Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μπίζνες και πολιτικά παίγνια

Παρά την όποια «αντιπαράθεσή» της με τη Δύση, ένθεν και ένθεν του Ατλαντικού, η Τουρκία γίνεται διαρκώς αποδέκτης δυτικού επενδυτικού ενδιαφέροντος. Υπάρχουν λόγοι γι' αυτό…

Μπίζνες και πολιτικά παίγνια

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Οι θεωρίες συνωμοσιών πάντα έχουν την ελκυστικότητά τους. «Εξηγούν» και ερμηνεύουν, όταν η κοινή λογική αδυνατεί.

Για τους λάτρεις, όμως, των πραγματικών δεδομένων, η εξήγηση συχνά άπτεται του εύρους της διαθέσιμης πληροφόρησης. Έτσι, παρά την εμφανιζόμενη αντιπαράθεση μεταξύ ΗΠΑ - Τουρκίας αναφορικά με την προμήθεια των πυραύλων S-400 από τη Ρωσία, φως στο μέλλον των σχέσεων των δύο κρατών έριξε κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Ουίλμπουρ Ρός.

Απαντώντας σε ερωτήματα ολιγομελούς ομάδος εκπροσώπων του Τύπου σχετικά με το φαινόμενο που έχει γίνει γνωστό ως ο «εμπορικός πόλεμος» ΗΠΑ-Κίνας, υποστήριξε ότι το «επόμενο βήμα» σε αυτή την αντιπαράθεση θα είναι η ενεργοποίηση νομοθεσίας η οποία θα απαγορεύει αμερικανικές επενδύσεις στην Κίνα, οδηγώντας στην απομάκρυνση από τα εδάφη της όσων αμερικανικών εταιρειών είναι ήδη εγκατεστημένες εκεί.

Αυτές οι εταιρείες, είπε ο κ. Ρος, θα ενθαρρυνθούν να οδεύσουν προς την Τουρκία, η οποία διαθέτει μεγάλη αγορά και θα μπορέσει να τις φιλοξενήσει ευχερώς, όπως σημείωσε ενώπιον εμβρόντητων Ελλήνων δημοσιογράφων.

Όλα αυτά, δε, ενώ λίγο νωρίτερα, απαντώντας σε ερωτήματα σχετικά με το ενδεχόμενο αμερικανικών επενδύσεων στην Ελλάδα, εξηγούσε -απευθυνόμενος πάντα προς τους ίδιους δημοσιογράφους- ότι η αμερικανική οικονομία δεν είναι προγραμματιζόμενη (planned economy) και άρα δεν μπορεί να κατευθύνει επενδύσεις προς τη χώρα μας.

Αντίστοιχα, περισσότερη διαύγεια στο επίπεδο των σχέσεων Γερμανίας - Τουρκίας, οι οποίες εμφανίζονται τραυματισμένες για σειρά λόγων, μπορεί να υπάρξει και υπό το φως της επένδυσης που φέρεται αποφασισμένη να κάνει στην Τουρκία η αυτοκινητοβιομηχανία VW.

Σύμφωνα με την DW: «Η νέα μονάδα θα κατασκευαστεί στη Μανίσα, κοντά στη Σμύρνη, και θα απασχολεί περίπου 4.000 εργαζόμενους ενώ θα διαθέτει ετήσια δυναμικότητα 300.000 οχημάτων. Οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν το 2020 και η έναρξη της παραγωγής προβλέπεται για το 2022».

Καθοριστικό ρόλο στην απόφαση της Volkswagen να επιλέξει την Τουρκία φαίνεται πως έπαιξε η κρατική επιδότηση που θα χορηγηθεί από τις εκεί αρμόδιες αρχές, σημειώνει η DW.

«Πού το μεμπτόν;», ίσως αναρωτηθείτε. Η απάντηση που θα λάβετε από ευρωβουλευτές των Χριστιανοδημοκρατών, των Πρασίνων και των Φιλελευθέρων, είναι ότι η Volkswagen, την απόφαση της οποίας στηλιτεύουν, θα είναι αποδέκτης επιδοτήσεων οι οποίες -εφόσον χορηγηθούν από την Τουρκία- θα παραβιάζουν τις υποχρεώσεις της χώρας αυτής, που απορρέουν από την τελωνειακή ένωση της με την ΕΕ.

Σύμφωνα με τους ίδιους, μέσω των επιδοτήσεων αυτών (διάβαζε, κρατικές ενισχύσεις), η Τουρκία αποκτά αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαϊκών χωρών που ήταν επίσης υποψήφιες για την κατασκευή του νέου εργοστασίου, όπως για παράδειγμα η Βουλγαρία.

Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει έτσι η VW στη συνυποψήφια Βουλγαρία, διερωτάται η Γερμανίδα ευρωβουλευτής Φον Κράμον-Ταουμπάντελ.

Ίσως ένα ακόμη ερώτημα που θα μπορούσε να διατυπωθεί να αφορούσε το είδος της «ενθάρρυνσης» ή της ανοχής που έλαβε από το Βερολίνο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, ώστε να επενδύσει στην Τουρκία.

Μια χώρα, η οποία λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης, του μεγέθους της αγοράς της αλλά και του αριθμού των υπηκόων της σε γερμανικά εδάφη, εμφανίζεται να ενδιαφέρει σφόδρα το Βερολίνο, ακόμη κι αν αυτή εκβιάζει ανοικτά μέσω του προσφυγικού, παραβιάζει τις πλέον θεμελιώδεις των αρχών επί των οποίων εδράζεται η ΕΕ και κατέχει παράνομα περίπου το ένα τρίτο ενός άλλου κυρίαρχου κράτους και μέλους της ΕΕ.

Όμως, είπαμε. Ούτε η γερμανική είναι μία σχεδιαζόμενη ή προγραμματιζόμενη οικονομία και άρα αδυνατεί να κατευθύνει… επενδύσεις.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v