Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μιχαήλ Γελαντάλις

Στη θέση του Εκηβόλου
ο Μιχαήλ Γελαντάλις

Αποποίηση ευθυνών
Ιαν 20 2009

Απασχόληση: Σχέδια, εμπόδια και ελπίδες

Σε κλείσιμο των εργοστασίων της στη Νορβηγία και στην Πολωνία προχωρά η Frigoglass, όπως αναφέρεται σε σχετικό θέμα της Αλεξάνδρας Γκίτση. Μάλιστα, η εταιρία θα κλείσει την πολωνική μονάδα, αν και αρχικά σχεδιαζόταν η αναδιάρθρωσή της. Την ίδια περίοδο θα προχωρήσει και σε μείωση προσωπικού κατά 120 άτομα, από τα 210 που απασχολεί στο εργοστάσιό της στην Κάτω Αχαΐα.

Η κίνηση της Frigoglass αναφέρεται ως ενδεικτική και μόνο μιας λίγο ως πολύ γνωστής κατάστασης, που όπως όλα δείχνουν βρίσκεται στα αρχικά της στάδια. Και αυτό το ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα είναι που αγωνιωδώς επιχειρούν να θεραπεύσουν οι κυβερνώντες.

Όμως, επίσης ενδεικτική θεωρούμε την είδηση της συμφωνίας πώλησης του ΠΑΣΙΦΑΗ Palace από τις Μινωικές Γραμμές έναντι 70 - 75 εκατ. ευρώ, όπως επικαλείται πρωινή αναφορά της Εθνικής - Π&Κ Χρηματιστηριακής. Το ενδιαφέρον είναι πως η ακτοπλοϊκή προχωρά σε πώληση ενεργού πλοίου που κατά πάσα βεβαιότητα θα αντικατασταθεί από νεότευκτη μονάδα του ομίλου Grimaldi μεγαλύτερης κατά 30% χωρητικότητας σε φορτηγά.

Το ΠΑΣΙΦΑΗ, σύμφωνα με την Αγγελική Καλή (από την "Ημερησία" της 20ής/1) καταλήγει στη γαλλική SNCM. Ωστόσο θα πρέπει να προσεχθεί πως η φερόμενη τιμή πώλησης είναι χαμηλότερη κατά 10 - 15 εκατ. ευρώ από αυτήν όπου είχε αποτιμηθεί τον Μάρτιο του 2008.

Από την άλλη, η πρόθεση μετατροπής τεσσάρων αεροδρομίων σε "πόλους τοπικής ανάπτυξης", είτε με σύμβαση παραχώρησης είτε με σύμπραξη ιδιωτικών - δημόσιων κεφαλαίων (ΣΔΙΤ), μπορεί να αποτελέσει μεσομακροπρόθεσμα διέξοδο για προσέλκυση επενδυτικών - επιχειρηματικών κεφαλαίων αλλά και για την αναζωογόνηση περιφερειακών αγορών.

Δεν είναι τυχαίο πως ένα από τα μοντέλα που προωθούνται (κυρίως στις ΗΠΑ και στην Αγγλία) αφορά στην τόνωση μικρομεσαίων έργων σε τοπικές αγορές, είτε πρόκειται για σχολικές αίθουσες και για μικρές νοσοκομειακές μονάδες είτε για μεγαλύτερου χαρακτήρα κατασκευές.

Η ουσία είναι πως και με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται να συντηρηθούν τοπικές κοινωνίες και αγορές, να δημιουργηθούν θέσεις πραγματικής απασχόλησης και όχι μόνο επιδοτούμενες και ορισμένου χρόνου.

Βέβαια, οι πρώτες δύο περιπτώσεις αφορούν στο σήμερα, στους 120 εργαζομένους που κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους και στις χαμηλότερες τιμές που "πιάνουν" για παράδειγμα τα πλοία, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται αυτή την περίοδο.

Όμως στην τελευταία φαίνεται πως δίνονται μεσομακροπρόθεσμη προοπτική και λύσεις. Και αυτό υπό προϋποθέσεις μπορεί να είναι ενθαρρυντικό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v