Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Ιαν 3 2023

Κινήσεις fast track από ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, Κοπελούζο - Ρεύμα: Η χρονιά άλλαξε, η πρωτιά σε ακρίβεια μένει - Οι μνηστήρες για XAK

Κινήσεις fast track από ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, Κοπελούζο - Ρεύμα: Η χρονιά άλλαξε, η πρωτιά σε ακρίβεια μένει - Οι μνηστήρες για XAK

ΧΑΚ: Όπως όλα δείχνουν, η ΕΧΑΕ θα συγκαταλέγεται σε εκείνους που θα επιδείξουν αρχικό ενδιαφέρον για την εξαγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου μέσα στο 2023, ενώ όπως φαίνεται με τον ίδιο στόχο θα κινηθούν τουλάχιστον άλλοι δύο «παίκτες» από το εξωτερικό.

Σε ό,τι αφορά τώρα το ίδιο το ΧΑΚ, το 2022 έκλεισε με συνολική αξία συναλλαγών στις μετοχές τα 148,6 εκατ. ευρώ (78,58 εκατ. χωρίς τα πακέτα), ενώ άλλα 4,24 εκατ. ευρώ ήταν η αξία συναλλαγών στα ομόλογα.

Από πλευράς μεριδίων αγοράς, πρώτη κατατάχθηκε η CISCO (θυγατρικής της Τράπεζας Κύπρου) με 25,53% και ακολούθησαν η Eurobank με 19,58%, η Prochoice με 15,78%, η Argus με 12,37%, η Mega με 8,90%, ενώ οι άλλες ΕΠΕΥ σημείωσαν χαμηλότερες επιδόσεις.

 

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ: Εχοντας χάσει τα σκήπτρα του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο και με τα προβλήματα να συσσωρεύονται στην Twitter, ο Ελον Μασκ έχει λίγα μέρη που μπορεί να κοιτάξει για να βρει παρηγοριά. Ένα εξ αυτών μάλλον είναι η Νορβηγία, όπου τέσσερα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλήθηκαν πέρυσι ήταν ηλεκτρικά. Και μάλιστα η Tesla κρατά τα σκήπτρα.

Στη Νορβηγία των 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν φτάσει να αντιπροσωπεύουν το 79,2% των πωλήσεων νέων Ι.Χ., χάρη σε ένα γενναίο πακέτο φορολογικών κινήτρων από την κυβέρνηση.

Καθώς όμως το πακέτο φοροαπαλλαγών έχει ως συνέπεια την απώλεια εσόδων 4 δισ. δολαρίων μόνο το 2022, η κυβέρνηση σκέφτεται περικοπές, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα ακριβά ηλεκτροκίνητα…

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Μόνη της, στην κορυφή, η Ελλάδα (και) με το καλημέρα του 2023. Έχει την ακριβότερη χονδρεμπορική τιμή ρεύματος στην Ευρώπη.

Για σήμερα στην Αγορά Επόμενης Ημέρας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας η μέση χονδρική τιμή διαμορφώνεται στα 269,48 ευρώ τη μεγαβατώρα (+4,3%), ενώ ο μέσος όρος των τριών πρώτων ημερών του Ιανουαρίου είναι στα 255,25 ευρώ τη μεγαβατώρα. Καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη δεν έχει το «2» μπροστά στην τιμή της. Έξι μόλις χώρες έχουν τιμές πάνω από 100 ευρώ και όλες οι υπόλοιπες κινούνται κάτω από αυτό το όριο.

Πρωταθλητισμό έκανε και τον Δεκέμβριο του 2022 η Ελλάδα. Κατέληξε η δεύτερη ακριβότερη χώρα, μετά την Ιταλία, με μέση χονδρική τιμή στα 276,89 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Οι χονδρεμπορικές τιμές του ρεύματος στο Χρηματιστήριο Ενέργειας ακολουθούν το μοντέλο month ahead. Δηλαδή, διαμορφώνονται με βάση το κόστος απόκτησης του φυσικού αερίου του προηγούμενου μήνα (η ακριβότερη μονάδα διαμορφώνει τη χονδρική τιμή).

Όμως, τον Νοέμβριο η μέση τιμή του αερίου στο TTF ήταν στα 112,2 ευρώ τη μεγαβατώρα. Στη διάρκεια, μάλιστα, του μήνα αυτού έπεσε πολλές φορές κάτω από τα 100 ευρώ. Τον Δεκέμβριο του 2022, επαναλαμβάνουμε, η μέση χονδρική του ρεύματος στο δικό μας Χρηματιστήριο ήταν στα 276,89 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Αντίστοιχα, η μέση τιμή αερίου στο TTF τον Δεκέμβριο του 2022 έκλεισε στα 132,2 ευρώ τη μεγαβατώρα. Μέση χονδρεμπορική τιμή ρεύματος στο Χρηματιστήριο μας στις τρεις πρώτες μέρες του 2022 στα 255,25 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του.

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Άμ’ έπος, άμ’ έργον. Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα ανακοινώθηκε επίσημα η σύμπραξη ΔΕΗ, ΔΕΠΑ Εμπορίας και ομίλου Κοπελούζου για την κατασκευή από κοινού μονάδας φυσικού αερίου στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης. Στις 14 Ιανουαρίου ακολουθεί η θεμελίωση της μονάδας σε ειδική τελετή που έχει προγραμματιστεί, παρουσία και των τριών εταίρων.

Το νέο εργοστάσιο, ισχύος 840 MW και εκτιμώμενου προϋπολογισμού περί τα 400 εκατ. ευρώ, έχει συνδυαστεί με το FSRU Αλεξανδρούπολης, που δρομολογεί η Gastrade, με μετόχους την Ελμίνα Κοπελούζου, τον ΔΕΣΦΑ, την Gaslog, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη Bulgartransgaz EAD. Από τον πλωτό σταθμό, που θα γίνει ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, θα προμηθεύεται το απαραίτητο καύσιμο η νέα μονάδα.

Η ενεργειακή κρίση φαίνεται να ευνοεί τις συμπράξεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v