2014.
  • Στα τέλη Σεπτεμβρίου 2014, η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης Αθήνα-Προμαχώνα, με παράδοση σε δύο χρόνια, δηλαδή το 2016.

Χρ. Σπίρτζης: Πλήθος εγγράφων για την πορεία της σύμβασης

Ο κ. Σπίρτζης μίλησε πάνω από μία ώρα, εξιστορώντας τις ενέργειες που έγιναν ή δεν έγιναν και καταθέτοντας στα πρακτικά… ένα κιβώτιο επίσημων εγγράφων (από Διαύγεια, κρατικές και ευρωπαϊκές υπηρεσίες, Ελεγκτικό Συνέδριο κ.λπ.).

Στην ουσία, εξήγησε για ποιο λόγο η δική του κυβέρνηση παρέλαβε το 2015 την επίμαχη σύμβαση 717, του 2014, η οποία δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί εξαιτίας κενών και πλημμελειών που είχε. Δηλαδή, όπως ανέφερε προσκομίζοντας τα έγγραφα, η σύμβαση προέβλεπε υλικά που είχαν σταματήσει να παράγονται ή ηλεκτρονικά συστήματα που δεν ήταν πλέον συμβατά (στο σημείο αυτό επισήμανε ότι δεν ρίχνει την ευθύνη στον προκάτοχό του, κ. Χρυσοχοΐδη, επειδή μέχρι το 2015 δεν υπήρχε στο υπουργείο Μεταφορών κεντρική διεύθυνση παρακολούθησης του έργου).

Για τον λόγο αυτό, είπε, προχώρησε στη συμπληρωματική σύμβαση που κάλυπτε τα κενά ενώ παράλληλα προχωρούσε η υλοποίηση της αρχικής σύμβασης, όπου ήταν επιτρεπτό («Όποτε ολοκληρωνόταν ένα τμήμα της σύμβασης 717, έμπαινε και το ανάλογο τμήμα του ETCS»).

Όπως είπε:

  • Η διαπίστωση ότι ήταν κακή η αρχική σύμβαση 717 έγινε (και) από το Ελεγκτικό Συνέδριο που διαπίστωσε «απίστευτα κενά» και, ως εκ τούτου, έκρινε ότι ήταν επιβεβλημένος ο συμπληρωματικός πίνακας.
  • Τον Νοέμβριο του 2016 κατατέθηκε η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση («τι διαγωνισμός ήταν αυτός του κ. Χατζηδάκη το 2007 που δεν είχε μέσα σηματοδότηση;»).
  • Τον Δεκέμβριο του 2017 εκτιμήθηκε ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί η εκτέλεση εργασιών, πριν εκδοθεί απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
  • Το Ελεγκτικό Συνέδριο απάντησε θετικά τον Αύγουστο του 2018, αφού προηγήθηκε εξονυχιστικός έλεγχος.
  • Η κοινοπραξία ενημερώνει ότι δεν μπορεί να συμμορφωθεί με τις παρατηρήσεις, παραπέμποντας στους όρους της (αρχικής) σύμβασης.
  • Τον Φεβρουάριο του 2019 αποστέλλεται ειδική πρόσκληση της ΕΡΓΟΣΕ προς την κοινοπραξία με εντολή συμμόρφωσης και την προειδοποίηση ότι «αλλιώς θα κηρυχτεί έκπτωτη».
  • Αν η ΕΡΓΟΣΕ τελείωνε τη σύμβαση 717 χωρίς τη συμπληρωματική σύμβαση, θα είχαμε έργο μη λειτουργικό, η χώρα θα έχανε τα λεφτά, θα άνοιγαν νέοι διαγωνισμοί που δεν θα υλοποιούνταν και θα συνεχίζαμε να μην έχουμε συστήματα ασφαλείας.
  • Τον Ιούλιο του 2019 παραδόθηκε στη νέα κυβέρνηση («για την ακρίβεια: η παλιά διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ παρέδωσε στη νέα διοίκηση) το 72% του έργου και τη συμπληρωματιή σύμβαση, η οποία είχε περάσει από όλα τα ελεγκτικά στάδια με πρωτόκολλα αφανών εργασιών και χρόνο υλοποίησης τους 14 μήνες.
  • Το έργο δεν σταμάτησε στο διάστημα 2017-2019 όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης (σ.σ. κατέθεσε έγγραφα με τμηματικές υλοποιήσεις ανά χρονιά). Μετά από 4 χρόνια, δηλαδή σήμερα, το ποσοστό ανήλθε στο 77%.

Γ. Γεραπετρίτης: Δεν είπα «ψέματα» για την τοπική τηλεδιοίκηση Λάρισας

«Μίλησα για πλήρη λειτουργία του τοπικού συστήματος τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, όχι του καθολικού», τόνισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, αντιδρώντας στις κατηγορίες που δέχθηκε ότι είπε ψέματα και παραπλάνησε τη Βουλή την προηγούμενη Τετάρτη. Συγκεκριμένα, είπε: «Τι λειτουργεί στη Λάρισα; Δεν είπα ψέματα: αυτή τη στιγμή υφίσταται το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης, που μπορεί να κάνει αυτόματη χάραξη για 5,5 χλμ. βορείως και 3 χλμ. νοτίως. Ποτέ δεν μίλησα για καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης.

Πρόκειται για ανοίκεια συμπεριφορά συνειδητής παραπλάνησης, όταν ορισμένοι πάνε σε έναν υπό εξέλιξη χώρο, σε οικοδομική κατάσταση, και το εμφανίζουν ότι είναι αυτό που υπάρχει σήμερα ως προς την τοπική τηλεδιοίκηση (σ.σ. την εν λόγω εικόνα κατέγραψε και παρουσίασε το Mega την Παρασκευή).

Την ημέρα του δυστυχήματος, συντελέσθηκαν αυτόματες χαράξεις σε όλα τα δρομολόγια. Δυστυχώς έγινε χειροποίητη χάραξη στο συγκεκριμένο σημείο. Δύο ώρες μετά το δυστύχημα, έγινε δοκιμή και προέκυψε ότι λειτουργούσε η αυτόματη χάραξη».

Ως προς την πορεία της σύμβασης 717, ο κ. Γεραπετρίτης, αφού παρέπεμψε σε όσα είχε πει νωρίτερα ο κ. Καραμανλής, επέμεινε στο επιχείρημα ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν παρέδωσε το 72% του έργου («παράδοση σημαίνει λειτουργική παράδοση με πρωτόκολλα παραλαβής, όχι εγκρίσεις εκταμιεύσεων»), καθώς και στην κατηγορία ότι δεν έγινε καμία πρόοδος στο διάστημα 2017-2019. «Πράγματι, το Ελεγκτικό Συνέδριο σας έδωσε την άδεια για τη συμπληρωματική σύμβαση το καλοκαίρι του 2018, τι κάνατε μέχρι το καλοκαίρι του 2019;», ρώτησε τον κ. Σπίρτζη.

Παππάς: Ο συνεργάτης του Κ.Καραμανλή, κ.Ντογιάκος, είχε μελετήσει τα εξώδικα των εργαζόμενων;

Κύριε Καραμανλή, ο πρωθυπουργός γνώριζε για τα εξώδικα και για τις καταγγελίες των εργαζομένων που προειδοποιούσαν για δυστύχημα; Ο γιος του κ.Ντογιάκου, που ήταν συνεργάτης σας, επεξεργάστηκε τα εξώδικα; Σας συνέστησε να τα αγνοήσετε; Τι σας είπε;”.

Με αυτή τη φράση απευθύνθηκε στον πρώην υπουργών Μεταφορών ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίκος Παππάς, ενώ τον ρώτησε “πόσες φορές εσείς συναντήσατε τους εκπροσώπους των εργαζόμενων μετά τις προειδοποιήσεις τους;”.

Για το αίτημα του κ.Γεραπετρίτη προς τον κ.Παππά να του ζητήσει “συγγνώμη” επειδή τον κατηγόρησε για “ψέμματα", ο βουλευτής τόνισε:

"Τηλεδιοίκηση σημαίνει διοίκηση από απόσταση. Δεν υπάρχει στη Λάρισα. Εάν εσείς ανακαλέσετε την χρήση του όρου ‘τηλεδιοίκηση', ανακαλώ κι εγώ τη δήλωση μου για εσάς.

Αυτό που υπάρχει στο σταθμό της Λάρισας είναι το τοπικό σύστημα ελέγχου, δηλαδή το ταμπλό που ελέγχει είσοδο-έξοδο των τρένων στο σταθμό της Λάρισας για λίγα χλμ βορείως και νοτίως. Δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση”.

