Αβεβαιότητα, AI και στρατηγική: Η νέα εξίσωση αξίας

Σε ένα ρευστό περιβάλλον, η αδράνεια ισοδυναμεί με απώλεια δυναμικής. Το πέρασμα από την εποχή της «υπέρπροσδοκίας» στη ρεαλιστική αξιολόγηση. Ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης. Γράφουν οι Τ. Ιωσηφίδης και Κ. Θανάσκος

Αβεβαιότητα, AI και στρατηγική: Η νέα εξίσωση αξίας
Από Αριστερά: Τάσος Ιωσηφίδης, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής της EY-Parthenon στην Ελλάδα, Κωνσταντίνος Θανάσκος, Director, EY-Parthenon, EY Ελλάδος
  • των Τάσου Ιωσηφίδη και Κωνσταντίνου Θανάσκου*

Με τις γεωπολιτικές εντάσεις να συνεχίζουν να επηρεάζουν καθοριστικά τις οικονομικές ροές, οι επικεφαλής των επιχειρήσεων δεν διαχειρίζονται πλέον μια ακόμα παροδική κρίση, αλλά μια νέα κανονικότητα - ένα “permacrisis” - που απαιτεί συνεχή αναπροσαρμογή, σε οργανωτικές δομές, γεωγραφική παρουσία, ανθρώπινο δυναμικό και τεχνολογικές προτεραιότητες.

Κι όμως, οι μακροοικονομικοί δείκτες - όπως αποτυπώθηκαν στην ανάλυση 2025 Global Economic Outlook της EY-Parthenon στις αρχές αυτού του έτους - έδειχναν σημάδια σχετικής σταθερότητας: ανάπτυξη στο 3,1% παγκοσμίως, αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 3,5%, αλλά και μια σταδιακή στροφή των κεντρικών τραπεζών προς πιο ήπιες πολιτικές.

Σε πρώτη ανάγνωση, η εικόνα μοιάζει καθησυχαστική. Όμως, η τελευταία έκδοση της περιοδικής παγκόσμιας έρευνας CEO Outlook της EY-Parthenon (του βραχίονα εταιρικής στρατηγικής, χρηματοοικονομικών συμβούλων και υποστήριξης συναλλαγών της EY) τον Μάιο του 2025, καταγράφει μια συνθήκη πολύ πιο ρευστή.

Το στρατηγικό «παράδοξο»

Με τους κραδασμούς στο παγκόσμιο εμπόριο και την κλιμακούμενη αστάθεια γύρω από τους δασμούς, αλλά και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές ανακατατάξεις - με τη σχέση ΗΠΑ-Κίνας να παραμένει η βασική πηγή γεωοικονομικών εντάσεων - το 50% των CEOs που συμμετείχαν στην έρευνα, δηλώνουν έντονη ανησυχία για τις επιπτώσεις στους ισολογισμούς τους. Κι όμως, την ίδια στιγμή, η διάθεση για στρατηγικές κινήσεις όχι μόνο δεν υποχωρεί, αλλά εντείνεται.

Οι επικεφαλής των οργανισμών δεν αγνοούν τους κινδύνους. Αντιλαμβάνονται, όμως, ότι σε ένα ρευστό περιβάλλον, η αδράνεια ισοδυναμεί με απώλεια δυναμικής. Με τις πιέσεις για μετασχηματισμό, τεχνολογική αναβάθμιση και πρόσβαση σε ταλέντο να αυξάνονται, το 57% δηλώνουν έτοιμοι να προχωρήσουν σε συμφωνίες (M&A) μέσα στους επόμενους 12 μήνες, βλέποντας την κρίση ως ευκαιρία για στρατηγική ανακατανομή πόρων.

Η νέα «γεωγραφία» της αξίας

Σε μια περίοδο όπου το αφήγημα του προστατευτισμού ενισχύεται και οι ροές κεφαλαίων γίνονται πιο επιλεκτικές, η αξία παύει να είναι στατική. «Μετακινείται» γεωγραφικά, στρατηγικά και λειτουργικά. Η παραδοσιακή προσέγγιση που εστίαζε αποκλειστικά στις εμπορικές σχέσεις αντικαθίσταται σταδιακά από μια νέα αντίληψη που εστιάζει στις δομές: στο πώς και στο πού δημιουργείται ουσιαστική αξία για μια επιχείρηση.

Ήδη, το 44% των CEOs του δείγματος επανασχεδιάζουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες, το 42% προσαρμόζουν προϊόντα για να περιορίσουν την έκθεση σε δασμολογημένα υλικά, ενώ το 39% εξετάζουν τη μεταφορά κρίσιμων δραστηριοτήτων σε νέες αγορές. Πρόκειται για μια στροφή από το συγκεντρωτικό, στο αποκεντρωμένο μοντέλο λειτουργίας. Όχι ως άμυνα, αλλά ως νέα, συνειδητή στρατηγική επιλογή προσαρμογής και ανθεκτικότητας.

