Τι συνδέει τον R. Colaninno με τον Α. Βγενόπουλο

Οι τηλεπικοινωνίες τον τελευταίο καιρό φαίνεται να αποτελούν το "εισιτήριο" για είσοδο στην αεροπορική βιομηχανία. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν οι περιπτώσεις του Roberto Colaninno και του Ανδρέα Βγενόπουλου...

  • του Paul Betts
Τι συνδέει τον R. Colaninno με τον Α. Βγενόπουλο
Το να «βγάζεις λεφτά» από τις τηλεπικοινωνίες φαίνεται ότι τελευταία αποτελεί έναν καλό τρόπο να «βγάλεις εισιτήριο» για τη διαχείριση μιας αεροπορικής εταιρίας.

Αυτό τουλάχιστον δείχνουν οι περιπτώσεις του Roberto Colaninno, του νέου προέδρου της Alitalia, και του Ανδρέα Βγενόπουλου, του Έλληνα επιχειρηματία που μόλις ανέλαβε το «πιλοτήριο» της Ολυμπιακής.

Πριν από μία δεκαετία, ο κ. Colaninno εξέπληξε τον ιταλικό επιχειρηματικό κόσμο με την προσφορά του για την Telecom Italia, η οποία τότε ήταν μία από τις μεγαλύτερες επιθετικές εξαγορές που είχαν σημειωθεί ποτέ στην Ευρώπη. Τον ίδιον τον πήρε η Pirelli, από την οποία αργότερα αποχώρησε έχοντας αποκομίσει σημαντικό κέρδος. Στη συνέχεια επιχείρησε την αναβίωση της εταιρίας που φτιάχνει τα σκούτερ Piaggio, όμως σύντομα αναζήτησε νέες προκλήσεις. Πριν από μερικούς μήνες ανέλαβε τον έλεγχο της Alitalia σε συνεργασία με άλλους Ιταλούς επενδυτές, προκειμένου να σώσει τον ζημιογόνο ιταλικό εθνικό αερομεταφορέα.

Ο κ. Βγενόπουλος την προηγούμενη εβδομάδα έκανε κάτι ανάλογο. Η Marfin Investment Group πέρυσι πώλησε το στρατηγικό ποσοστό 20% που κατείχε στον ΟΤΕ στην Deutsche Telekom προς 2,5 δισ. ευρώ. Τώρα αποφάσισε να ξοδέψει μερικά… ψιλά από το τηλεπικοινωνιακό deal, υπογράφοντας συμφωνία ύψους 177,2 εκατ. ευρώ με την ελληνική κυβέρνηση για να πάρει τον έλεγχο της Ολυμπιακής Αεροπορίας - μιας ευρωπαϊκής αεροπορικής ακόμα πιο προβληματικής από την Alitalia. Άλλωστε, η Ολυμπιακή φαίνεται πως χάνει 2 εκατ. ευρώ την ημέρα.

Για να δώσουν στον κ. Βγενόπουλο και στον κ. Colaninno μια καλύτερη ευκαιρία να επιτύχουν στο νέο τους αεροπορικό εγχείρημα, οι αντίστοιχες κυβερνήσεις έχουν συμφωνήσει επίσης να αναλάβουν τα τοξικά στοιχεία ενεργητικού των αεροπορικών εταιριών, στο πλαίσιο της πώλησης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη εγκρίνει τη διαγραφή άνω των 2,6 δισ. ευρώ από τα συσσωρευμένα χρέη της Ολυμπιακής και ανέστειλε την απόφαση του δικαστηρίου για την επιστροφή κρατικής ενίσχυσης ύψους 850 εκατ. ευρώ. Και η Ρώμη όμως «ξεκαθάρισε» τα εμπόδια για τον κ. Colaninno, με αντάλλαγμα τη δέσμευσή του να «αναστήσει» την αεροπορική.

Ο Ιταλός επιχειρηματίας δεν έχασε χρόνο για τη δημιουργία στρατηγικής συμμαχίας με μια ισχυρή αεροπορική, προκειμένου να ενισχύσει τη στρατηγική του για την ανάκαμψη της Alitalia. Αυτήν την εβδομάδα η Air France-KLM οριστικοποίησε την απόκτηση στρατηγικού ποσοστού 25% στη νέα Alitalia.

Δεν θα αποτελούσε έκπληξη αν ο κ. Βγενόπουλος μελλοντικά πράξει το ίδιο - ίσως όχι με έναν μεγάλο ευρωπαϊκό αερομεταφορέα, αλλά με κάποια εταιρία της Μέσης Ανατολής, όπως η Emirates, η οποία ενδεχομένως να ενδιαφερόταν για την ανάπτυξης μιας νέας ευρωπαϊκής πλατφόρμας κοντά στην Αθήνα. Αυτό δεν είναι αβάσιμη εικασία. Άλλωστε, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Marfin Investment Group είναι ένα SWF του Ντουμπάι.

Οι ομοιότητες μεταξύ των διασώσεων της Alitalia και της Ολυμπιακής είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, υπάρχει όμως και μια μεγάλη διαφορά. Με τη συγχώνευση της νέας Alitalia με τη βασική τοπική ανταγωνίστρια εταιρία Air One, το ιταλικό deal διάσωσης ακολουθεί τη γενική (αν και αμφισβητήσιμη και σε κάποιο βαθμό μη ανταγωνιστική) τάση των εθνικών αερομεταφορέων που αναζητούν την επανάκτηση ή την ενίσχυση της κυριαρχίας τους στην εγχώρια αγορά τους.

Ένα πρόσφατο «μάθημα» της αεροπορικής βιομηχανίας είναι ότι οι αερομεταφορείς χρειάζεται να διαφυλάξουν την κυρίαρχη θέση τους στην εγχώρια αγορά προκειμένου να επιβιώσουν. Όμως, οι δεκαετίες κακοδιαχείρισης στην Alitalia διέβρωσαν συστηματικά την κυρίαρχη θέση της, την οποία είναι μάλλον απίθανο να επανακτήσει, ακόμα και με τη συμμαχία με την Air One.

Οι Έλληνες, από την άλλη πλευρά, ακολουθούν μια πιο «ενάρετη οδό». Η κυβέρνηση απέρριψε για λόγους ανταγωνισμού μία προσφορά της τελευταίας στιγμής από την Aegean Airlines, μια κερδοφόρο, ιδιωτική ελληνική αεροπορική εταιρία, η οποία πέρυσι μετέφερε περισσότερους επιβάτες από την Ολυμπιακή. Αυτό αποτελεί ξεκάθαρα καλή είδηση για τους Έλληνες επιβάτες. Θα μπορέσουν όμως στο τέλος οι δύο ανταγωνιστές να παραμείνουν εμπορικά βιώσιμοι, όταν όλοι οι άλλοι στρέφονται στα παλιά, καλά, εγχώρια μονοπώλια;

Αυτό δημιουργεί ένα ακόμα ρητορικό ερώτημα: Η «ενάρετη» εξαίρεση των Ελλήνων θα καταλήξει να καθορίζει την τάση, ή μήπως η ελληνική εξαίρεση θα επιβεβαιώσει απλώς τον κανόνα;
© The Financial Times Limited 2009. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο