Ο νέος πολεοδομικός χάρτης της Αττικής

Επανακατοίκηση του κέντρου και επέκταση του δικτύου μετρό προβλέπει το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας. Επιδίωξη του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ είναι να εξαλείψει τη δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Ο νέος πολεοδομικός χάρτης της Αττικής
Στο 20% της επιφάνειας του νομού Αττικής που καλύπτει περί τα 500 χιλιάδες στρέμματα θα επιτρέπεται -τουλάχιστον για την επόμενη εικοσαετία και εφόσον φυσικά ψηφιστεί από τη Βουλή το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας- η αστική πολεοδόμηση, αφού επιδίωξη του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι να εξαλείψει τη δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές και να διατηρήσει ή στην καλύτερη περίπτωση να μειώσει τον πληθυσμό στο Λεκανοπέδιο.

Το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας αυτής, η οποία καθορίζεται από το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, έχει ήδη πολεοδομηθεί, ενώ θα προωθηθεί η ένταξη στο σχέδιο πόλης και η αξιοποίηση -σύμφωνα με τα αιτήματα και τις ανάγκες των δήμων- της γης όπου προβλέπεται να επεκταθούν μελλοντικά οι αστικές ζώνες.

Εκτιμάται πως εντός της επόμενης 20ετίας θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης περισσότερα από 200.000 στρέμματα.

Επισημαίνεται πως το μεγαλύτερο απόθεμα σε υπό ένταξη και πολεοδόμηση περιοχές βρίσκεται, σύμφωνα με το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, στη βόρεια και τη νοτιοανατολική Αττική.

Επιπλέον, θα πρέπει να αναφερθεί πως στις εντός σχεδίου περιοχές (όσες θα ενταχθούν αλλά και όσες ήδη βρίσκονται στο σχέδιο πόλης) ο ανώτατος συντελεστής δόμησης δεν θα υπερβαίνει το 4 και όσοι το ξεπερνούν σήμερα θα μειωθούν στο συγκεκριμένο όριο.

Αναλογική μείωση θα γίνει και στους ισχύοντες συντελεστές δόμησης που σήμερα έχουν τιμές μεταξύ 2 και 4.

Παράλληλα, από τους νέους συντελεστές δόμησης άμεσα χρησιμοποιήσιμο από τους ιδιώτες θα είναι ποσοστό 90% και το υπόλοιπο 10% θα χρησιμοποιείται μόνο στο πλαίσιο οργανωμένων αναπλάσεων περιοχών με γηρασμένο κτιριακό απόθεμα, αλλά και ως αντισταθμιστικό όφελος στο πλαίσιο της δημιουργίας ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων.

Επιστροφή στο κέντρο
 
Εκτός από την ένταξη νέων περιοχών στο σχέδιο πόλης, διαδικασία που το ΥΠΕΧΩΔΕ υπόσχεται να επιταχύνει ώστε να περιορίσει και σταδιακά να εξαλείψει το φαινόμενο της άναρχης δόμησης, έμφαση θα δοθεί και στην επανακατοίκηση του κέντρου της Αθήνας μέσω παρεμβάσεων (αναπλάσεις, πεζοδρομήσεις κ.ά.) οι οποίες θα αναβαθμίσουν το αστικό τοπίο.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα προωθηθεί η μερική πεζοδρόμηση των λεωφόρων Πανεπιστημίου, Βασιλίσσης Όλγας και Αμαλίας, καθώς και τμήματα των λεωφόρων Σταδίου, Ακαδημίας, Βασιλίσσης Σοφίας, Πειραιώς, Πατησίων και Αγίου Κωνσταντίνου.

Επίσης, θα επεκταθούν οι πεζοδρομήσεις στο ιστορικό κέντρο και θα γίνουν διαμορφώσεις των οδών Μητροπόλεως, Κολοκοτρώνη, Αθηνάς, αναπλάσεις πλατειών και ελεύθερων χώρων αλλά και αποκατάσταση των όψεων σε διατηρητέα κτίρια.

Μετρό στο 85% των αστικών περιοχών

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί παράλληλα στη βελτίωση των μετακινήσεων εντός του Λεκανοπεδίου, με κύριο στόχο την επέκταση του δικτύου του μετρό που επιδιώκεται να καλύψει σταδιακά -και σε χρονικό ορίζοντα που θα υπερβαίνει την εικοσαετία- περίπου το 85% των αστικά ανεπτυγμένων περιοχών της Αττικής.

Σύμφωνα με το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, το μελλοντικό δίκτυο μετρό θα αποτελείται από 8 γραμμές, θα έχει μήκος 220 χιλιόμετρα και περίπου 200 σταθμούς. Ειδικότερα, οι οκτώ γραμμές (από τις οποίες σήμερα οι τρεις πρώτες λειτουργούν, αλλά θα επεκταθούν περισσότερο) θα είναι:

• Γραμμή 1- ΗΣΑΠ που θα πηγαίνει από το Κερατσίνι και τον Πειραιά έως την Κηφισιά και τη Νέα Ερυθραία.
• Γραμμή 2 από το Ζεφύρι και το Περιστέρι έως το Ελληνικό και τη Γλυφάδα.
• Γραμμή 3 από το αεροδρόμιο και τη Μεσογείων έως το Αιγάλεω και τον Πειραιά. Ο διαγωνισμός για την επέκταση από το Χαϊδάρι ως τον Πειραιά βρίσκεται σε εξέλιξη.
• Γραμμή 4 από την Πετρούπολη και το Γαλάτσι μέσω του Πανεπιστημίου έως το Μαρούσι και τη Λυκόβρυση. Η εν λόγω επέκταση, γνωστή ως γραμμή U, αναμένεται να δημοπρατηθεί μέχρι τα τέλη του έτους, σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ.
• Γραμμή 5 από το Βύρωνα και το Παγκράτι έως τα Πατήσια, τη Νέα Φιλαδέλφεια και τα Άνω Λιόσια.
• Γραμμή 6Α από το Χαλάνδρι και το Γκύζη έως την Καλλιθέα και την Πειραϊκή Χερσόνησο.
• Γραμμή 6Β από το Θησείο και την Πέτρου Ράλλη έως το Κερατσίνι και το Πέραμα.
• Γραμμή 7 από το Χαϊδάρι και τη Λεωφόρο Καβάλας έως τη Νέα Σμύρνη και τον Άλιμο.
• Γραμμή 8, η οποία θα είναι κυκλική και θα συνδέει μεταξύ τους τις υπόλοιπες γραμμές.

Υπογραμμίζεται πως η ακριβής χάραξη των επεκτάσεων του μετρό θα προκύψει μετά την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών, ενώ θα είναι δυνατή η χάραξη νέων γραμμών στο μέλλον.

Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί πως ανάλογα ρυθμιστικά σχέδια που θα καθορίζουν τη μελλοντική οικιστική ανάπτυξη και τη χωροθέτηση των υπόλοιπων δραστηριοτήτων θα γίνουν και για άλλα έξι μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και συγκεκριμένα για τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τη Λάρισα, τον Βόλο, το Ηράκλειο Κρήτης και τα Ιωάννινα.

Οι σχετικές μελέτες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v