Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κ. Χατζηδάκης: Ο ΣΥΡΙΖΑ λατρεύει τους φόρους και το μεγάλο Δημόσιο

«Μετωπική» με κυβέρνηση από τον αντιπρόεδρο της ΝΔ για εθνικά θέματα και «σκανδαλολογία». Χαρακτηρίζει «ανέκδοτο» το αναπτυξιακό πλάνο των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Το σχέδιο για την επόμενη μέρα. Τι δηλώνει για τις απορροφήσεις κοινοτικών πόρων.

Κ. Χατζηδάκης: Ο ΣΥΡΙΖΑ λατρεύει τους φόρους και το μεγάλο Δημόσιο

Την άμεση εφαρμογή από τη ΝΔ, εφόσον αυτή κερδίσει τις εκλογές, ενός δικού της μεταρρυθμιστικού προγράμματος, με στόχο να πειστούν οι εταίροι και ακολούθως να βελτιωθούν οι συμφωνίες που έχει συνάψει η σημερινή κυβέρνηση, προαναγγέλλει ο αντιπρόεδρος του κόμματος.

Σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr, ο κ. Χατζηδάκης καταγγέλλει τη συγκυβέρνηση Τσίπρα - Καμμένου ότι «λατρεύει τους φόρους και το μεγάλο δημόσιο» και υποστηρίζει πως «οι μειώσεις φόρων που έχουμε εξαγγείλει δεν έχουν δημοσιονομική επίπτωση, γι’ αυτό δεν χρειάζονται την άδεια των δανειστών».

Παράλληλα, επαναλαμβάνει πως, παρά τους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς, «δεν υπάρχει καθαρή έξοδος από το μνημόνιο». Η χώρα, υπογραμμίζει ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, «δανείζεται ήδη λεφτά με υψηλό επιτόκιο για να κάνει ο κ. Τσίπρας τη δική του 'πιστοληπτική γραμμή' ενώ η κυβέρνηση έχει αναλάβει δεσμεύσεις για όλα τα επόμενα χρόνια». Εκτιμά δε ότι το δυσμενές κλίμα για τον κ. Τσίπρα «δεν αλλάζει με επικοινωνιακά τρικ» και χαρακτηρίζει ως «ανέκδοτο το αναπτυξιακό σχέδιο από τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ».

Αν τελικά υπάρξει ένα «υβριδικό μοντέλο» ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας, γιατί πιστεύετε ότι οι δανειστές θα δεχτούν τις προτάσεις της ΝΔ για αλλαγές στη φορολογία;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει εξαγγείλει από τη ΔΕΘ μειώσεις φόρων (ΕΝΦΙΑ, φόρο νομικών προσώπων) με αντίστοιχη και ισόποση μείωση δαπανών. Και έχει δώσει στη δημοσιότητα τις κατηγορίες δαπανών που θα μειώσουμε -υπάρχουν όλα αυτά στην ιστοσελίδα της Νέας Δημοκρατίας. Επομένως οι μειώσεις φόρων που έχουμε εξαγγείλει δεν έχουν δημοσιονομική επίπτωση. Και γι’ αυτό δεν χρειάζονται την άδεια των δανειστών. Πέραν αυτού όμως έχουμε δεσμευτεί ότι θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή, μέσα στον πρώτο χρόνο, σε ένα δικό μας πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση, τη δικαιοσύνη, την παιδεία κ.λπ. Σκοπεύουμε με αυτό το πρόγραμμα να εκπλήξουμε θετικά τους εταίρους μας, ώστε στη συνέχεια, με μεγαλύτερη αξιοπιστία, να πετύχουμε τη βελτίωση των συμφωνιών που έχει κάνει ο κ. Τσίπρας. Τότε, με μικρότερους στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα, μπορούμε να έχουμε ακόμα μεγαλύτερη μείωση φόρων.

Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι η μείωση της φορολογίας αποτελεί μονόδρομο για να ανακάμψει πραγματικά η οικονομία. Για να προσελκύσουμε επενδύσεις, για να δημιουργηθούν νέες δουλειές, για να μπει μεροκάματο στο σπίτι. Και αυτά δεν είναι δικές μας συνταγές. Είναι πολιτικές που εφαρμόστηκαν στις άλλες τρεις χώρες που είχαν μνημόνιο: την Πορτογαλία, την Ιρλανδία και την Κύπρο. Εκεί οι δανειστές δέχτηκαν να εφαρμοστεί αυτό το διαφορετικό μείγμα πολιτικής με λιγότερους φόρους, λιγότερες δαπάνες και άνοιγμα στην επιχειρηματικότητα. Δεν εφαρμόστηκε όμως στην Ελλάδα, διότι η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου λατρεύει τους φόρους και το μεγάλο δημόσιο.

Ανεξάρτητα του βαθμού εποπτείας και αν αυτή θα είναι αυξημένη ή όχι, η ΝΔ τάσσεται υπέρ της προληπτικής γραμμής ή του «μαξιλαριού» ρευστότητας;

Αυτή την ώρα έχουμε δύο βασικά δεδομένα: Πρώτον, δεν υπάρχει καθαρή έξοδος από το μνημόνιο. Ο ΣΥΡΙΖΑ μετά το 3ο μνημόνιο έχει υπογράψει και ένα 4ο μνημόνιο, με περικοπή του αφορολόγητου, περικοπή των συντάξεων, δέσμευση για πλεονάσματα 3,5% μέχρι το ’22, μετά 2,2% μέχρι το 2060 και το υπερταμείο για έναν αιώνα. Δεύτερον, η κυβέρνηση έχει ήδη ξεκινήσει να κάνει τη δική της προληπτική γραμμή, το λεγόμενο «μαξιλάρι». Δανείζεται λεφτά και μάλιστα ακριβά. Επομένως το δίλημμα που προβάλλεται δεν έχει κάποια ουσία. Η χώρα δανείζεται ήδη λεφτά με υψηλό επιτόκιο, για να κάνει ο κ. Τσίπρας τη δική του «πιστοληπτική γραμμή», ενώ η κυβέρνηση έχει αναλάβει δεσμεύσεις για όλα τα επόμενα χρόνια.

Η κυβέρνηση θα καταθέσει ένα αναπτυξιακό σχέδιο στο Eurogroup για την επόμενη ημέρα. Έχει η ΝΔ δική της πρόταση για το θέμα; Θα επιδιώκατε μια συναινετική προσέγγιση;

Αναπτυξιακό σχέδιο από τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι ανέκδοτο! Σας θυμίζω ότι ήταν προαπαιτούμενο στο 3ο μνημόνιο να καταθέσουν ένα αναπτυξιακό σχέδιο μέχρι τον Μάρτιο του 2016 και ακόμα δεν το έχουν κάνει. Τρία χρόνια αυτή η κυβέρνηση αποδεικνύει καθημερινά την ανικανότητά της να δημιουργήσει πραγματική ανάπτυξη. Έχουν αλλεργία με την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις και συντηρούν στη χώρα ένα κλίμα που κάνει τους επενδυτές να τρέχουν μακριά. Πέραν αυτού, υπάρχουν πάντα εδώ και τα capital controls, για να μας θυμίζουν ότι -παρά τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης- ακόμα δεν έχει αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στην οικονομία. Διότι αν είχε αποκατασταθεί, γιατί η κυβέρνηση δεν αίρει τα capital controls που επέβαλε η ίδια το 2015;

Δυστυχώς, μετά την καταστροφικό εξάμηνο Τσίπρα-Βαρουφάκη και ένα «τσουβάλι» μέτρα που πήραν οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στη συνέχεια, ακόμα η οικονομία μας δεν έχει φτάσει εκεί που ήταν το 2014. Ένας στους δύο Έλληνες χρωστάει στην εφορία. Στα κόκκινα δάνεια έχουμε το παγκόσμιο ρεκόρ. Οι οφειλές του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα είναι αυξημένες σε σχέση με το 2014. Οι εργαζόμενοι είναι αντιμέτωποι με την πραγματικότητα των 360 ευρώ. Από το ΕΣΠΑ για τους μικρομεσαίους δεν έχει φτάσει ούτε ένα ευρώ στις τσέπες των τελικών δικαιούχων. Οι νέοι εξακολουθούν να φεύγουν κατά δεκάδες χιλιάδες στο εξωτερικό.

