Δύο κλειδιά για τους Αφρικανούς καταναλωτές

Oι αφρικανικές κυβερνήσεις θα πρέπει να κάνουν περισσότερα για να καταστήσουν δυνατή την εξειδίκευση, έτσι ώστε κάθε χώρα να εστιάσει σε ό,τι μπορεί να κάνει καλύτερα. Γράφει ο ιδρυτής της Wasoko, κ. Daniel Yu.

Δύο κλειδιά για τους Αφρικανούς καταναλωτές
  • Daniel Yu*

Η συνολική κατανάλωση αγαθών ευρείας κατανάλωσης στην Αφρική αντιστοιχεί σε δισεκατομμύρια. Είναι μια τεράστια αγορά και είναι έτοιμη να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο.

Ως επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στην Αφρική και το ηλεκτρονικό εμπόριο, η μεγαλύτερη παρανόηση που αντιμετωπίζω είναι η ιδέα ότι ο τυπικός Αφρικανός καταναλωτής αναζητά μια εμπειρία ηλεκτρονικού εμπορίου παρόμοια με εκείνη των Δυτικών καταναλωτών. Για παράδειγμα, ένας τυπικός Αμερικανός αγοραστής μπορεί να συνδεθεί στο διαδίκτυο για να βρει οργανικό vegan παγωτό μέσα σε 10 λεπτά. Αυτό δεν είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Αφρικανοί καταναλωτές. Με αυτό το δεδομένο, στην Αφρική, όπως και στα περισσότερα μέρη του κόσμου, ο πιο σημαντικός παράγοντας για να αποφασίσει κάποιος κατά πόσο θα προχωρήσει σε μια αγορά είναι η τιμή και η αξία.

Ο μεγάλος όγκος των καταναλωτικών δαπανών στην Αφρική, σχεδόν το 70%, αφορά βασικά είδη νοικοκυριού: κυρίως τρόφιμα, όπως ρύζι, ζάχαρη και αλεύρι, αλλά και είδη όπως το σαπούνι και τα χαρτικά. Οι περισσότερες από αυτές τις αγορές γίνονται από τοπικές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες διαθέτουν κάποια ποικιλία προϊόντων. Για σύγκριση, ας σκεφτούμε ότι το μέσο αμερικανικό σούπερ μάρκετ έχει δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά προϊόντα και ένα online κατάστημα μπορεί να έχει στην πλατφόρμα του περισσότερα από ένα εκατομμύριο.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Αφρική είναι εστιασμένο στο να καταστήσει αυτές τις λίγες ντουζίνες προϊόντων πιο προσβάσιμες και πιο προσιτές. Αυτό σημαίνει να βρεθούν νέοι τρόποι χρήσης της υπάρχουσας δομής ώστε να φτάσουν τα αγαθά στους καταναλωτές, αντί να αντιγραφεί από τις ΗΠΑ ή την Ευρώπη ένα μοντέλο που δεν ταιριάζει στο αφρικανικό πλαίσιο. Αντί να επιχειρεί να δημιουργήσει συστήματα παράδοσης με βάση την κατοικία σε μέρη όπου οι δρόμοι δεν έχουν ονόματα ή διευθύνσεις, η εταιρεία μας, η Wasoko, πουλά σε αυτές τις μικρές επιχειρήσεις αθροίζοντας την αγοραστική δύναμη μιας ολόκληρης κοινότητας, ώστε να αυξήσει τον τζίρο σε χιλιάδες δολάρια κάθε μήνα.

Για μένα, ένα από τα πιο βασικά πράγματα που χρειάζεται να κάνουμε για να μεγεθύνουμε την αγορά στην Κεντρική Αφρική είναι να βελτιώσουμε την περιφερειακή οικονομική ενσωμάτωση. Η πλειοψηφία των πιο ευπώλητων αγαθών στην πλατφόρμα μας -τα βασικά αγαθά όπως το ρύζι, το αλεύρι, η ζάχαρη και το μαγειρικό λάδι- έχουν μεταποιηθεί κάπου στην ευρύτερη περιοχή. Ενδεχομένως να γίνονται ορισμένες εισαγωγές, αλλά κατά βάση κατασκευάζονται σε εργοστάσια στην Κένυα, την Τανζανία ή την Ουγκάντα και διακινούνται σε περιφερειακό επίπεδο. Κοιτάζοντας μπροστά, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να κάνουν περισσότερα για να καταστήσουν δυνατή την εξειδίκευση, έτσι ώστε κάθε χώρα να εστιάσει σε ό,τι μπορεί να κάνει καλύτερα.

Το πλαίσιο γι’ αυτή την ενοποίηση έχει τεθεί χάρη στη συμφωνία για το Ελεύθερο Αφρικανικό Εμπόριο, η οποία υπογράφηκε από 54 χώρες πριν από κάποια χρόνια, αλλά για να λειτουργήσει στην πράξη ακόμα έχει δρόμο. Αν φτάσουμε στην πλήρη εφαρμογή της συμφωνίας, πραγματικά θα ξεκλειδώσουν οι πλήρεις οικονομικές δυνατότητες της ηπείρου.

*Ο κ. Daniel Yu είναι ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Wasoko, μιας business-to-business πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου που λειτουργεί στην Κεντρική Αφρική.

© 2023 The New York Times Company

v