Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλυσίδες ηλεκτρικών: Όλοι στην πολυεθνική πρίζα

Έντονη κινητικότητα παρατηρείται στις εταιρίες ηλεκτρικών ειδών καθώς όλοι σπεύδουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Δύο διεθνείς κολοσσοί, οι Dixons και Media Markt, πρωταγωνιστούν στην ελληνική αγορά, ένας τρίτος, η Expert, ετοιμάζει αντεπίθεση, ενώ τα ελληνικά χρώματα ”υπερασπίζεται” η Ηλεκτρονική Αθηνών.

Αλυσίδες ηλεκτρικών: Όλοι στην πολυεθνική πρίζα
των Αθ. Καλαϊτζόγλου, Π. Κούτρα

Οι συνθήκες της αγοράς ηλεκτρικών ειδών στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια αναμένεται όχι μόνο να δυσκολέψουν, αλλά να... αγριέψουν, και οι αλλαγές αυτές ήδη αγγίζουν την Ελλάδα που επί της ουσίας μετατρέπεται σε πεδίο (μίας ακόμη) μάχης για τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες.

Ήδη, δύο από τους μεγαλύτερους παίκτες του κλάδου παγκοσμίως, η Dixons και η Media Markt, δίνουν δυναμικό ”παρών” στην αγορά και ένας τρίτος, η Expert International, ετοιμάζεται να μπει ακόμα πιο γερά στο παιχνίδι.

Την... ελληνική σημαία στη μάχη κρατά η Ηλεκτρονική Αθηνών, η οποία ενισχύει τη θέση της, ενώ δείγμα της έντονης κινητικότητας είναι τα σχέδια ”νεκρανάστασης” της Κορασίδης!

Οι επιχειρηματικές εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρικών ειδών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καθορίζονται από το γεγονός ότι τα περιθώρια μικτού κέρδους και οι αποδόσεις κεφαλαίων μειώνονται συνεχώς και θα συνεχίσουν να ακολουθούν την ίδια τάση, αφού εξακολουθούν οι πιέσεις στις τιμές, τα κόστη αυξάνονται, οι πωλήσεις μέσω του Διαδικτύου θα διευρυνθούν και οι λιανέμποροι θα προσανατολίζονται σε μεγάλα καταστήματα, ώστε να περιορίσουν το σχετικό κόστος και να ανταγωνιστούν τους μεγάλους παίκτες.

Σύμφωνα με στοιχεία του 2005, το μέγεθος της συγκεκριμένης αγοράς υπολογίστηκε στα 147,4 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), το 55% της οποίας αντιπροσωπεύει η αγορά των εξειδικευμένων ηλεκτρικών. Το 68% της τελευταίας αντιπροσωπεύουν οκτώ παίκτες.

Στο σκηνικό που διαμορφώνεται δεν είναι τυχαίο ότι η άτυπη συμφωνία που ίσχυε μεταξύ της Media Markt και της Dixons (των δύο μεγαλύτερων παικτών στην Ευρώπη) να μην ”ενοχλεί” η μία την άλλη, σε διαφορετικές ευρωπαϊκές αγορές, ήδη άρχισε να καταστρατηγείται.

Η Media Markt, που επικεντρωνόταν κυρίως στην κεντρική και νότια Ευρώπη, δραστηριοποιείται όλο και περισσότερο στις περιοχές της ανταγωνίστριάς της Dixons, η οποία είχε το ”γήπεδό” της στη βόρεια και ανατολική Ευρώπη και τώρα άρχισε να κατεβαίνει και αυτή στη νότια.

Η Dixons μάλιστα έχει ανακοινώσει ως προτεραιότητά της για τα επόμενα χρόνια τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού κέντρου αγορών, ενώ έχει ενοποιήσει τα τμήματά της κάτω από ενιαία διοίκηση, με στόχο να προσφέρει ευρωπαϊκή γκάμα προϊόντων σε κοινές τιμές.

Στην ελληνική αγορά, ειδικότερα, η Media Markt εισήλθε στα τέλη του 2005, έναν χρόνο μετά επεκτάθηκε στη Σουηδία και τώρα ετοιμάζεται να... βάλει πόδι και στη Ρωσία. Διαθέτει συνολικά 6 καταστήματα και το τελευταίο άνοιξε πρόσφατα στη Λάρισα. Τώρα και το ”αδελφό” σήμα της Media Markt, η Saturn, ετοιμάζεται να έρθει στην Ελλάδα. Η τελευταία, όπως και η Media Markt, υπάγεται στην ”ομπρέλα” της Metro Group, στην οποία ανήκουν και τα Praktiker, που διαθέτουν 9 καταστήματα στη χώρα μας και σχεδιάζουν το άνοιγμα ενός ακόμη στη Θεσσαλονίκη στα τέλη του 2008.

Η Dixons, από την άλλη, δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μέσω της Κωτσόβολος, την οποία εξαγόρασε ελέγχοντας σήμερα περίπου το 90% του μετοχικού κεφαλαίου της.

Στην Ευρώπη τρίτη δύναμη θεωρείται η Expert International, με έδρα το Zug της Ελβετίας. ”Στεγάζεται” από το 2000 στην Expert Global, στην οποία συμμετέχουν επίσης η Associate Volume Buyers (ΗΠΑ) και η Cantrex (Καναδάς), με 7.400 σημεία πώλησης σε όλο τον κόσμο και 16 δισ. ευρώ ετήσιο κύκλο εργασιών.

Στα άμεσα σχέδια της Expert International περιλαμβάνονται η ενδυνάμωση του brand name της και το να αποκτήσουν κοινό χρώμα όλα τα καταστήματα, το ελάχιστο μέγεθος καταστημάτων 400 τ.μ. με μέσο όρο τα 800 τ.μ. και η αύξηση του μεριδίου της το 2011 σε 10% από 8% που είναι σήμερα.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 499 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 12/10 - 16/10/2007

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v