Η Ρωσία επιζητά ενεργειακές συμφωνίες στην Ελλάδα

Οι προθέσεις και οι... δεύτερες σκέψεις του Ρώσου προέδρου,κ. Vladimir Putin βρίσκονται στο στόχαστρο των FT που επιχειρούν να αναλύσουν τα όσα θα διαπραγματευτούν οι επικεφαλής της Ελλάδας, της Ρωσίας και της Βουλγαρίας, αλλά και την πιθανή αλλαγή σκηνικού στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

της Kerin Hope από την Αθήνα

Ο κ. Vladimir Putin θα κάνει στην Ελλάδα μια ελκυστική προσφορά για τη βελτίωση του περιφερειακού ρόλου της, καθιστώντας την κόμβο για τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας προς τις δυτικές αγορές.

Οι τριμερείς επαφές του Ρώσου προέδρου στην Αθήνα με τον Έλληνα πρωθυπουργό, κ. Κώστα Καραμανλή, και τον πρόεδρο της Βουλγαρίας, κ. Georgi Parvanov, επικεντρώνονται στην προώθηση της κατασκευής αγωγού 280 χλμ. από τη Μαύρη Θάλασσα έως το βόρειο Αιγαίο,έργο που έχει συναντήσει μεγάλες καθυστερήσεις.

Το έργο, η σύλληψη του οποίου ξεκίνησε 12 χρόνια πριν με στόχο τη μείωση της κίνησης των δεξαμενόπλοιων στα στενά του Βοσπόρου, προκάλεσε αντιδράσεις επειδή οι ρωσικές πετρελαϊκές επιχειρήσεις αρνούνταν να δεσμευτούν να παρέχουν 35-50 εκατ. τόνους πετρελαίου τον χρόνο ώστε να γεμίζει ο αγωγός.

Όμως, οι αυξανόμενες φιλοδοξίες της Ρωσίας να καταστεί διεθνής παροχέας ενάργειας προκάλεσαν μεταστροφή της πολιτικής. Η Gazprom-Sibneft, που περιλαμβάνεται στον κρατικό όμιλο αερίου, αποτελεί πλέον έναν από τους βασικούς πιθανούς προμηθευτές προϊόντος.

Το έργο θα προσφέρει στην Gazprom μία απευθείας έξοδο στη Μεσόγειο, με το πετρέλαιο να μεταφέρεται από το Νοβοροσίσκ της Μαύρης Θάλασσας στο Μπουργάς στη Βουλγαρία και από εκεί μέσω αγωγού στην Αλεξανδρούπολη.

Έλληνες αξιωματούχοι αναφέρουν ότι οι τρεις ηγέτες θα δώσουν το πολιτικό ”πράσινο φως” για το αξίας 1 δισ. ευρώ έργο, το οποίο αναπτύσσει η ρωσική TNK-BP με στόχο την επίτευξη μόνιμης συμφωνίας μέχρι τον Δεκέμβριο.

Τα μερίδια στην Trans-Balkan Pipeline, την κατασκευαστική που έχει αναλάβει το έργο, τελούν ακόμη υπό συζήτηση στην οποία η Ρωσία επιμένει σε μερίδιο ελέγχου ως προμηθευτής του πετρελαίου.

Από την ελληνική πλευρά συμμετέχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια και η Προμηθέας, κοινοπραξία μεταξύ της Gazprom και της ιδιωτικής κατασκευαστικής Κοπελούζος.Στους μετόχους από βουλγαρικής πλευράς περιλαμβάνεται η κρατική βουλγαρική Bulgargaz, που έχει στενές σχέσεις με την Gazprom.

Το δεύτερο στοιχείο στην ατζέντα του κ. Putin είναι να πείσει την Ελλάδα να διπλασιάσει τη δυνατότητα του νέου διακρατικού αγωγού 300 χλμ. από την Τουρκία, που θα επεκταθεί στην Αδριατική, στην Ιταλία, ώστε να υπάρχει επιπλέον διαδρομή για τις εξαγωγές της Gazprom στη δυτική Ευρώπη.

Το έργο του ελληνοτουρκικού αγωγού, αξίας 290 εκατ. ευρώ, που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα, θα έχει δυνατότητα μεταφοράς 11 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου τον χρόνο, αλλά θα περιοριστεί στα 3 δισ. κυβικά μέτρα μέχρι να ετοιμαστεί η σύνδεση με την Ιταλία το 2008.

Η ελληνική κυβέρνηση υφίσταται πιέσεις από τις ΗΠΑ για να αντισταθεί στην προσφορά της Ρωσίας να επενδύσει στην επέκταση του ελληνοτουρκικού αγωγού και να προσφέρει φυσικό αέριο σε ανταγωνιστικές τιμές.

Σύμφωνα με Έλληνες αξιωματούχους, καθώς η ελληνική κρατική επιχείρηση φυσικού αερίου ΔΕΠΑ έχει προγραμματιστεί να ιδιωτικοποιηθεί μερικώς το 2007, η κυβέρνηση δεν είναι αυτή την περίοδο έτοιμη να ανταποκριθεί στη ρωσική προσφορά.

Μεσοπρόθεσμα όμως η Ελλάδα θα θελήσει να αποφύγει να αποκλειστεί από τα νέα δίκτυα αγωγών που αναπτύσσονται στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Βουλγαρία, που αποτελεί ήδη κόμβο για τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου στην Τουρκία και την Ελλάδα, συμμετέχει στο έργο Nabucco, το οποίο υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, θα προσφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Τουρκίας στα Βαλκάνια και θα ελαττώσει την εξάρτηση της Ευρώπης από την Gazprom.

© The Financial Times Limited 2006. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο