Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέος γύρος αντιπαράθεσης ΔΕΗ-ιδιωτών για τιμολόγια και μερίδια

Μετά την απόφαση της ΔΕΗ να αλλάξει τη ρήτρα CO2 και να προσφέρει έκπτωση 30%, ο ανταγωνισμός μεταφέρεται πλέον από την τιμή στις επιθετικές πολιτικές μάρκετινγκ. Πώς διαμορφώνονται τα σενάρια για τα μερίδια αγοράς.

Νέος γύρος αντιπαράθεσης ΔΕΗ-ιδιωτών για τιμολόγια και μερίδια

Αλλάζουν οι συνθήκες του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, μετά την απόφαση της ΔΕΗ να καταργήσει, από τις 5 Αυγούστου, στα βασικά τιμολόγιά της τη ρήτρα CO2 με ρήτρα παρόμοια αυτής των εναλλακτικών προμηθευτών. Ο ανταγωνισμός, όπως είπαν στο Εuro2day.gr εκπρόσωποι ιδιωτικών εταιρειών προμήθειας, μεταφέρεται πλέον από την τιμή στις επιθετικές πολιτικές μάρκετινγκ. Αυτό πρακτικά σημαίνει, όπως επισημαίνεται, ότι ο μνημονιακός στόχος να περιορίσει η ΔΕH το μερίδιό της στη λιανική στο 50% θα αργήσει πολύ ακόμη να επιτευχθεί, καίτοι ο υφιστάμενος νόμος προβλέπει ότι αυτό έπρεπε να είχε γίνει ως το 2019.

Οι καταναλωτές από τον Αύγουστο και μετά θα έχουν να διαλέξουν ανάμεσα σε έξυπνα προϊόντα και προσφορές, ακόμη και διατήρησης του ισχύοντος προμηθευτή τους, με δέλεαρ τον περιορισμό έως και μηδενισμό της ενεργειακής δαπάνης τους. Και βέβαια αυτό μπορεί να είναι καλό για την τσέπη τους, αλλά επί της ουσίας, όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποι της αγοράς, αυτό δεν συνεπάγεται και το πλήρες άνοιγμά της, με όρους πραγματικού ανταγωνισμού.

Η ΔEΗ, εκφράζεται η άποψη, θα επιδιώξει να διατηρήσει με κάθε τρόπο το υψηλό μερίδιό της ακόμη και στη μέση τάση, έστω κι αν γνωρίζει ότι θα βρεθεί μπροστά στο ενδεχόμενο επιβολής προστίμων λόγω μη συμμόρφωσής της για τη μείωση του μεριδίου της. Κι αυτό φάνηκε, όπως ειπώθηκε, και από την ανακοίνωση της έκπτωσης του 30% ταυτόχρονα με την αλλαγή της ρήτρας CO2.

Σύμφωνα με στοιχεία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, από τις αρχές του έτους καταγράφεται μεν αύξηση του μεριδίου που έχουν συνολικά στη λιανική οι ιδιώτες προμηθευτές, ωστόσο, αυτό συμβαίνει με πολύ αργούς ρυθμούς. Τον Ιανουάριο, το μερίδιο αυτό ήταν στο 32,85% και τον Μάιο έφθασε στο 35,80%. Για τον Ιούνιο προβλέπεται να ενισχυθεί λίγο ακόμη, μια αύξηση, όμως, που θα αποτυπωθεί όχι σε μετρητές αλλά σε όγκο, από τη μετακίνηση λίγων βιομηχανικών πελατών από τη ΔEΗ. Αντίθετα, οι οικιακοί πελάτες της παραμένουν αμετακίνητοι.

Κατά μία εκτίμηση που διατυπώθηκε, στην επόμενη τετραετία θα επέλθει εξισορρόπηση στην αγορά της λιανικής, με τα μερίδια ΔEΗ και ιδιωτών να μοιράζονται στο 50-50. Την εκτίμηση, αυτή, πάντως, δεν συμμερίζονται άλλοι προμηθευτές, που θεωρούν ότι είναι πολύ φιλόδοξος στόχος, εξαιτίας της αναμενόμενης επιθετικής πολιτικής μάρκετινγκ από την πλευρά της δημόσιας επιχείρησης.

Σε κάθε περίπτωση, όλοι πλέον οι προμηθευτές από τον Αύγουστο και μετά θα είναι αντιμέτωποι με την ανάγκη επιβολής χρεώσεων στα τιμολόγιά τους, λόγω της ρήτρας που θα υπόκειται στις διακυμάνσεις των τιμών της χονδρεμπορικής αγοράς.

Διακυμάνσεις οι οποίες προέρχονται από δύο πηγές. Αφενός μεν, τις διεθνείς τιμές για τους ρύπους και το φυσικό αέριο, με αυξήσεις που προβλέπεται ότι δεν θα υποχωρήσουν. Αφετέρου, από τη λειτουργία του target model, το οποίο επιδέχεται περαιτέρω διορθώσεων. Κι αν η επιβάρυνση της ρήτρας από τη δεύτερη πηγή μπορεί και να τείνει προς σταθεροποίηση, ωστόσο, ρύποι και φυσικό αέριο δείχνουν άλλη εικόνα και σαφώς, όπως επισημαίνεται, περιορίζουν το περιθώριο κέρδους για τους προμηθευτές. Αυτός είναι και ο λόγος που εκφράζεται σοβαρός προβληματισμός για το είδος της επιθετικής πολιτικής μάρκετινγκ που θα ακολουθήσει η ΔEΗ στην αγορά.

Αθηνά Καλαϊτζόγλου

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v