Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Θετικά μηνύματα από τη Ν.Α. Ευρώπη για το εμπόριο

Aνάκαμψη πωλήσεων στο εξάμηνο, αλλά και ανάσα από τις αρνητικές συναλλαγματικές διαφορές που επηρέασαν το τέλος του 2008 και το α' τρίμηνο του 2009 κατέγραψαν οι ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις στη Ν.Α. Ευρώπη.

Θετικά μηνύματα από τη Ν.Α. Ευρώπη για το εμπόριο
Aνάκαμψη πωλήσεων στο εξάμηνο, αλλά και ανάσα από τις αρνητικές συναλλαγματικές διαφορές που επηρέασαν τόσο το τέλος του 2008 όσο και το πρώτο τρίμηνο του 2009 κατέγραψαν οι ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα Βαλκάνια και στην ευρύτερη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η κακή εικόνα των αναπτυσσόμενων αγορών της περιοχής μπορεί να μην έχει ανατραπεί και να εξακολουθεί να καθυστερεί τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις και επεκτάσεις.

Στην πλειονότητά τους, ωστόσο, οι ελληνικές εταιρείες με θέση στην περιοχή κάνουν λόγο για εξισορρόπηση των συνθηκών στην κατανάλωση, για μείωση των υψηλών απαιτήσεων σχετικά με ενοίκια και μισθούς, γεγονός που βοηθά τη λειτουργία τους, αλλά και για ενδείξεις αύξησης των μεριδίων τους, εξέλιξη που αν επιβεβαιωθεί θα τις οδηγήσει σε ισχυρότερη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2009 οι επιπτώσεις από τη διολίσθηση των τοπικών νομισμάτων ήταν πολύ μικρότερη στον τζίρο και στην κερδοφορία, καθώς τους τελευταίους μήνες ύστερα από κρατικές παρεμβάσεις αυτή έχει ανακοπεί.

Ωστόσο, πέρα από τη λογιστική βελτίωση της εικόνας των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων, σε αρκετούς τομείς καταγράφεται ανάκαμψη της ζήτησης.

ELMEC SPORT

Ο όμιλος Elmec Sport με δραστηριότητα στη λιανική και χονδρική διανομή ενδυμάτων στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία, δέχεται ήδη θετικά μηνύματα. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, κ. Εμμανουήλ Ζαχαρίου, οι πωλήσεις σε τοπικό νόμισμα έως τα μέσα Μαρτίου στη Ρουμανία υποχωρούσαν 47% έναντι του περυσινού αντίστοιχου διαστήματος. Η πτώση, ωστόσο, αυτή ανακόπηκε με αποτέλεσμα στα τέλη Μαΐου αυτές να υποχωρούν κατά 11%, πάντοτε σε τοπικό νόμισμα.

Ο όμιλος εκτιμά πως η κατάσταση στη χώρα θα παραμείνει ρευστή και δύσκολη για τους επόμενους 6 - 12 μήνες, παρ’ όλα αυτά υποστηρίζει πως τα επώνυμα σήματα ένδυσης που διαχειρίζεται θα κινούνται καλύτερα από τον μέσο όρο της ντόπιας αγοράς, προσφέροντάς του μερίδια και ισχυρότερη θέση μετά την κρίση.

Για τη δε Βουλγαρία υπολογίζεται ότι το 2009 θα κλείσει θετικά σε επίπεδο πωλήσεων, αν και η αύξηση που αναμένεται είναι σαφώς συγκρατημένη.

ΣΑΡΑΝΤΗΣ

Θετική εικόνα από την πορεία των πωλήσεών του στη νοτιοανατολική Ευρώπη μεταφέρει και ο όμιλος Σαράντη, ο οποίος διαθέτει χονδρεμπορικό δίκτυο στις χώρες Σερβία, Βουλγαρία, πΓΔΜ, Ρουμανία, Πολωνία, Τσεχία και Ουγγαρία.

Οι πωλήσεις των θυγατρικών της νοτιοανατολικής Ευρώπης κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009 σημείωσαν μείωση 13,63%, στα 57,34 εκατ. ευρώ από 66,39 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο, ενώ το ποσοστό τους στις συνολικές πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκε στο 53,83% από 52,80% το προηγούμενο έτος.
 
Χωρίς την επίδραση από τη μετατροπή των πωλήσεων των κρατών από τοπικό νόμισμα σε ευρώ, οι πωλήσεις των παλαιών χωρών του ομίλου σημείωσαν άνοδο της τάξης του 4% περίπου κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009.

Για τους επόμενους μήνες ο όμιλος υπολογίζει πως θα μειωθεί περισσότερο η συναλλαγματική επίπτωση, ενώ τέλος η διοίκησή του παρακολουθεί σε μηνιαία βάση την κίνηση των πωλήσεών του ανά αγορά και ανά τομέα και εκτιμά ότι έχει κερδίσει μερίδια τους τελευταίους μήνες.

YALCO

Ο όμιλος Yalco αναπτύσσεται ραγδαία στη Ρουμανία, προωθώντας χονδρεμπορικά είδη οικιακού εξοπλισμού αλλά και τις αντιπροσωπείες των εργαλείων Black&Decker και De Walt. Η τοπική θυγατρική που ιδρύθηκε το 2007 εμφάνισε κερδοφορία από την πρώτη οικονομική χρήση και συνεχίζει να τη διατηρεί, ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της διοίκησής της, παρά τις αρνητικές συναλλαγματικές ισοτιμίες καταφέρνει σε τοπικό νόμισμα να αυξάνει τις πωλήσεις και να κερδίζει μερίδια αγοράς.

Στη Ρουμανία, μάλιστα, η Yalco διαβλέπει ευκαιρίες επέκτασης και στη λιανική μέσω των αλυσίδων Habitat και Omnishop εντός του 2010. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της, εντός της επόμενης χρονιάς θα δημιουργήσει το πρώτο πιλοτικό κατάστημα της αλυσίδας οικιακού εξοπλισμού Omnishop στη Ρουμανία, χώρα που ενδέχεται να αποτελέσει την πρώτη αγορά όπου θα επεκτείνει και τη συνεργασία της με την πολυεθνική εταιρεία επίπλων Habitat.

Θετικά μηνύματα εισπράττει ο όμιλος και στην Ουγγαρία όπου η τοπική θυγατρική της Yalco κατέχει πλέον την τρίτη θέση στον κλάδο της όσον αφορά στα μερίδια. Το δίκτυό της μάλιστα προσελκύει και άλλες ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις από τον χώρο των τροφίμων, οι οποίες πρόκειται να αναθέσουν στην τοπική θυγατρική της Yalco τη διανομή των προϊόντων τους.
 
FOURLIS

Σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης στη λιανική στη ΝΑ. Ευρώπη βλέπει και ο όμιλος Fourlis, ο οποίος αναπτύσσει το δίκτυο Intersport στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία.

Ο πρόεδρος του ομίλου, κ. Β. Φουρλής, αν και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αποχώρησης από τη χονδρική διανομή ηλεκτρικών στη Ρουμανία, δραστηριότητα που χαρακτηρίζει μη κερδοφόρα, υποστηρίζει τη μεγαλύτερη επέκταση το 2009 μέσω της Intersport, ενώ προωθεί την εγκατάσταση του πρώτου ΙΚΕΑ στη Βουλγαρία στις αρχές του 2011.

SPRIDER

Ο όμιλος Sprider, ο οποίος αναπτύσσεται στη ΝΑ. Ευρώπη (Fyrom, Βουλγαρία, Ρουμανία, Πολωνία), προς το παρόν δεν δέχεται σημαντικό νομισματικό αντίκτυπο, καθώς το συνολικό μέγεθος των θυγατρικών εταιρειών του στο εξωτερικό καταλαμβάνει μικρό μέρος της ενοποιημένης δραστηριότητάς του.

Παρ’ όλα αυτά, στη Ρουμανία, όπου η εταιρεία διαθέτει τη μεγαλύτερη θέση, η διοίκησή της αντέδρασε με ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική, ανατρέποντας τις ανατιμήσεις από το νόμισμα και διατήρησε τις τελικές τιμές χαμηλά, γεγονός που της επέτρεψε να διατηρήσει αλλά και να αυξήσει τους τζίρους.

JUMBO

H Jumbo δεν διακρίνει σημάδια επιβράδυνσης της ζήτησης στην αγορά της Βουλγαρίας, η οποία είναι και η μοναδική αναδυόμενη αγορά όπου δραστηριοποιείται. Μάλιστα, μεγάλο μέρος των φετινών επενδύσεων της εταιρείας, ύψους 60 εκατ. ευρώ, έχει ήδη διοχετευθεί στη συγκεκριμένη χώρα, αφού η Jumbo θεωρεί πως οι αναδυόμενες αγορές θα έχουν λιγότερο αντίκτυπο από την οικονομική κρίση σε σχέση με τις ανεπτυγμένες.

Ο όμιλος, πάντως, δεν προτίθεται να διευρύνει την παρουσία του άμεσα και στη Ρουμανία, όπου έχει ήδη αγοράσει γη, περιμένοντας ικανοποιητικά δείγματα από τη Βουλγαρία, στην οποία προγραμματίζει το άνοιγμα δεύτερου καταστήματος στα τέλη του 2009. 

** Αναδημοσίευση από το 600ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 18-22 Σεπτεμβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v