Ρωσικά κόλπα για να ρέει το πετρέλαιο παρά τις κυρώσεις

Ρωσική νάφθα, που κυρίως χρησιμοποιείται για πλαστικά και πετροχημικά, πηγαίνει προς άγνωστους προορισμούς ή επισημαίνεται ως βενζίνη. Πώς λειτουργούν εμπορικοί κόμβοι όπως η Σιγκαπούρη και τα ΗΑΕ.

Ρωσικά κόλπα για να ρέει το πετρέλαιο παρά τις κυρώσεις

Η Ρωσία καταφεύγει σε μια σειρά από «υπόγειες» πρακτικές και διαδρομές για να πουλήσει ένα λιγότερο γνωστό προϊόν πετρελαίου σε αγοραστές που είναι επιφυλακτικοί για την παραβίαση των κυρώσεων και για να παρακάμψει το πλαφόν που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι σύμμαχοί της.

Οπως μεταδίδει το Bloomberg, οι πωλητές της ρωσικής νάφθας -η οποία χρησιμοποιείται κυρίως για την κατασκευή πλαστικών και πετροχημικών- αντιμετωπίζουν περισσότερα εμπόδια να φέρουν το προϊόν στην αγορά από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις στις αρχές Φεβρουαρίου. Αυτό οδήγησε σε μέτρα όπως να επισημαίνεται το καύσιμο ως βενζίνη ή να φεύγουν φορτία από λιμάνια χωρίς προορισμό, σύμφωνα με την FGE και την Kpler.

«Δεν υπάρχει ξεκάθαρη, αποκλειστική διέξοδος για τη ρωσική νάφθα τώρα που οι μεγάλοι αγοραστές της, η Νότια Κορέα και η Ευρώπη, δεν μπορούν να την πάρουν απευθείας», δήλωσε ο Armaan Ashraf, παγκόσμιος επικεφαλής υγρού φυσικού αερίου στη συμβουλευτική εταιρεία FGE στη Σιγκαπούρη.

Η έλλειψη αγοραστών που μπορούν να απορροφήσουν μεγάλες ποσότητες νάφθας έχει επιδεινώσει το πρόβλημα για τη Ρωσία. Η Κίνα και η Ινδία αγοράζουν περισσότερο, αλλά και οι δύο έχουν άφθονες εγχώριες προμήθειες, ενώ η Νότια Κορέα -ένας βασικός καταναλωτής πριν από τον πόλεμο- έχει αποφύγει τις άμεσες εισαγωγές μετά τις κυρώσεις. Ωστόσο, η Βραζιλία υπήρξε η εξαίρεση.

Η Ρωσία απέστειλε περίπου 1,34 εκατομμύρια τόνους νάφθα τον Μάρτιο, παρόμοιο όγκο με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler. Παραμένει ωστόσο ερώτημα εάν η χώρα μπορεί να διατηρήσει τέτοιες ροές τους επόμενους μήνες.

Αμφισβητούμενο καύσιμο

Η ρωσική βενζίνη έχει παρατηρηθεί να ρέει σε δεξαμενές αποθήκευσης στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στη Δυτική Αφρική, κάτι που στο παρελθόν ήταν σπάνιο, σύμφωνα με την FGE. «Θα πρέπει να είναι νάφθα ή ενδεχομένως ακόμη και βενζίνη εκτός προδιαγραφών με πολλή νάφθα αναμεμειγμένη», είπε ο Ashraf της FGE.

Υπάρχει οικονομικό κίνητρο για αυτό το μέτρο. Οι κυρώσεις θέτουν ανώτατο όριο τα 45 δολάρια ανά βαρέλι για τη ρωσική νάφθα, αλλά οι τιμές της αγοράς είναι επί του παρόντος πάνω από αυτό το επίπεδο, ενώ η βενζίνη έχει πολύ υψηλότερο όριο, ύψους 100 δολαρίων το βαρέλι.

Άγνωστος προορισμός

Περισσότερα ρωσικά φορτία νάφθας πηγαίνουν προς άγνωστους προορισμούς, κάτι που θα μπορούσε να υποδηλώνει μια προσπάθεια συγκάλυψης της προέλευσής της καθώς και τη δυσκολία εύρεσης αγοραστών, σύμφωνα με τον Ciaran Tyler, ανώτερο αναλυτή υγρού φυσικού αερίου στην εταιρεία πληροφοριών Kpler στο Λονδίνο.

Πριν από τις κυρώσεις, σχεδόν κανένα φορτίο ήταν χωρίς προορισμό, αλλά αυτό έχει αυξηθεί σχεδόν στο ένα τέταρτο των εξαγωγών του Μαρτίου, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Kpler. Η ρωσική νάφθα θα αντιμετωπίζει συνεχείς προκλήσεις όσον αφορά την εύρεση αγοραστών, με τις περισσότερες αποστολές της να έχουν εκκαθαριστεί μόνο μέχρι το επόμενο τρίμηνο, είπε ο Tyler. Αυτό θα οδηγήσει τα ρωσικά διυλιστήρια να μειώσουν τις εξαγωγές, πρόσθεσε.

Οι εκπτώσεις στη ρωσική νάφθα μπορεί επίσης να χρειαστεί να διευρυνθούν για να δικαιολογήσουν τον κίνδυνο που αναλαμβάνουν οι αγοραστές, σύμφωνα με την FGE.

Περιφερειακοί κόμβοι

Ένας βασικός τρόπος για να παρακάμπτονται οι κυρώσεις για πολλά από τα προϊόντα της Μόσχας ήταν να πάρουν νέα έγγραφα ή η ανάμειξη με μη ρωσικά καύσιμα σε εμπορικούς κόμβους όπως η Σιγκαπούρη και η Φουτζάιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η πρακτική αυτή ανέβασε ρυθμό μετά τον πόλεμο και δεν έχει δείξει σημάδια υποχώρησης από τότε που επιβλήθηκαν οι κυρώσεις.

Οι όγκοι νάφθας που φορτώθηκαν από τη Ρωσία με ένδειξη τη Σιγκαπούρη σχεδόν τετραπλασιάστηκαν σε περίπου 164.000 τόνους τον Μάρτιο, σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την Kpler. Τα φορτία με σήμανση τα ΗΑΕ εκτινάχθηκαν στους 156.000 τόνους από το μηδέν.

Ωστόσο, ορισμένοι αγοραστές στη Βόρεια Ασία δείχνουν απρόθυμοι να πάρουν τα φορτία που έχουν πάρει νέα έγγραφα ξανά από τους κόμβους μετά από κυρώσεις -αυτά τα φορτία συνήθως προσφέρονται 10 έως 20 δολάρια ανά τόνο φθηνότερα από τα μη ρωσικά καύσιμα, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v