Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ψάχνει (και τουριστική) διέξοδο στην Ελλάδα ο Ερντογάν

Καλπάζει η Ελλάδα, παραπαίει η Τουρκία στη γερμανική αγορά. Τι δείχνουν τα στοιχεία αεροπορικής κίνησης της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Αρχής της Γερμανίας (Destatis).

Ψάχνει (και τουριστική) διέξοδο στην Ελλάδα ο Ερντογάν

Στο τρίγωνο Ισπανία-Ελλάδα-Τουρκία κρίνονται σχεδόν τα πάντα στην αγορά διακοπών της Μεσογείου όπως προκύπτει από τα στοιχεία αεροπορικής κίνησης εννεάμηνου της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Αρχής της Γερμανίας (Destatis).

Από αυτά φαίνεται, επιπλέον, πως η Τουρκία έχει εξελιχθεί στον «μεγάλο ασθενή» της μεσογειακής ταξιδιωτικής αγοράς, καθώς εξακολουθεί να κινείται πτωτικά αποτελώντας τη μοναδική φετινή εξαίρεση στη Μεσόγειο.

Από αυτή την άποψη, η πτυχή της διπλωματίας που συνδέεται με τον τουρισμό θα είναι παρούσα στις συζητήσεις που θα γίνουν στην Αθήνα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Τούρκου προέδρου Τ. Ερντογάν ο οποίος καταφθάνει σήμερα στην ελληνική πρωτεύουσα.

Οι επενδύσεις ισχυρών τουρκικών ομίλων στο πάνω-πάνω ράφι της βιτρίνας πολυτελείας του ελληνικού τουρισμού (Αστέρας Βουλιαγμένης, Hilton Αθήνας), άλλωστε, αποτυπώνουν την επιδίωξη κορυφαίων επιχειρηματιών της γειτονικής χώρας να επεκταθούν δυτικότερα στη Μεσόγειο, αξιοποιώντας ως εφαλτήριο την Ελλάδα.

Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο ο όμιλος Dogus μετρά, ήδη, επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, έχει ρόλο βασικού μετόχου στα σχήματα που έχουν εξαγοράσει τον Αστέρα Βουλιαγμένης και το Hilton της Αθήνας ενώ είναι βασικός παίκτης της ελληνικής αγοράς διαχείρισης μαρίνων σε συνεργασία με την Lalda του ομίλου Λάτση και τον όμιλο Κυριακούλη.

Η κατάσταση στην Τουρκία, την ίδια στιγμή, αποτελεί τον κύριο λόγο για την απόφαση των «δεινόσαυρων» της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας (αμερικανικοί όμιλοι στην πλειοψηφία τους) να μεταφέροντας τα πλοία τους προς την κεντρική και δυτική Μεσόγειο. Απόφαση η οποία πλήττει, ήδη, και την ελληνική αγορά κρουαζιέρας, καθώς το τρίγωνο Ελλάδα-Τουρκία-Αίγυπτος αποτελεί τον πυρήνα των προγραμμάτων που πραγματοποιούν στην ανατολική Μεσόγειο τα πλοία των αμερικανικών κολοσσών.

Την ίδια στιγμή, η παρατεταμένη αστάθεια στην Τουρκία έχει υποχρεώσει τους οπερέϊτορ να αναβαθμίσουν την Ελλάδα στα σχέδιά τους. Εξέλιξη που συνδυάζεται με την «υπερ-αλίευση» της αγοράς της Ισπανίας η οποία εμφανίζεται να πλησιάζει τα όρια κορεσμού της, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου.

Τα στοιχεία αεροπορικής κίνησης της Destatis για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου αποτυπώνει ανάγλυφα την πίεση που δέχεται η Τουρκία αλλά και τον κορεσμό της Ισπανίας. Η Ελλάδα εμφανίζεται να καταγράφει αύξηση επιβατικής κίνησης από τη Γερμανία 20% τον Σεπτέμβριο και 18% στο σύνολο της περιόδου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.

Την ίδια στιγμή η Ισπανία κατέγραφε άνοδο 2,8% στο εννεάμηνο με τις Βαλεαρίδες να κινούνται με +2,1% και τα Κανάρια νησιά με +1,8%. Μάλλον οριακή άνοδος αν συνεκτιμήσει κανείς πως οι επιβάτες από Γερμανία που αναχώρησαν για κάποιον προορισμό εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν 7 % περισσότεροι από το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Σε ρυθμούς… Ελλάδας εξακολουθεί να κινείται η Πορτογαλία η οποία κατέγραψε άνοδο 15,3% ενώ η Ιταλία κινήθηκε με άνοδο 7,7%.

Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο (αντιστοιχούν, όμως, σε μικρότερο όγκος ταξιδιωτών) κατέγραψαν η Αίγυπτος (+67%), η Κύπρος (+83,2%), το Μαρόκο (+24,8%) και η Τυνησία (+24,5%).

Η Τουρκία, στον αντίποδα, αποτέλεσε τη μοναδική εξαίρεση καθώς σημείωσε νέα πτώση 1,1% τον Σεπτέμβριο και 4,6% στο εννεάμηνο. Ο κύριος παραθεριστικός πόλος της Τουρκίας στην Αττάλεια, μάλιστα, έκλεισε το εννεάμηνο με νέα πτώση 11,1% παρά τις ισχυρές ενδείξεις ανάκαμψης που είχαν καταγραφεί στην αρχή του καλοκαιριού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v