Ανάπτυξη και ΣΥΡΙΖΑ είναι ασύμβατες έννοιες. Γι’ αυτό αναπτυξιακό σχέδιο ουσιαστικά μπορεί να υπάρξει μόνο στη μετά ΣΥΡΙΖΑ εποχή. Με ένα άλλο μείγμα πολιτικής, που θα στηρίζεται σε λιγότερους φόρους, λιγότερες δαπάνες και ιδιωτικές επενδύσεις. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει παρουσιάσει τους βασικούς άξονες της αναπτυξιακής μας πολιτικής από το βήμα της ΔΕΘ και υπήρξε εξειδίκευση αυτών των προτάσεων στο 11ο Συνέδριό μας, πριν λίγους μήνες. Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για να παρουσιάσουμε στον ελληνικό λαό, όταν έρθει η ώρα, όσο το δυνατόν πληρέστερο και αξιόπιστο πρόγραμμα, που θα οδηγήσει τη χώρα μακριά από τα μνημόνια, στον δρόμο της ανάπτυξης.

Η κυβέρνηση επιμένει ότι είναι πρωταθλήτρια στις απορροφήσεις κοινοτικών πόρων και επικαλείται στοιχεία της Ε.Ε. (απορρόφηση πακέτου Γιούνκερ κ.λπ.). Εσείς, από την πλευρά σας, επιμένετε ότι έχει πολύ φτωχές επιδόσεις στον συγκεκριμένο τομέα;

Η κυβέρνηση θριαμβολογεί αλλά στις αρχές του προηγούμενου μήνα παρουσίασα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αποδεικνύουν ότι και σ’ αυτόν τον τομέα ψεύδονται. Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται στη 12η θέση στον πίνακα της Κομισιόν για την απορροφητικότητα. Επίσης, η χώρα μας κατατάσσεται μόλις 16η ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στο ποσοστό εγκεκριμένων έργων. Επιπλέον είναι ιδιαίτερα προβληματική η κατάσταση που επικρατεί στο πρόγραμμα για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, που είναι το πιο αναγκαίο για την οικονομία μας. Σε 3 από τα 4 υποπρογράμματα του ΕΠΑνΕΚ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του υπουργείου Ανάπτυξης), δύο χρόνια μετά την ημερομηνία προκήρυξής τους δεν έχει εκταμιευτεί ακόμα ούτε ένα ευρώ για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των επαγγελματιών και των νοικοκυριών που δικαιούνται τους πόρους αυτούς. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Γι’ αυτό πανηγυρίζουν και μιλάνε δήθεν για πρωτιές. Πραγματικά δεν παίζονται οι άνθρωποι!

Οι τουρκικές προκλήσεις έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα. Θεωρείτε πιθανό ένα «θερμό επεισόδιο» ανάμεσα στις δύο χώρες;

Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να καλλιεργείται ένα κλίμα φόβου, αλλά ούτε από την άλλη πλευρά να αντιμετωπίζουμε τη συμπεριφορά της Τουρκίας με ελαφρότητα. Μια ήρεμη αποφασιστικότητα απαιτείται από την πλευρά μας. Σοβαρότητα, σωστός σχεδιασμός και συμμαχίες. Το υπογραμμίζω αυτό διότι μέχρι σήμερα δεν έχουμε δείγματα σοβαρότητας από την κυβέρνηση ούτε σ’ αυτό το εθνικό θέμα. Δεν είναι μόνο ότι αλλού είναι ο κ. Τσίπρας και αλλού ο κ. Καμμένος. Ότι δηλαδή έχουμε δύο διαφορετικές αντιλήψεις στην εξωτερική πολιτική μέσα στην κυβέρνηση. Βλέπουμε και τον ίδιο τον πρωθυπουργό να κινείται ως εκκρεμές. Να είναι αμήχανος, να μην αναλύει σωστά τα δεδομένα και τελικά να έχει μια αντιφατική στάση.

