Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καραμπόλες μέσω ΔΕΠΑ Εμπορίας στα σχήματα της ενέργειας

Πώς η διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας ανοίγει τον δρόμο για συνεργασίες συνολικά στην ενέργεια μεταξύ των μεγάλων παικτών. Ανοικτό τέτοιο ενδεχόμενο για την Elpedison, σύμφωνα με τον CEO των ΕΛ.ΠΕ. Οι προϋποθέσεις. Τι δείχνει το σχήμα Motor Oil-ΔΕΗ.

Καραμπόλες μέσω ΔΕΠΑ Εμπορίας στα σχήματα της ενέργειας

Πεδίο ανακατατάξεων συνολικά στην εγχώρια αγορά ενέργειας μπορεί να αποτελέσει η διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπου στην τελική φάση του διαγωνισμού έχουν προκριθεί όλοι οι μεγάλοι παίκτες. Mytilineos, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελληνικά Πετρέλαια με τον εταίρο τους στο ρεύμα και το φυσικό αέριο την Edison, το σχήμα Motor Oil - ΔEH και ο όμιλος Κοπελούζου είναι οι επτά όμιλοι που πρωταγωνιστούν στην ηλεκτρική ενέργεια και στο φυσικό αέριο και ετοιμάζονται να κονταροχτυπηθούν και για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας του 1 δισ. ευρώ και των 350.000 πελατών. Μάλιστα οι έξι εξ αυτών, πλην του Κοπελούζου, διαθέτουν και μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.  

Οι εξελίξεις στους κλάδους του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου τρέχουν ραγδαία, ιδίως μετά τις αποφάσεις της Ε.Ε. και της κυβέρνησης για την απολιγνιτοποίηση και τη μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας. Το φυσικό αέριο έρχεται να καλύψει το κενό του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή για τουλάχιστον μία δεκαετία και ο εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης ανοίγει νέες business στους εγχώριους ομίλους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι Mytilineos, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Elpedison ετοιμάζουν νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ενώ σε αυτό το σπορ… μπαίνει και ο όμιλος Κοπελούζου.

Παράλληλα, η μείωση του μεριδίου της ΔEH στην προμήθεια (τον Μάιο έπεσε στο 66%) δίνει τη δυνατότητα περαιτέρω διεύρυνσης του πελατολογίου των ανταγωνιστών της. Επίσης η προοπτική του target model με τις χρηματιστηριακές αγορές και τις διασυνδέσεις με τις γειτονικές αγορές δημιουργούν νέους χώρους δράσης κι εκτός συνόρων.

Ο αριθμός των προμηθευτών που συμμετέχουν στις δύο αγορές -συμπεριλαμβανομένων και των μικρότερων- είναι μεγάλος σε σχέση με το μέγεθός τους. Οι εκτιμήσεις ειδικών και στελεχών εταιρειών είναι πως θα απομείνουν ελάχιστοι παίκτες, θυμίζοντας μάλιστα και τη διαδρομή του κλάδου των τηλεπικοινωνιών. Άρα οι δρόμοι είναι είτε οι μεγάλοι να εξαγοράσουν μικρότερους προμηθευτές είτε οι συγκεντρώσεις μεταξύ των κορυφαίων.

Ανοικτή η Elpedison

Ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων Ανδρέας Σιάμισιης χθες, στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου μετά τη γενική συνέλευση των μετόχων, έδωσε εμμέσως την προοπτική των ανακατατάξεων που μπορεί να δρομολογηθούν στην εγχώρια αγορά ενέργειας, με αφορμή την πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Υπενθυμίζεται ότι στην επιχείρηση αερίου μέτοχοι είναι το ΤΑΙΠΕΔ με 65% και τα ΕΛ.ΠΕ με 35%.

Πιο συγκεκριμένα ρωτήθηκε για το αν η κοινοπραξία ΕΛ.ΠΕ - Edison είναι ανοικτή σε συνεργασία με τρίτο επενδυτή για τη διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ο κ. Σιάμισιης, αν και υποστήριξε ότι για την ώρα δεν έχει γίνει κάποια συζήτηση με άλλη εταιρεία, εντούτοις, έθεσε το πλαίσιο μίας ενδεχόμενης συνεργασίας. Αφού πρώτα θύμισε ότι οι δύο εταιρείες μέσω της Elpedison είναι συνεταίροι στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, πρόσφατα στην προμήθεια φυσικού αερίου και εσχάτως και στις εισαγωγές LNG, είπε: «Κατά πόσο θα υπάρξουν ενδιαφερόμενοι για να μπουν στο σχήμα διεκδίκησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, το οποίο να μου επιτραπεί να πω ότι πιθανό να παρασύρει και τη συνεργασία σε επίπεδο ΕΛΠΕ - EDISON, είναι κάτι που θα πρέπει να το αξιολογήσουμε». Εμμέσως πλην σαφώς ο κ. Σιάιμισιης έθεσε ως προϋπόθεση την επέκταση μίας σύμπραξης με τρίτο παίκτη και στις άλλες δραστηριότητες της Elpedison. «Αλλά σε αυτή τη χρονική στιγμή νομίζω ότι κοιτάζουμε τον διαγωνισμό με τη δομή της κοινοπραξίας που έχει υποβάλει φάκελο και οποιαδήποτε άλλη διαφοροποίηση θα την εξετάσουμε σε μελλοντικό χρόνο», συμπλήρωσε.

Το σχήμα Motor Oil - ΔΕH

Σύμφωνα με όσα εξελίσσονται στην εγχώρια αγορά ενέργειας και διάφορα ανεπιβεβαίωτα, επισήμως, σενάρια που κυκλοφορούν, τέσσερις εκ των επτά εταιρειών φέρονται να συζητούσαν μεταξύ τους για το ενδεχόμενο συνεργασίας.

Ένα σχήμα με προοπτικές εξέλιξης είναι και αυτό της Motor Oil με τη ΔEH. Οι δύο μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι ήλθαν κοντά με αφορμή τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν προς το τέλος της περασμένης χρονιάς να φέρουν LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, εξαιτίας των όρων που είχε θέσει ο ΔΕΣΦΑ. Οι δύο εταιρείες συμφώνησαν στην κοινή διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας τους έφεραν να αναζητούν κι άλλους συμμάχους στη συγκεκριμένη μάχη. Κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε τόσο από τις ίδιες επιχειρήσεις όσο και από τους φερόμενους ως συνομιλητές…

Όπως και να έχει, οι μνηστήρες της ΔΕΠΑ Εμπορίας έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους. Ο διαγωνισμός δεν πρόκειται να λήξει πριν το πρώτο τρίμηνο του 2021. Οπότε, όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, υπάρχει ο χρόνος για ζυμώσεις αλλά ακόμη και για συγκρούσεις…

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v