Χ. Καστανίδης: Δεν βρέθηκε ούτε ένας να πει “κάτω τα μολύβια-πάνω τα χειρόφρενα”;

“Ξεχάστε τα πάντα, ξεχάστε τις νομικές αντιπαραθέσεις 2014-2021, ξεχάστε τον ανταγωνισμό μεταξύ αναδόχων. Και απαντήστε σ΄αυτό: από το τέλος του 2020 μέχρι τέλος του 2022 έχουμε μία σειρά ατυχημάτων που δεν συνέβαιναν τα προηγούμενα χρόνια. Είχαμε έντεκα εκτροχιασμούς τρένων. Δεν βρέθηκε ένας άνθρωπος από την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών να καλέσει κάποιον να του πει ‘κάτω τα μολύβια, πάνω τα χειρόφρενα, πείτε τι συμβαίνει’. Ούτε ένας;”.

Με αυτή τη φράση ξεκίνησε την δική του παρέμβαση ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης.

Στη συνέχεια, επικαλούμενος έγγραφα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, απαρίθμησε τους πολλούς έως δεκάδες μήνες που μεσολαβούσαν από τη μία αρμόδια διαπίστωση στην άλλη, για να φτάσουμε τελικά στην τραγωδία των Τεμπών. “Χρειάστηκαν 23 μήνες για να διαπιστώσει η ΕΡΓΟΣΕ ότι η κατασκευάστρια εταιρεία δεν διαθέτει πλέον τα ανταλλακτικά για να συντηρήσει το παλιό σύστημα. Στη συνέχεια, η ΕΡΓΟΣΕ απέστειλε τον πίνακα και τη συμπληρωματική σύμβαση με καθυστέρηση 40 μηνών, το 2021, προς υπογραφή. Η Αρχή επισήμανε ότι ο ανάδοχος για τη σύμβαση 717 συμμετείχε παλαιότερα σε παιχνίδια στρέβλωσης της αγοράς και ότι θα έπρεπε να αποβληθεί. Δεν αποβλήθηκε αλλά του ζητήθηκε να προβεί σε επανορθωτικά μέτρα. Στις 7 Νοεμβρίου του 2019 (“εσείς ήσασταν υπουργός, κύριε”, είπε στον κ.Καραμανλή) πήρε το έγγραφο για τα επανορθωτικά έργα και απάντησε μετά από 13 μήνες για το εάν θα συζητήσουν τα επανορθωτικά μέτρα”.

Ως εκ τούτων, ο κ. Καστανίδης ρώτησε τον πρώην υπουργό: “Η Αρχή σας συνέστησε να ζητήσετε από την ΕΡΓΟΣΕ να ασκήσει, εντός δύο μηνών, πειθαρχικές διώξεις. Το κάνατε; Πήγε το θέμα στις εισαγγελικές αρχές; Στον Οικονομικό Εισαγγελέα;”.

Κατσώτης: 20 τεχνίτες για 360 χλμ σιδηροδρομικής γραμμής

“Στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται η αιτία του κακού”, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, αναφερόμενος ιδιαίτερα στην επάρκεια του προσωπικού.

“Δεν υπήρξε διαδικασία προσλήψεων και εκπαίδευσης προσωπικού. Από 2.198 εργαζόμενους, σήμερα έχουμε μόνο 750 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι 220 με μπλοκάκι.

Οι βάρδιες μόλις που καλύπτονται, υπερωριακά με υπερεργασίες”, είπε, αναφέροντας ως παράδειγμα ότι υπάρχουν μόνο 20 τεχνίτες για 360 χλμ σιδηροδρομικής γραμμής. “Δεν επαρκούν ούτε για επισκευή ούτε για έλεγχο”, τόνισε.

Ο βουλευτής μίλησε και για τα σοβαρά ζητήματα “σύγκρουσης συμφερόντων”, μεταξύ των εταιρειών, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι “η Alstom δεν έδινε τεχνογνωσία στην ΑΚΤΩΡ”.

Μίλησε επίσης για “λεηλασία δημόσιου υλικού” αναφέροντας ως παράδειγμα το γεγονός ότι “η Hellenic Train κάνει χρήση τροχαίου υλικού της ΓΑΙΟΣΕ”.