Στο θέμα των δύο Ελλήνων αξιωματικών, λ.χ., στην αρχή το χαρακτήρισε «σύνηθες γεγονός» και μετά το έθεσε στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προχθές το Γραφείο του Πρωθυπουργού έδωσε τη γνωστή απάντηση στον Ερντογάν, αλλά πριν περίπου 15 μέρες στη Βουλή, ο ίδιος ο κ. Τσίπρας είπε στον κ. Μητσοτάκη «γιατί με βάζετε να συζητάω αυτό το θέμα, σπαταλάτε τον χρόνο μου». Σπαταλάτε τον χρόνο μου! Νόμιζε ότι είπε εξυπνάδα, αλλά προσέβαλε ολόκληρη τη Βουλή των Ελλήνων και τον εαυτό του φυσικά. Σήμερα άραγε πιστεύει ακόμα ότι σπαταλάμε τον χρόνο του; Δυστυχώς δεν έχουμε μια κυβέρνηση που μπορεί να εμπνεύσει ένα αίσθημα ασφάλειας στον ελληνικό λαό. Είναι μια κυβέρνηση ελλιποβαρής, που δεν μπορεί να διαβάσει σωστά τις εξελίξεις και να κάνει ένα σοβαρό σχεδιασμό. Εν πάση περιπτώσει, η κυβέρνηση οφείλει να βρει όσα ψήγματα σοβαρότητας έχει, για να κάνει μια πιο αποτελεσματική διαχείριση.

Η διαπραγμάτευση για το Σκοπιανό βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Πώς βλέπετε να καταλήγει; Ποια η θέση της ΝΔ όσον αφορά πιθανή σύνθετη ονομασία με τη χρήση του όρου «Μακεδονία» εκ μέρους του κρατιδίου, σε περίπτωση που αποδεχτεί αλλαγές του συντάγματός του;

Από τη μια πλευρά, υπάρχει ο ΣΥΡΙΖΑ και η αισιοδοξία του κ. Κοτζιά ότι το θέμα θα προχωρήσει και από την άλλη, ο κ. Καμμένος που λέει ότι αποκλείεται να προχωρήσει. Πέραν όμως της αισιοδοξίας ή της απαισιοδοξίας, υπάρχει η ουσία. Διότι οι άνθρωποι που συγκυβερνούν είναι απολύτως διχασμένοι. Ο κ. Καμμένος -ο υπουργός Άμυνας και κυβερνητικός εταίρος- δηλώνει ότι θα κάνει το παν για να μην προχωρήσει η συμφωνία και ότι σε καμία περίπτωση ο ίδιος δεν θα την ψηφίσει. Και την ίδια ώρα, ο κ. Κοτζιάς διαπραγματεύεται συμφωνία, χωρίς κανείς να γνωρίζει τι τελικά θα έρθει και αν θα έρθει στη Βουλή. Εν πάση περιπτώσει, όλο αυτό δείχνει μια κυβέρνηση κατώτερη των περιστάσεων, που δεν είναι καθόλου σοβαρή. Όσον αφορά τη Νέα Δημοκρατία, η θέση μας είναι σαφής. Έχουμε μιλήσει για μια συνολική συμφωνία που να επεκτείνεται στο σύνταγμα και στα υπόλοιπα σύμβολα του αλυτρωτισμού.

Η κυβέρνηση τους τελευταίους μήνες προτάσσει το αφήγημα περί «εντίμων» και «διεφθαρμένων» πολιτικών, με τη σκανδαλολογία να κυριαρχεί στον δημόσιο πολιτικό διάλογο. Με ποιο δίλημμα προς τους πολίτες θα απαντήσει η ΝΔ στον δρόμο προς τις κάλπες;

