Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Deutsche Bank: Η Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει αναπτυξιακό «μπουμ»

Δεν αναμένονται θετικές εκπλήξεις για την Ελλάδα, υποστηρίζει ο οίκος. Η δύσκολη ισορροπία της Αθήνας, τα δημοσιονομικά δεσμά και οι τράπεζες. Πώς επηρεάζει ο πολιτικός κύκλος. Συγκρίσεις με Ιρλανδία, Ισπανία και Πορτογαλία.

Deutsche Bank: Η Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει αναπτυξιακό «μπουμ»

Η Ελλάδα εξήλθε επιτυχημένα από το πρόγραμμα και η οικονομία λογικά θα κλείσει το κενό παραγωγής. Ωστόσο, η προοπτική θετικής έκπληξης στην ανάκαμψη δείχνει περιορισμένη λόγω της απουσίας ισχυρού πιστωτικού ή δημοσιονομικού καταλύτη, σημειώνει η Deutsche Bank σε ανάλυσή της για την Ελλάδα.

Το πρόγραμμα

Η Ελλάδα ολοκλήρωσε το τρίτο πρόγραμμα, αλλά παραμένει σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας. Η οικονομία έχει καταγράψει έξι συνεχόμενα τρίμηνα ανάπτυξης και η ανεργία πλέον είναι στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Σεπτέμβριο του 2011.

Το ΔΝΤ και η Κομισιόν αναμένουν ότι το ΑΕΠ θα ενισχυθεί με ρυθμό περίπου 2% φέτος και το 2019. Ωστόσο, η Ελλάδα ενδέχεται να μην έχει την πιστωτική, δημοσιονομική ή εξωγενή «ώθηση» που επέτρεψε στην Ιρλανδία και την Ιβηρική να καταγράψουν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια.

Οι τράπεζες

Η πιστωτική επέκταση αναμένεται να παραμείνει αρνητική ως το 2020, καθώς οι τράπεζες συνεχίζουν να περιορίζονται από το μεγάλο ύψος των NPEs. Με βάση τις προβλέψεις των τραπεζικών αναλυτών της DB, η πιστωτική επίπτωση αναμένεται να καταστεί οριακά θετική το 2019-2020, επιτρέποντας στην εγχώρια ζήτηση να κινηθεί λίγο υψηλότερα από την προβλεπόμενη ανάπτυξη.

Τα δημοσιονομικά

Στο δημοσιονομικό μέτωπο, η Κομισιόν αναμένει πρωτογενές πλεόνασμα 3,7% το 2019. Αυτό αναμένεται να έχει επίπτωση της τάξεως του -0,8% στο ΑΕΠ. Ενώ η δημοσιονομική χαλάρωση λογικά θα στηρίξει τη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη, σε σύγκριση με τη δημοσιονομική ώθηση που παρατηρήθηκε στην Ισπανία το 2015-2016, όταν και «έτρεξε» με ρυθμό ανάπτυξης άνω του 3% ετησίως, είναι δύσκολο να φανταστούμε έναν υψηλό ρυθμό ανάπτυξης στην Ελλάδα, ιδίως καθώς η νομισματική πολιτική αναμένεται να καταστεί λιγότερο υποστηρικτική, αναφέρει ο οίκος.

Δημοσιονομικά, η Ελλάδα παραμένει σε μια δύσκολη ισορροπία -μια οριακή χαλάρωση θα μπορούσε να ενισχύσει τη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη αλλά οι μεγάλες αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους θα μπορούσαν να αποβούν αντιπαραγωγικές, εν μέσω σύσφιξης των συνθηκών χρηματοδότησης, μέσω αυξανόμενων ομολογιακών αποδόσεων και αβεβαιότητας.

Τα εξωγενή ρίσκα

Από την άλλη, περιορισμένα εμφανίζονται τα εξωγενή ρίσκα, αναφέρει ο οίκος. Η λίστα περιλαμβάνει εμπορικούς πολέμους και την παγκόσμια ανάπτυξη, την εμπορική έκθεση της Ελλάδας στην Τουρκία και το ρίσκο για τον τουριστικό κλάδο από τη στροφή των ταξιδιωτών σε προορισμούς εκτός μεσογειακής Ε.Ε.

Το πολιτικό μέτωπο

Στο επίκεντρο τίθενται οι επικείμενες εθνικές εκλογές που αναμένεται να λάβουν χώρα ως τον Σεπτέμβριο του 2019. Ενδέχεται να προκηρυχθούν νωρίτερα, για να συμπέσουν με τις ευρωεκλογές του Μαΐου.

Ο Αλέξης Τσίπρας δεσμεύτηκε πρόσφατα για «δημοσιονομικό μέρισμα», μέσω πιθανών μειώσεων στον ΦΠΑ, στις εισφορές και στον ΕΝΦΙΑ τα επόμενα χρόνια, αλλά η δημοσιονομική επίπτωση των μέτρων το 2019 θα είναι μικρή.

Επίσης ήταν προσεκτικός στο να μη δεσμευτεί για αντιστροφή των μειώσεων στις συντάξεις, χωρίς να υπάρξει διαβούλευση με την ΕΕ.

Οσο η ρητορική σε σχέση με τη δημοσιονομική πολιτική παραμένει ήπια, η εγχώρια πολιτική δεν αναμένεται να έχει μεγάλη επίπτωση στις αγορές. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν επικράτηση της Νέας Δημοκρατίας, αν και ενδεχομένως χωρίς αυτοδυναμία στη Βουλή.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v