Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πάσχει η Ελλάδα στην ποιότητα των υποδομών

Αξιοποίηση των ΣΔΙΤ, του "πακέτου Γιούνκερ" και άλλων εργαλείων για ενίσχυση των επενδύσεων σε υποδομές και logistics προτείνει ο ΟΟΣΑ για ενίσχυση των εξαγωγών. Η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά της Ευρώπης στην ποιότητα υποδομών.

Πάσχει η Ελλάδα στην ποιότητα των υποδομών

Η αύξηση των επενδύσεων σε υποδομές και logistics μπορεί να ενισχύσει τις εξαγωγές της Ελλάδας, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ.

Όπως επισημαίνεται, οι συνολικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε υποδομές βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ και μειώθηκαν σημαντικά κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες: από 2,1% του ΑΕΠ το 1995 σε 0,7% του ΑΕΠ το 2013.

Επιπλέον, η ποιότητα των υποδομών στις μεταφορές έχει μεγάλα περιθώρια βελτίωσης, ειδικά στον τομέα των σιδηροδρόμων, όπου η χώρα μας υπολείπεται σημαντικά σε σύγκριση με τη Δυτική Ευρώπη, αλλά και στον τομέα των οδικών αξόνων.

Στην έκθεση του ΟΟΣΑ επισημαίνεται, επίσης, πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αποτελεί θετική εξέλιξη για την ποιότητα υποδομών στα λιμάνια. Οι αναλυτές του διεθνούς οργανισμού θεωρούν πως απαιτούνται και άλλες προσπάθειες, ώστε να καταστεί ο Πειραιάς πύλη μεταφοράς προϊόντων όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για το σύνολο της περιοχής.

Ειδικά στον τομέα των logistics επικαλούνται τον σχετικό δείκτη της Παγκόσμιας Τράπεζας (Logistics Performance Index) με βάση τον οποίο η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά του μέσου όρου του ΟΟΣΑ σε κάθε τομέα που περιλαμβάνει ο συγκεκριμένος δείκτης. Μάλιστα η εικόνα της χώρας μας εμφανίζεται χειρότερη σε σύγκριση με το 2007. Γι’ αυτό και στην έκθεση επισημαίνεται πως παρά τις περιορισμένες δημοσιονομικές δυνατότητες, τη χρηματοπιστωτική ασφυξία και τα ρυθμιστικά προβλήματα, είναι απαραίτητη η ενίσχυση των επενδύσεων στα logistics.

Μια λύση που προτείνουν είναι η καλύτερη αξιοποίηση της δημόσιας γης μέσω παραχωρήσεων ή ιδιωτικοποιήσεων, ώστε να ενισχυθούν οι επενδύσεις σε logistics και υποδομές. Επισημαίνουν, μάλιστα, τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία ο πολλαπλασιαστής (δηλαδή το θετικό αποτέλεσμα) τέτοιων επενδύσεων είναι αρκετά μεγάλος.

Η περαιτέρω απελευθέρωση των τομέων μεταφορών κ.λπ. θεωρούν πως θα ενισχύσει την ποσότητα και την ποιότητα των επενδύσεων σε υποδομές. Θεωρούν, επίσης, πως τα κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα, ώστε να στηρίξουν επενδύσεις σε εκπαίδευση, έρευνα και καινοτομία, τεχνολογίες κ.λπ., για ενίσχυση των δεξιοτήτων και του ανθρώπινου κεφαλαίου στον τομέα των logistics.

Στην έκθεση του ΟΟΣΑ επισημαίνεται πως οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση των επενδύσεων και της αποδοτικότητας καθώς ο ιδιωτικός τομέας θα συμβάλει σε τεχνογνωσία και κεφάλαια.

Θεωρούν, όμως, πως τα ΣΔΙΤ δεν πρέπει να αξιοποιηθούν μόνο ως ένας τρόπος για να προχωρήσουν επενδύσεις σε υποδομές χωρίς τους δημοσιονομικούς περιορισμούς. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να υπολογιστούν με ακρίβεια οι κίνδυνοι στα συγκεκριμένα έργα καθώς και πώς θα κατανεμηθούν μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Το «πακέτο Γιούνκερ» θεωρείται, επίσης, ένα ακόμα εργαλείο που μπορεί να αξιοποιήσει η κυβέρνηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v