Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι αριθμοί που δείχνουν το πρόβλημα στις αστικές συγκοινωνίες

Πώς εξηγείται η δυσάρεστη εικόνα με τους υπεράριθμους στα λεωφορεία εν μέσω πανδημίας. Γιατί υποχωρούν 10% ετησίως (!) τα παραγόμενα οχηματοχιλιόμετρα. Τι λέει η μελέτη ανάθεσης του έργου της ΟΣΥ στα ΚΤΕΛ Αττικής.

Οι αριθμοί που δείχνουν το πρόβλημα στις αστικές συγκοινωνίες

Αν και έχουν δρομολογηθεί 106 θερμικά λεωφορεία της Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ ΑΕ) δεν κυκλοφορούν καθημερινά λόγω μη διαθεσιμότητας οδηγών και οχημάτων. Η δυσάρεστη εικόνα με τις αστικές συγκοινωνίες αποτυπώνεται στα στοιχεία της μελέτης για την ανάθεση του 20% του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ στα ΚΤΕΛ Αττικής και τα υπόλοιπα συνεργαζόμενα ΚΤΕΛ.

Σε μια τυπική ημέρα του 2015 είχαν προγραμματιστεί 11.272 δρομολόγια θερμικών λεωφορείων και εκτελέστηκαν τα 10.438 δηλαδή ποσοστό 92,6%, με το μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων ανά ημέρα να φτάνει τα 1.177. Το 2019 είχαν προγραμματιστεί περίπου 500 λιγότερα δρομολόγια (10.772) ημερησίως αλλά εκτελέστηκαν αρκετά λιγότερα, τα 9.576, δηλαδή ποσοστό 88,9%, με μέγιστο αριθμό προγραμματισμένων οχημάτων τα 1.050. Στα τρόλεϊ, σε μια τυπική ημέρα προγραμματίζεται η έξοδος περίπου 167 οχημάτων από τα αμαξοστάσια, αριθμός που είναι σχεδόν ο ίδιος την τελευταία πενταετία.

Τα παραγόμενα οχηματοχιλιόμετρα της ΟΣΥ παρουσιάζουν συστηματικά πτωτική πορεία της τάξης 10,9% ετησίως την πενταετία 2015 – 2019, ενώ στο ίδιο χρονικό διάστημα η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί κατά 8,3%.

Το 2015 τα θερμικά λεωφορεία της ΟΣΥ εξυπηρέτησαν 291.340 επιβάτες και τα τρόλεϊ άλλους 60.720, ενώ το 2019 οι αντίστοιχοι αριθμοί είχαν μειωθεί σε 271.310 και 51.678 επιβάτες.

Με βάση στοιχεία του Αυγούστου, «ο στόλος των οχημάτων της ΟΣΥ ανέρχεται συνολικά σε 2.016 οχήματα, από τα οποία 1.730 θερμικά λεωφορεία και 286 τρόλεϊ. Στα οχήματα αυτά περιλαμβάνονται τα παροπλισμένα, τα οχήματα με βλάβες (μακροχρόνιες, μεγάλες, μικρές) και τα διαθέσιμα οχήματα, τα οποία είναι έτοιμα προς δρομολόγηση. Από τα συνολικά 1.260 διαθέσιμα οχήματα, τα 821 είναι πετρελαίου, τα 197 φυσικού αερίου και 242 ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ, με μέσο όρο ηλικίας 18,8 έτη για τα λεωφορεία πετρελαίου, 16 έτη για τα λεωφορεία φυσικού αερίου και 18,8 έτη για τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ».

Στην Περιφέρεια Αττικής «λειτουργούν 258 λεωφορειακές γραμμές και 20 γραμμές τρόλεϊ της ΟΣΥ ΑΕ, πραγματοποιώντας κατά μέσο όρο καθημερινά 10.746 δρομολόγια (τυπική καθημερινή) και εξυπηρετούν περίπου 323 εκατομμύρια επιβάτες κατ’ έτος» με βάση στοιχεία του 2019. Τα παραγόμενα οχηματοχιλιόμετρα των λεωφορείων και τρόλεϊ είναι περίπου 80.000.000 ετησίως (στοιχεία 2019).

Όπως αναφέρεται στη μελέτη, η συνολική εξοικονόμηση πόρων από την ανάθεση των περιφερειακών - προαστιακών γραμμών στα ΚΤΕΛ Αττικής κατά τη χειμερινή περίοδο είναι 160 οχήματα και 327 βάρδιες οδηγών την τυπική καθημερινή ημέρα. Οι πόροι αυτοί «θα αξιοποιηθούν από την ΟΣΥ προκειμένου να βελτιωθούν σημαντικά οι χρονοαποστάσεις στις γραμμές λεωφορείων και τρόλει, που αφορούν τον στενό αστικό ιστό της Αθήνας, και οι οποίες εκτελούνται από την ΟΣΥ υπό την εποπτεία του ΟΑΣΑ».

 

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v