Μega-project Μπάιντεν με τρένα και βαπόρια στη Μέση Ανατολή

Σχεδιάζει τον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, με σιδηροδρομικές γραμμές και θαλάσσιες συνδέσεις που θα ανταγωνιστούν την αυξημένη κινεζική επιρροή στην ευρύτερη περιοχή. «Αλλάζουμε το παιχνίδι».

Μega-project Μπάιντεν με τρένα και βαπόρια στη Μέση Ανατολή

Συμφωνία με την Ινδία, χώρες της Μέσης Ανατολής και την Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψαν οι ΗΠΑ, με στόχο τη διασύνδεσή τους μέσω δικτύου σιδηροδρομικών και θαλάσσιων διαδρομών, εξέλιξη που προκύπτει τη στιγμή που η Κίνα επεκτείνει την επιρροή της στην ενεργειακά πλούσια περιοχή.

Από τον Ιανουάριο οι ΗΠΑ διεξάγουν αθόρυβα σχετικές συνομιλίες με την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ισραήλ, γράφει το Βloomberg. Το σχέδιο είναι να συνδεθούν σιδηροδρομικώς οι χώρες της Μέσης Ανατολής, αλλά και να αποκτήσουν πρόσβαση στην Ινδία μέσω θαλάσσιων δρόμων, με παράλληλη προέκταση και προς την Ανατολική Ευρώπη.

«Πρόκειται για μια περιφερειακή επένδυση που αλλάζει το παιχνίδι», δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν στο περιθώριο της συνόδου G20 στο Νέο Δελχί. Ευχαρίστησε τον Σαουδάραβα πρίγκιπα διάδοχο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν και τον πρωθυπουργό της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι.

Ο Σαουδάραβας πρίγκιπας επαίνεσε τον Μπάιντεν και έσφιξαν τα χέρια, θέλοντας να δείξουν τις βελτιωμένες σχέσεις τους μετά από τριβές διαρκείας που αναζωπυρώθηκαν πέρυσι με επίδικο την πετρελαϊκή παραγωγή.

Ο Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης θα ενσωματώσει σιδηροδρομικές γραμμές και συνδέσεις λιμανιών από την Ινδία στην Ευρώπη, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και το Ισραήλ, οδηγώντας σε ταχύτερη διαμετακόμιση εμπορευμάτων.

Το έργο θα αναπτύξει ενεργειακή υποδομή και θα επιτρέψει την παραγωγή και μεταφορά πράσινου υδρογόνου σε όλες τις χώρες εταίρους. Περιλαμβάνει ένα νέο υποθαλάσσιο καλώδιο που θα συνδέει την περιοχή, με σκοπό τη βελτίωση των τηλεπικοινωνιών και της μεταφοράς δεδομένων.

Οι ηγέτες θα αναπτύξουν επίσης έναν διαφρικανικό διάδρομο για τη βελτίωση των συγκοινωνιακών συνδέσεων ανάμεσα στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, τη λεγόμενη «Ζώνη Χαλκού» στη Ζάμπια και την Αγκόλα. Οι ΗΠΑ και η ΕΕ υποστηρίζουν επίσης αυτό το έργο, γνωστό ως Διάδρομος Λομπίτο.

Το σχέδιο για τη Μέση Ανατολή δεν είναι απλώς ένα έργο υποδομής, είπε στους δημοσιογράφους ο αναπληρωτής σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ Τζόναθαν Φάινερ, τονίζοντας ότι στο επίκεντρο της συνολικής στρατηγικής τίθεται η «μείωση των θερμοκρασιών» σε μια περιοχή που ιστορικά ήταν «καθαρός εξαγωγέας αναταράξεων και ανασφάλειας».

Οι ΗΠΑ αρνήθηκαν να δώσουν χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου, αλλά ο ανώτερος σύμβουλος του Μπάιντεν Αμος Χοτστάιν είπε ότι οι ενδιαφερόμενες χώρες θα οργανώσουν συνάντηση για το θέμα εντός των επόμενων 60 ημερών.

Αμερικανοί αξιωματούχοι αρνήθηκαν τον ισχυρισμό ότι το έργο έχει στόχο την αντιμετώπιση της κινεζικής επιρροής στις αναδυόμενες αγορές. Όμως, Γάλλος διπλωμάτης ομολόγησε ότι ο ανταγωνισμός προς την κινεζική πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό. Εξετάζεται επίσης η εμπλοκή της Αιγύπτου στο σχέδιο.

Η σιδηροδρομική σύνδεση θα αυξήσει την ταχύτητα του εμπορίου μεταξύ Ινδίας και Ευρώπης κατά 40%, δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα πλησιάζουν περισσότερο το Πεκίνο, επιδιώκοντας να ενισχύσουν τους δεσμούς με ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες στα ανατολικά. Τον περασμένο μήνα, δήλωσαν ότι εντάσσονται στην ομάδα BRICS των αναδυόμενων οικονομιών, καθώς η Κίνα πήρε την πρωτοβουλία να ανοίξει σε νέα μέλη ο εν λόγω οργανισμός, και η Ινδία συμφώνησε.

Οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν προσπαθήσει τα τελευταία χρόνια να κόψουν τα φτερά της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» του προέδρου Σι Τζινπίνγκ, η οποία έχει χρηματοδοτήσει υποδομές εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων στις αναδυόμενες αγορές. Η Κίνα επίσης έχει ενισχύσει τους δεσμούς της με τη Μέση Ανατολή, συμβάλλοντας στην άμβλυνση της έντασης μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ιράν νωρίτερα φέτος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v