Λιγότερη «ύλη», περισσότερη ψυχαγωγία

Τι σηματοδοτεί η μείωση των δαπανών για αγορές προϊόντων και η αύξηση στις δαπάνες για ταξίδια και αναψυχή. Γράφει η ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο George Mason, Christine McDaniel.

Λιγότερη «ύλη», περισσότερη ψυχαγωγία
  • Christine McDaniel*

Τα μοντέλα του Αμερικανού καταναλωτή αλλάζουν ξανά. Τώρα βλέπουμε λιγότερες αγορές «προϊόντων» και περισσότερες αγορές που σχετίζονται με την περιπέτεια και την αναψυχή.

Οι δαπάνες για αγορές λιανικής και για υπηρεσίες φαγητού ήταν λίγο υψηλότερα τον Ιούλιο 2023 σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2022 και οι δαπάνες για είδη ένδυσης – υπόδησης μειώθηκαν σε όλα τα εισοδηματικά επίπεδα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της UBS. Ωστόσο, οι δαπάνες για ταξίδια και αναψυχή κινήθηκαν ανοδικά. Το US Travel Association αναφέρει ότι υπήρξε 12% αύξηση στα αεροπορικά ταξίδια τον Ιούλιο 2023 σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα το 2022.

Παρατηρώ αυτές τις τάσεις και στη δική μου ζωή. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήμουν απόλυτα ευτυχισμένη μένοντας στο σπίτι. Μετά, όμως, έπαθα φόβο εγκλεισμού. Αγόρασα ένα άλογο. Τώρα το μόνο που θέλω είναι να είμαι έξω.

Επίσης, η προθυμία μου να πληρώσω για νέα ρούχα δεν είναι αυτή που ήταν κάποτε. Η αγαπημένη μου μπλούζα παλιά κόστιζε 28 δολάρια και στις εκπτώσεις 19. Τώρα δεν μπορώ ούτε να τη βρω σε κάποιο κατάστημα και το πιο κοντινό της μοντέλο κοστίζει 72 δολάρια. Αυτό εξαιτίας προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα ή της τιμολόγησης. Ή ίσως, εν αγνοία μου, το αγαπημένο μου ρούχο να είχε φτιαχτεί με καταναγκαστική εργασία στην Κίνα και τώρα δεν είναι πλέον διαθέσιμο λόγω της απαγόρευσης τέτοιων αγαθών.

Άσχετα από τον λόγο της ανόδου των τιμών, δεν δίνω 72 δολάρια γι’ αυτό το μπλουζάκι. Υπάρχουν δύο καταπληκτικά καταστήματα μεταχειρισμένων στη γειτονιά μου, καθώς και διαδικτυακές ευκαιρίες. Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν είμαι η μόνη που αγοράζω μεταχειρισμένα. Σύμφωνα με την απολογιστική ανακοίνωση για την Μέρα Καταστημάτων Μεταχειρισμένων του Αυγούστου 2023, η αμερικανική αγορά μεταχειρισμένων αναμένεται να διπλασιαστεί σε μέγεθος έως το 2026, φτάνοντας τα 82 δισ. δολ. Η τάση αυτή υπογραμμίζεται και δημογραφικά. Περισσότερο από το 60% των καταναλωτών που ανήκουν στη γενιά Gen Z ή είναι millennials, λέει ότι ψάχνει μεταχειρισμένα αντικείμενα πριν αγοράσει κάποιο καινούργιο.

Η δίψα των Αμερικανών για εμπειρίες υποδηλώνει ότι το δολάριο θα κατευθυνθεί σε νέες τσέπες ανά τον κόσμο. Αυτό θα μπορούσε να πλήξει και το εκτός ΗΠΑ εμπόριο προϊόντων ένδυσης - υπόδησης. Ας έχουμε τον νου μας, όμως, για μια παρατεταμένη ανοδική τάση στις δραστηριότητες ταξιδιών και αναψυχής, με περισσότερους καταναλωτές να αναζητούν αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων.

*Η κα Christine McDaniel είναι ερευνήτρια στο «Mercatus Center» στο Πανεπιστήμιο George Mason στη Virginia.

© 2023 The New York Times Company

v