Μυλωνάκης: Μπορείτε εμένα στα 65 μου να με κάνετε σταθμάρχη;

Για αντικρουόμενα στοιχεία και έγγραφα μίλησε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Αντώνης Μυλωνάκης, ρωτώντας: “ποιον να πιστέψουμε;”.

Ο βουλευτής προειδοποίησε ότι “θα πάει κόσμος φυλακή και πρέπει να πάει, για τα ασύμβατα υλικά, για το αν λειτουργούσε ή όχι η τηλεδιοίκηση και άλλα”.

Απευθυνόμενος στον κ.Χρυσοχοϊδη και διαβάζοντας ανάλογες εκθέσεις, έδωσε δίκιο στον κ.Σπίρτζη για το ότι ήταν μη υλοποιήσιμη η σύμβαση που υπογράφτηκε το 2014, για να καταλήξει ωστόσο: “ας τα βρουν μεταξύ τους αν ήταν καλή η κακή η αρχική σύμβαση”.

Για τον μοιραίο σταθμάρχη, ρώτησε τον κ.Καραμανλή: “Γιατί αλλάξατε το ηλικιακό όριο των σταθμαρχών; Μπορείτε εμένα στα 65 μου να με κάνετε σταθμάρχη όπως κάνατε με τον συγκεκριμένο που κουβαλούσε κιβώτια στα τρένα και μετά έγινε μετακλητός στο υπουργείο Παιδείας; Ο ίδιος λέει ότι δεν τον εκπαίδευσαν και έχει δίκιο”.

Με καυστικό τρόπο δε, αναφέρθηκε στον κ.Γεραπετρίτη: “νομίζει ότι είναι υπουργός, κινήθηκε έξυπνα, σου λέει κάτσε μην μου τύχει κι εμένα ένα δυστύχημα”.

Κ. Καραμανλής: Απαντήσεις για “δικλείδες ασφαλείας” και “υιό Ντογιάκου”

Ο κ.Καραμανλής, κατά τη δευτερολογία του, επέμεινε στις προσωπικές ευθύνες για την τραγωδία. “Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας, δυστυχώς εκείνο το βράδυ δεν τηρήθηκαν. Ο σταθμάρχης επέλεξε να κάνει χειροκίνητα τη χάραξη πορείας, ενώ οι άλλοι δύο (σταθμάρχες) έφυγαν νωρίτερα. Να περιμένουμε το πόρισμα της Δικαιοσύνης, είμαι στη διάθεση της”.

Ένταση δημιουργήθηκε όταν ο κ.Καραμανλής είπε ότι το ηλικιακό όριο ίσχυε μόνο για τις νέες προσλήψεις και όχι για τις μετατάξεις, επικαλούμενος τη σχετική σύμβαση. “Αυτή την υπογράψατε μετά την μετάταξη του συγκεκριμένου σταθμάρχη”, εντέτεινε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Ραγκούσης, με την πρώην υπουργό να συνεχίζει, σημειώνοντας ότι ο σταθμάρχης εκπαιδεύτηκε επί έξι μήνες “και 800 ώρες συνολικά”.

Για το θέμα με τον υιό του κ. Ντογιάκου, είπε: “Με προβληματίζει που ένα κόμμα και ο αρχηγός του επιτίθενται στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Τον υιό του τον γνώριζα από παλιά ως δικηγόρο και εκτίμησα τις ικανότητες του. Όταν ήρθε ως μετακλητός ο πατέρας του δεν ήταν εισαγγελέας του Αρείου Πάγου”. Δεν απάντησε στο ερώτημα του κ. Παππά εάν ο κ. Ντογιάκος (σ.σ. ο υιός) είχε διαβάσει τα εξώδικα που είχαν στείλει οι εργαζόμενοι προειδοποιώντας για δυστύχημα, αλλά είπε ότι ο ίδιος, ως τότε υπουργός, είχε συναντηθεί “πολλές φορές” μαζί τους.

Στο αίτημα του κ. Καστανίδη να δώσει απαντήσεις για τα σημεία που είχε αναφέρει νωρίτερα, ο τέως υπουργός είπε ότι “κλείνω εδώ την ομιλία μου, δεν θα κάνω διάλογο”.

Στο σημείο αυτό ολοκληρώθηκε η οκτάωρη συνεδρίαση, με τον πρόεδρο της Επιτροπής, Θανάση Μπούρα, να επισημαίνει την κόπωση όλων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v