Σούπερ μάρκετ: «Σάρωσαν» μερίδια από όλους τους κλάδους το 2020

Με ρυθμό 10,7% αναπτύχθηκε η κατηγορία ειδών bazaar στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen. Η αύξηση υπερβαίνει την ανάπτυξη του κλάδου, που διαμορφώθηκε στο εξίσου εντυπωσιακό 9,7% το 2020.

Σούπερ μάρκετ: «Σάρωσαν» μερίδια από όλους τους κλάδους το 2020
  • της Σοφίας Εμμανουήλ

Υπεραπέδωσε η κατηγορία bazaar εν μέσω πανδημίας στα super market και παρά το «φρένο» που έβαλαν στις πωλήσεις πολλών ειδών τους δύο τελευταίους μήνες τα περιοριστικά μέτρα της κυβέρνησης, πήρε το σκήπτρο της ταχύτερα αναπτυσσόμενης κατηγορίας το 2020, με επιδόσεις καλύτερες και από αυτές των ταχυκίνητων προϊόντων.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Nielsen, η κατηγορία bazaar σημείωσε ανάπτυξη 10,7%, τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα αναπτύχθηκαν με ρυθμό 10,5% και τα φρέσκα/χύμα προϊόντα κατά 7,2%. Ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (αίθουσες άνω 100 τ.μ. στην ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, συμπεριλαμβομένων και των Discounters) παρουσίασε αύξηση της τάξης του +9,7% τη χρονιά που πέρασε -συγκρίνοντας τις 52 εβδομάδες που τελειώνουν 27 Δεκεμβρίου με τις αντίστοιχες 52 εβδομάδες του 2019.

Oι αναλυτές της Nielsen σημειώνουν ότι η ανάπτυξη της αγοράς αποτελεί την υψηλότερη ετήσια μεταβολή τουλάχιστον της τελευταίας δεκαπενταετίας. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι κινήθηκε 4-5 φορές πάνω από τα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς ενώ ξεπέρασε και τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις που διατυπώνονταν στις αρχές του 2020 και ανέφεραν έναν ρυθμό της τάξης του 2-2,5%.

Η ανάπτυξη προήλθε από όλες τις ευρύτερες υπερκατηγορίες προϊόντων. Ειδικά όμως η ανάπτυξη της κατηγορίας bazaar επιδέχεται σχολιασμού εν μέσω πανδημίας. Σημειώνεται ότι για δέκα μήνες από την αρχή του 2020 και οκτώ από το ξέσπασμα της πανδημίας, οι καταναλωτές είχαν την ευκαιρία να προμηθευτούν από τα super market από ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια και βιβλία, μέχρι ηλεκτρικές σκούπες, ψησταριές, ηλεκτρονικά, έπιπλα και χαλιά.

Κατά τη διάρκεια των lockdown, που τα καταστήματα του λιανεμπορίου ήταν κλειστά, με απόφαση της κυβέρνησης, στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας, τόσο το Πάσχα όσο και στη σχολική σεζόν οι καταναλωτές στράφηκαν στα super market για να προμηθευτούν και μια σειρά διαρκών καταναλωτικών αγαθών, πέρα από τα αναγκαία τρόφιμα και καθαριστικά. Ως αποτέλεσμα, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων απέσπασε μερίδια από άλλους κλάδους του λιανεμπορίου. Κι εδώ έγκειται η κόντρα με επιχειρηματίες άλλων κλάδων όπως π.χ. της ένδυσης/υπόδησης, αγορά που έχει υποστεί και τη μεγαλύτερη ζημιά από την οικονομική κρίση της πανδημίας. Αν και όπως αναφέρουν οι τελευταίοι, μπορούν να εξασφαλίσουν πιο αυστηρά πρωτόκολλα λειτουργίας (τα προϊόντα τους δεν αγγίζονται από τόσα χέρια, έχουν την ευχέρεια να απολυμαίνουν κάθε ρούχο που δοκιμάζεται, διαθέτουν μεγάλους χώρους για ασφαλή διακίνηση καταναλωτών στα καταστήματά τους κ.ο.κ.), παραμένουν κλειστοί.

Η κυβέρνηση επιχείρησε να αποκαταστήσει την ισορροπία στην αγορά απαγορεύοντας τους δύο τελευταίους μήνες τους 2020 τις πωλήσεις κάποιων ειδών bazaar στα φυσικά καταστήματα των super market αλλά η πίεση που έχει συσσωρευτεί στο υπόλοιπο λιανεμπόριο δεν έχει εκτονωθεί, ενώ κλιμακώνεται κατά την τρέχουσα περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, που παραδοσιακά αυξάνεται η ζήτηση κυρίως σε είδη της αγοράς ένδυσης. Στο πλαίσιο αυτό, στον βαθμό που το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα, μελετάται επανεκκίνηση των εμπορικών καταστημάτων από την ερχόμενη εβδομάδα με το μοντέλο του click away και του click in shop.

Τα τρόφιμα και τα καθαριστικά

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, η αύξηση των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών το 2020 κατά 10,5% οδηγήθηκε κυρίως από τις κατηγορίες καθαρισμού και υγιεινής του σπιτιού (+18,0%), καθώς και από τα τυποποιημένα τρόφιμα και ροφήματα (+9,8%), ενώ χαμηλότερος συγκριτικά ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης για τις κατηγορίες των καλλυντικών και της ατομικής περιποίησης (+5,4%). Επίσης όσον αφορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, την καταναλωτική προτίμηση συγκέντρωσαν τα hypermarkets με τις μεγαλύτερες αίθουσες (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.), που αναπτύχθηκαν το 2020 με ρυθμό 17,7% και ακολούθως τα μεγάλα super markets (καταστήματα 1.000-2.499 τ.μ.) με ανάπτυξη +9,8%.

Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, οι πωλήσεις των super markets ήταν ανοδικές παντού, με τον νομό Θεσσαλονίκης να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη (+11,8%) και την Κρήτη, επηρεαζόμενη από τη μειωμένη τουριστική κίνηση, να εμφανίζει τη χαμηλότερη (+3,1%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v