Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στην εκκίνηση ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό

Προετοιμασία για διαγωνισμό παραχώρησης του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου εκκινεί το ΤΑΙΠΕΔ. Εκτός προς το παρόν το ενδεχόμενο κατασκευαστικό έργο που αφορά στις τρεις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις. Αναμένονται αποφάσεις από το ΥΠΟΜΕ.

Στην εκκίνηση ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό

Με στόχο την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού ακόμη και μέσα στον Ιανουάριο κινείται η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, προχωρώντας έτσι τις διαδικασίες για την ανανέωση της σύμβασης που λήγει το 2024.

Όπως είχε προαναγγείλει η διοίκηση του Ταμείου, στις αρχές του 2022 θα λαμβάνονταν οι πολιτικές αποφάσεις όσον αφορά την περίμετρο του διαγωνισμού, τουτέστιν αν σ’ αυτόν θα περιλαμβανόταν και κατασκευαστικό έργο, που αφορά στις τρεις πολυσυζητημένες επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου.

Σύμφωνα με διαρροές, φαίνεται ότι ο διαγωνισμός προχωρά με το υφιστάμενο έργο, καθώς η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών καταλήγει προς την ανεξάρτητη προώθηση των επεκτάσεων μέσω νέων διαγωνισμών, η μορφή, το περιεχόμενο αλλά και η προτεραιοποίηση δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί.

Για την πρώτη επέκταση, της Λεωφόρου Κύμης μέσω της οποίας θα διασυνδέεται η Αττική Οδός με την ΠΑΘΕ, η ηγεσία του υπ. Υποδομών έχει πολλάκις αναφέρει πως θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2022 ως δημόσιο έργο, ωστόσο, δεν έχει υπάρξει προς το παρόν ειλημμένη απόφαση για τις υπόλοιπες δημοπρατήσεις, δεδομένου ότι αφορούν έργα μεγάλων προϋπολογισμών.

Σημειώνεται πάντως πως η κατασκευαστική αγορά εισηγούνταν τη δημοπράτηση «πακέτο» -δηλαδή την ένταξη και κατασκευαστικού έργου στο νέο διαγωνισμό.

Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα του διαγωνισμού της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση στο δ.σ. του Ταμείου εντός της εβδομάδας, ωστόσο, οι οριστικές αποφάσεις και άρα η προκήρυξη αναμένεται να ληφθεί αργότερα μέσα στον μήνα. Πάντως το μόνο σίγουρο είναι πως ο νέος διαγωνισμός θα βασιστεί σε διαφορετικό μοντέλο απόδοσης προς τον παραχωρησιούχο, καθώς σήμερα η απόδοση (IRR) υπολογίζεται επί των κερδών και όχι επί των εσόδων, όπως συμβαίνει στην πλειονότητα των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων με σύμβαση παραχώρησης. Κάπως έτσι, η Αττική οδός αποτελεί τον πλέον προσοδοφόρο αυτοκινητόδρομο της χώρας, με υψηλή απόδοση προς την παραχωρησιούχο κοινοπραξία Άκτωρ - Άβαξ.

Επιπλέον, στη νέα σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να περιγραφούν ξεκάθαρα ζητήματα που αφορούν στο κόστος συντήρησης, στις πρόσθετες κατασκευαστικές εργασίες, στη λειτουργία των διοδίων κ.λπ., τα οποία κατά το παρελθόν έχουν αποτελέσει σημεία τριβής μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχου (με πολλαπλές προσφυγές στα διαιτητικά δικαστήρια).

Υπενθυμίζεται, τέλος, πως η παρούσα σύμβαση παραχώρησης 23ετούς διάρκειας (χωρίς δικαίωμα παράτασης) λήγει επισήμως στο δ’ τρίμηνο του 2024, γεγονός που επισπεύδει τις διαδικασίες προκήρυξης του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v