Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η φιλοδοξία της Multirama κόστισε ακριβά

Οι απόπειρες που γίνονται κατά τα έτη 2000 και 2001 για επικράτηση της εταιρίας σε ένα διαρκώς ανταγωνιστικότερο κλάδο κοστίζουν περίπου 1,5 δισ. δρχ. Και το... σημαντικότερο; Δεν έχουν αποτέλεσμα.

Η φιλοδοξία της Multirama κόστισε ακριβά
Οι προσπάθειες που έγιναν για την ανάπτυξη της Multirama το 2000 και το 2001 είναι συστηματικές όσο και... πολυέξοδες. Χαρακτηριστικά αναφέρεται από ορκωτούς ελεγκτές ότι το διαφημιστικό κονδύλι που εγγράφεται στον ισολογισμό του 2000 ως ”λοιπά έξοδα εγκαταστάσεως” για να αποσβεστεί σε πέντε χρήσεις, αποσκοπούσε στην ταύτιση του ονόματος της εταιρείας με τον κόσμο του Internet και ανήλθε στο αστρονομικό ποσό του 1,5 δισ. δραχμών!

Εκείνη, άλλωστε, την περίοδο του ”ιντερνετικού πυρετού” βγαίνει στον αέρα η καμπάνια του ομίλου Γερμανός με θέμα ένα virtual ”πρόσωπο”, τον Νeo, τον on line ”ξεναγό” που δημιουργεί ο όμιλος για την περιήγηση του Έλληνα στο Internet. Eντούτοις, το περιεχόμενο που ανακαλύπτει ο πελάτης πίσω από τον Neo είναι μάλλον πτωχό κι έτσι η καμπάνια (που, σύμφωνα με πληροφορίες, κόστισε περίπου 700 εκατομμύρια δραχμές) θεωρείται σύντομα αποτυχημένη.

Από οικονομικής πλευράς, πάντως, το εγχείρημα ”σκοντάφτει” για γενικότερους και πιο σημαντικούς λόγους. Πρώτος και κυριότερος, η αποτυχία όλων των προβλέψεων και των προσδοκιών για τους ρυθμούς ανάπτυξης της αγοράς.

Αντί για τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, αυτό που εισβάλλει ταχύτατα στο μέσο ελληνικό σπίτι είναι οι λεγόμενες... παιχνιδομηχανές (game consoles), που ενθουσιάζουν τους πιτσιρικάδες με μικρότερες απαιτήσεις εκμάθησης στη λειτουργία τους. Κι αν η ”πίτα” δεν μεγαλώνει, αυξάνουν όμως εκείνοι που διεκδικούν... κομμάτι της. Και άλλοι μεγάλοι εισηγμένοι παίκτες δημιουργούν θυγατρικές αλυσίδες, όπως η Μicroland, η One Way, η e-motion κ.λπ.

Η φιλοδοξία όλων να πιάσουν τη ”μαζική”, τη ”μεγάλη” αγορά, αναφέρουν εξειδικευμένα στελέχη του χώρου, οδηγεί στην ενοικίαση καταστημάτων σε σημεία ”υψηλής προβολής” (πολλές φορές ο ένας κυριολεκτικά... δίπλα στον άλλο) με αυξημένο κόστος στο ενοίκιο, αλλά και τον γνωστό σε όλους ”αέρα”.

Ταυτόχρονα, καθώς στόχος είναι ο πελάτης που ”δεν ξέρει”, κάθε κατάστημα στελεχώνεται με αρκετό προσωπικό για να εξυπηρετήσει πριν και μετά την πώληση. Το κόστος ανεβαίνει για όλους και την ίδια ώρα αυξάνει ο ανταγωνισμός στις πωλήσεις.

Καθεμία από τις αλυσίδες στηρίζεται στον τζίρο για να κάνει οικονομίες κλίμακος κι έτσι το παιχνίδι γίνεται ”ο θάνατός σου η ζωή μου”.

Τα ήδη χαμηλά περιθώρια κέρδους συμπιέζονται ακόμη περισσότερο, ενώ τα ”στοκ” που απαξιώνονται με ρυθμούς... υψηλής τεχνολογίας οδηγούν σε τακτικά... ξεπουλήματα του εμπορεύματος πριν γίνει άχρηστο.

Είναι ίσως χαρακτηριστικό ότι η Multirmama έχει και εξειδικευμένο discount store σε κεντρικό σημείο της Αθήνας για την προώθηση εμπορεύματος που δεν κινείται με τη δέουσα υψηλή ταχύτητα.

”Στην πράξη”, αναφέρει εν ενεργεία στέλεχος του χώρου, που επιθυμεί να κρατήσει την ανωνυμία του, ”όλες αυτές οι αλυσίδες παραγνώρισαν τη μεθοδολογία των ”παλιών” της αγοράς. Οι οποίοι όχι μόνο αποφεύγουν να ανοίγουν καταστήματα με υψηλό κόστος, αλλά φροντίζουν, πρώτον, να δώσουν μεγάλο βάρος στα αναλώσιμα και τα είδη γραφείου, τα οποία έχουν πολύ υψηλότερο μικτό κέρδος από τον υπολογιστή, αλλά και να μειώσουν το κόστος του προσωπικού, απευθυνόμενοι κυρίως στον πελάτη που είναι, έστω και εν μέρει, γνώστης. Έρχεται, διαλέγει και αγοράζει”.

Άλλο στέλεχος θίγει μία ακόμη πλευρά του ζητήματος: ”Η Multirama είναι αν όχι ο μεγαλύτερος, πάντως ένας από τους πιο μεγάλους παίκτες του χώρου. Αν δεν εξυγιανθεί η λειτουργία της, όπως και άλλων μεγάλων αλυσίδων που στηρίζονται από την ”αιμοδότηση” στις ”πλάτες” των μητρικών τους, η αγορά δεν πρόκειται να ορθοποδήσει”.

Τη στήριξη που απαιτείται για να συνεχίσει να λειτουργεί η εταιρεία, επισημαίνει και αρμόδιο στέλεχος του ομίλου Γερμανός με το οποίο επικοινώνησε ο ”ΜΕΤΟΧΟΣ”.

Κατά την άποψή του, παρά τα δυσμενή αποτελέσματα, η εταιρεία βρίσκεται σε περίοδο ανασυγκρότησης, καθώς έχουν κλείσει ορισμένα ζημιογόνα καταστήματα (6 από τα 61), έχουν γίνει περικοπές προσωπικού, ενώ τερματίστηκε η δραστηριότητα της παλαιάς ”Αθηναία” και το ακίνητο της οδού Ερμού (το οποίο άδειασε μετά τη λήξη των μισθώσεων shop in shop πριν από περίπου 15 ημέρες) είναι έτοιμο προς αξιοποίηση.

Και ο ίδιος συμφωνεί ότι ο ανταγωνισμός και οι αργόσυρτοι ρυθμοί ανάπτυξης της αγοράς έχουν οδηγήσει σε ”βαριές” ζημιές. Ωστόσο, αφήνει να εννοηθεί ότι η Multirama σκοπεύει να επιμείνει, αναμένοντας ίσως ότι άλλοι ανταγωνιστές θα καταρρεύσουν πρώτοι ή ότι η αγορά θα προσφέρει, τελικά, την επιθυμητή ανάπτυξη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v