Η AI από buzzword γίνεται πραγματικό business case

Κι ενώ το γεωπολιτικό περιβάλλον εντείνει τη συνολική επιφυλακτικότητα, η τεχνητή νοημοσύνη παραμένει στο τραπέζι - αυτή τη φορά με πιο ώριμη και ρεαλιστική ματιά. Η εποχή της «υπερπροσδοκίας» αρχίζει να δίνει τη θέση της σε μια φάση πιο ρεαλιστικής αξιολόγησης. Το 25% των CEOs δηλώνουν ότι επανεξετάζουν ή μειώνουν επενδύσεις σε AI, όχι επειδή η τεχνολογία απέτυχε, αλλά γιατί τα πρώτα αποτελέσματα δεν ευθυγραμμίστηκαν με τις υπερβολικές προσδοκίες που ενδεχομένως είχαν από αυτή.

Δεν πρόκειται για πισωγύρισμα. Είναι μια φυσική και υγιής μετάβαση από την περίοδο του πειραματισμού σε αυτό που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε “intentional AI” - λιγότερο «φανταχτερό», αλλά σαφώς πιο στοχευμένο, ουσιαστικό και αποδοτικό.

Πλέον, οι CEOs αναζητούν πραγματικό, μετρήσιμο αντίκτυπο: στα κόστη, στην παραγωγικότητα, στην ποιότητα υπηρεσιών. Και αρχίζουν να αντιμετωπίζουν την τεχνητή νοημοσύνη όχι ως “nice to have”, αλλά ως κρίσιμο εργαλείο μετασχηματισμού και αναδιοργάνωσης - στον τρόπο που λειτουργεί η επιχείρηση, στον τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις, αλλά και στον τρόπο που δημιουργείται αξία. Αυτό είναι το σημείο καμπής: η AI δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως αόριστο σύμβολο καινοτομίας, αλλά ως χειροπιαστός μοχλός δομικής αλλαγής.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Το ανθρώπινο κεφάλαιο ως κρίσιμος πόρος

Καθώς η παγκόσμια οικονομία μπαίνει σε μια φάση όπου η διαθεσιμότητα ταλέντου εξελίσσεται σε βασικό παράγοντα ανταγωνιστικότητας, το ανθρώπινο κεφάλαιο μετατρέπεται στον νέο μεγάλο παράγοντα καινοτομίας.

Σε μια Ευρώπη που γερνάει, και σε αγορές που αντιμετωπίζουν αυξανόμενους περιορισμούς στη μετανάστευση, αλλά και αυξανόμενες ελλείψεις σε εξειδικευμένες δεξιότητες, η πρόσβαση στους κατάλληλους ανθρώπους παύει να είναι δεδομένη. Και μαζί της, αποδυναμώνεται κάθε σχέδιο μετασχηματισμού που βασίζεται αποκλειστικά στην τεχνολογία.

Οι CEOs κατανοούν πως η τεχνολογία δεν μπορεί - και δεν πρέπει - να υποκαθιστά τον άνθρωπο. Αντιθέτως, καλείται να λειτουργήσει ενισχυτικά προς αυτόν: να πλαισιώσει τις ομάδες, να επαυξήσει τις δυνατότητές τους και να δημιουργήσει νέο χώρο για δημιουργικότητα, κριτική σκέψη και προσαρμογή.

Οι οργανισμοί που «βλέπουν μπροστά», κινούνται ήδη σε δύο ταυτόχρονες κατευθύνσεις: αφενός, επενδύουν σοβαρά σε reskilling και upskilling· αφετέρου, χτίζουν εταιρικές κουλτούρες που επιτρέπουν στην καινοτομία να ανθίζει μέσα στην καθημερινότητα, όχι ως project, αλλά ως συνθήκη λειτουργίας.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τους CEOs του σήμερα;

Με τη μεταβλητότητα να θεωρείται η νέα σταθερά, η ηγεσία δεν είναι θέμα πρόβλεψης, αλλά ζήτημα timing, πρωτοβουλιών και στρατηγικής. Με τον πληθωρισμό να παραμένει στο ραντάρ του 71% των CEOs και τις αγορές σε διαρκή αναπροσαρμογή, oι πιο επιτυχημένοι επικεφαλής επιχειρήσεων δεν θα είναι αυτοί που προέβλεψαν σωστά την καμπύλη, αλλά εκείνοι που λειτούργησαν μεθοδικά και αποφασιστικά όταν όλα έμοιαζαν θολά. Αυτοί που δεν περίμεναν τη σταθερότητα για να επενδύσουν, αλλά τη διαμόρφωσαν οι ίδιοι - μέσα από τολμηρές αποφάσεις, στρατηγικές συνεργασίες και τεχνολογία με τον άνθρωπο στο επίκεντρο.

 

* Ο Τάσος Ιωσηφίδης (φωτ. αριστερά) είναι Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής της EY-Parthenon στην Ελλάδα

* Ο Κωνσταντίνος Θανάσκος είναι Director, EY-Parthenon, EY Ελλάδος

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v
Απόρρητο