Απειλεί την παγκόσμια οικονομία το lockdown στη Σανγκάη

Πολιτικά οφέλη για τον Σι Τζινπίνγκ στο όνομα της τακτικής μηδενικών κρουσμάτων ή διάσωση της κινεζικής και παγκόσμιας ανάπτυξης; Οι κίνδυνοι για την εφοδιαστική αλυσίδα και το αίτημα για εμβολιασμό mRNA στον κινεζικό πληθυσμό.

Απειλεί την παγκόσμια οικονομία το lockdown στη Σανγκάη

Είναι ένα από τα πιο σκληρά lockdown σε ολόκληρη την πανδημία. Και θα επηρεάσει τις οικονομίες της Κίνας και όλου του κόσμου. Ερχεται μάλιστα σε μια εποχή που, στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, πολλοί μολύνονται για τρίτη ή και τέταρτη φορά, σχεδόν αγνοώντας το όλο θέμα. Υπάρχει επομένως ο κίνδυνος, γράφουν οι Financial Times, να μη γίνουν αντιληπτές οι σημαντικές συνέπειες αυτού που διαδραματίζεται στη Σανγκάη, τη μεγαλύτερη πόλη της Κίνας.

Τρεις πυλώνες οικονομικών επιπτώσεων ξεχωρίζουν: στις αλυσίδες εφοδιασμού, στην ανάπτυξη της ίδιας της Κίνας και στην εσωτερική συζήτηση σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στη χώρα.

Ένα από τα μεγαλύτερα πληθωριστικά σοκ που έπληξαν την παγκόσμια οικονομία στις πρώτες ημέρες της πανδημίας ήταν η διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκλήθηκε από καθυστερήσεις στη ναυτιλία. Η Σαγκάη είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο. Αν και τα τερματικά της λειτουργούν μέσα σε "φούσκα" και το προσωπικό δεν έχει επαφή με τον έξω κόσμο, εντούτοις καταγράφονται προβλήματα στην επιμελητεία και τα πλοία έχουν αρχίσει να σχηματίζουν ουρές περιμένοντας να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν.

Τα εργοστάσια σε όλη την Ασία θα πρέπει να περιμένουν για εξαρτήματα. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ θα νιώσουν τη διαταραχή με καθυστέρηση ορισμένων εβδομάδων ή μηνών. Αυτό θα εκδηλωθεί ως πληθωριστικό σοκ, σε μια συγκυρία που οι δυτικές οικονομίες έχουν τόσα ακόμη να αντιμετωπίσουν: από το άλμα στις τιμές των εμπορευμάτων που προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία έως τις αναταράξεις στην αγορά εργασίας μετά την πανδημία.

Ο αντίκτυπος αναμένεται λιγότερο έντονος απ' ό,τι το 2020 ή το 2021, επειδή οι νέες καθυστερήσεις θα εμφανιστούν αφού θα έχουν αποκατασταθεί τα προβλήματα από τις ελλείψεις που προηγήθηκαν, ωστόσο αν μη τι άλλο θα προσθέσει αβεβαιότητα σ' ένα ήδη μπερδεμένο περιβάλλον για τις ήδη ταλαιπωρημένες κεντρικές τράπεζες.

Το lockdown έχει φυσικά κλιμακούμενες επιπτώσεις και στην κινεζική ανάπτυξη. Σύμφωνα με κινεζική έρευνα, η κυκλοφορία φορτηγών μειώνεται κατά περίπου 60% όταν μια πόλη μπαίνει σε πλήρη καραντίνα και εκτιμάται ότι ένα lockdown ενός μήνα στη Σαγκάη -περίπου όπως τώρα δηλαδή- θα κόστιζε 4% του εθνικού εισοδήματος για τον εν λόγω μήνα. Αυτό από μόνο του είναι ήδη αρκετό για να έχει ουσιαστική επίδραση στην ετήσια ανάπτυξη.

Το ερώτημα είναι τι θα κάνουν οι Κινέζοι πολιτικοί. Μια απάντηση θα ήταν ότι η Κίνα πρέπει να τερματίσει τη στρατηγική της για μηδενικά κρούσματα και να ζήσει με τον ιό. Οι 87 από τις 100 πιο παραγωγικές πόλεις της Κίνας έχουν ήδη επιβάλει κάποιο βαθμό καραντίνας, σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας Gavekal. Αν συνεχιστεί η ίδια πολιτική, και με δεδομένη της μολυσματικότητα της παραλλαγή Ομικρον, αυτό θα σήμαινε συχνά lockdown σε ολόκληρη την Κίνα για το υπόλοιπο έτος.

Η καλύτερη πολιτική επιλογή για τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ, που το φθινόπωρο στοχεύει να εξασφαλίσει τρίτη θητεία, είναι ίσως μια σκληρή γραμμή για τα lockdown, γράφουν οι Financial Times. Η καλύτερη επιλογή για την κινεζική οικονομία, όμως, είναι η μεγιστοποίηση της εμβολιαστικής κάλυψης, ίσως με τα πιο αποτελεσματικά εμβόλια mRNA, και ακολούθως η αναθεώρηση της πολιτικής μηδενικών κρουσμάτων. 

Το δίλημμα "πολιτική ή ανάπτυξη;" θα οδηγήσει την παγκόσμια οικονομία για την υπόλοιπη χρονιά. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v