Από τον Σεπτέμβρη και μετά, ο κ. Τσίπρας επιδιώκει απεγνωσμένα να αλλάξει το κλίμα. Διεθνείς συναντήσεις, το περιβόητο κοινωνικό μέρισμα, το Σκοπιανό. Ύστατο όπλο σ’ αυτή την προσπάθεια και επιλογή απελπισίας τελικά η σκανδαλολογία. Τζίφος όμως! Το λένε όλες οι δημοσκοπήσεις. Όταν η μεσαία τάξη έχει τσακιστεί από τους φόρους και οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι, το κλίμα δεν αλλάζει με επικοινωνιακά τρικ. Και αυτό για τους «έντιμους» και τους «διεφθαρμένους» δεν πιάνει. Θυμηθείτε τη γάτα των Ιμαλαΐων και τον κ. Ψυχάρη, τα βοσκοτόπια του κ. Καλογρίτσα, τον μεσάζοντα με τα βλήματα, όσα γίνονται στο ποδόσφαιρο, τη μία και μοναδική μείωση φόρου, αυτή των καζίνο. Οι πολίτες έχουν βγάλει τα συμπεράσματά τους από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και γι’ αυτό θα τους στείλουν στα έδρανα της αντιπολίτευσης, όποτε και αν γίνουν εκλογές.

Η απάντηση της Νέας Δημοκρατίας σ’ όλα αυτά είναι το σχέδιό μας για να αλλάξουμε την Ελλάδα. Βαδίζουμε με το βλέμμα στο μέλλον και εργαζόμαστε για να δώσουμε λύσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών. Για να βγάλουμε τη χώρα μας από την κρίση και να την οδηγήσουμε σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Για να φέρουμε επενδύσεις και νέες δουλειές.

Πριν από δύο χρόνια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει πως «παρά το νοσηρό κλίμα πόλωσης και όξυνσης, η συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση ίσως είναι βάλσαμο στο νοσηρό κλίμα των ημερών». Τι άλλαξε και πλέον υποστηρίζετε ότι το ζήτημα για τη ΝΔ δεν είναι του παρόντος;

Ο κ. Μητσοτάκης πριν από δύο χρόνια είχε κάνει μια πολύ έντιμη πρόταση, η οποία ισχύει ακόμα: Η Συνταγματική Αναθεώρηση απαιτεί τουλάχιστον συνεννόηση της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, εφόσον για να προχωρήσει χρειάζεται στη μία από τις δύο Βουλές να σχηματιστεί αυξημένη πλειοψηφία 180 ψήφων. Πρότεινε, λοιπόν, να προσδιορίσουν τα κόμματα από κοινού τις αναθεωρητέες διατάξεις -το κάθε κόμμα όποιες θέλει. Μετά θα μεσολαβήσουν οι εκλογές, οι οποίες εκ των πραγμάτων θα έχουν ένα δημοψηφισματικό χαρακτήρα και θα δώσουν μια εντολή στην όποια πλειοψηφία της νέας Βουλής για να προχωρήσει σε αλλαγές. Αν κερδίσει τις εκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ, θα προχωρήσει όπως νομίζει. Αν κερδίσουμε εμείς, θα προχωρήσουμε με τις δικές μας προτάσεις. Ωστόσο ο κ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ απέρριψαν την πρόταση αυτή, παρόλο που υποστηρίζουν ότι θα κερδίσουν τις επόμενες εκλογές!

Η άλλη επιλογή που προβάλλεται τώρα είναι να προχωρήσουμε σε μια πολύ περιορισμένη αναθεώρηση, σε 4-5 θέματα που μπορεί να συμφωνήσουμε όλοι μαζί. Εμείς όμως έχουμε μια πιο φιλόδοξη ατζέντα. Διότι έτσι θα πάει χαμένη σε μεγάλο βαθμό η ευκαιρία της Αναθεώρησης, χωρίς να ανοίξουμε θέματα όπως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η δημοσιονομική σταθερότητα στην οικονομία κ.α. Επομένως θα έχουμε αναλάβει μια αυτοδέσμευση δυσανάλογα μεγάλη. Και μετά, για να ξεκινήσει νέα διαδικασία Συνταγματικής Αναθεώρησης, θα πρέπει να φτάσουμε τουλάχιστον στο 2023 και πρακτικά οι όποιες αλλαγές θα μπορέσουν να γίνουν το 2027!

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v