Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς επηρεάζει την κατανάλωση το ράλι στην τιμή της βενζίνης

Παρά την εκτίναξη των τιμών στα πρατήρια βενζίνης, ανεβασμένη ήταν η ζήτηση για καύσιμα κίνησης κατά το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου. Κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας στις εταιρείες πετρελαιοειδών, πονοκέφαλοι για τον ασφαλιστικό κλάδο.

Πώς επηρεάζει την κατανάλωση το ράλι στην τιμή της βενζίνης

Μπορεί οι οδηγοί να περιόρισαν ως ένα βαθμό τις μετακινήσεις τους μετά την εκτίναξη της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, που έστειλε την τιμή της βενζίνης πάνω από τα δύο ευρώ το λίτρο στα πρατήρια καυσίμων, πλην όμως η εγχώρια κατανάλωση συνεχίζει να βρίσκεται σε σαφώς υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα περυσινά.

Ειδικότερα, η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύθηκε κυρίως από το τελευταίο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου, όταν ξεκίνησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, προκαλώντας τη δυσφορία των καταναλωτών, τόσο για τις άμεσες (αυξημένα ποσά για το γέμισμα του ρεζερβουάρ) όσο και για τις έμμεσες επιπτώσεις (πυροδότηση νέου πληθωριστικού κύματος στο σύνολο των προϊόντων) που θα είχε στα πορτοφόλια τους.

Παρ' όλα αυτά, η κατανάλωση καυσίμων κίνησης συνέχισε να ανεβαίνει και τον Μάρτιο (βλέπε στοιχεία παρατιθέμενου πίνακα, με πηγή το Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας) με +17,6% στον όγκο πώλησης των βενζινών και +4,3% στο ντίζελ κίνησης, ενώ το +7,5% στο ντίζελ θέρμανσης οφείλεται στις ασυνήθιστα χαμηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν κατά τον συγκεκριμένο μήνα.

Συνολικά στο πρώτο τρίμηνο του 2022, η ζήτηση αυξήθηκε στις βενζίνες κατά 23,1%, στο ντίζελ κίνησης κατά 13,4% και στο ντίζελ θέρμανσης κατά 15%.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η φετινή αύξηση της ζήτησης οφείλεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι η περυσινή βάση σύγκρισης είχε επηρεαστεί πτωτικά από τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας, όπως π.χ. το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων και η απαγόρευση των διανομαρχιακών μετακινήσεων. Έτσι, από τον φετινό Μάιο και έως το τέλος της χρονιάς αναμένεται να δούμε σταδιακά τον ρυθμό αύξησης της εγχώριας ζήτησης να υποχωρεί.

Παρ' όλα αυτά, φαίνεται να επικρατεί στον κλάδο η προσδοκία ότι η ζήτηση στο σύνολο της χρονιάς θα κυμανθεί σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, με αιχμή του δόρατος την προσδοκώμενη τουριστική κίνηση.

«Ακούμε ότι φέτος ο εισερχόμενος τουρισμός θα κυμανθεί σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τα περυσινά και ίσως παρόμοια με εκείνα του ιστορικού ρεκόρ του 2019. Έχουμε κάθε λόγο να επιβεβαιωθεί αυτή η εκτίμηση, γιατί θα δούμε να επηρεάζεται η ζήτηση και για τα δικά μας προϊόντα και ιδίως για εταιρείες που διαθέτουν εκτεταμένο δίκτυο σε νησιά και λοιπούς τουριστικούς προορισμούς», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, με σχετική ικανοποίηση παρατηρείται ότι η κίνηση στους ελληνικούς δρόμους ήταν σαφώς ικανοποιητική και μέσα στον Απρίλιο, όπου οι έξοδοι του Πάσχα και του τριημέρου της Πρωτομαγιάς ήταν πολύ μεγάλες.

Πέραν όμως αυτών, διαπιστώνεται γενικότερα μια αρκετά ανελαστική ζήτηση για καύσιμα, καθώς η καθημερινή κίνηση στους δρόμους διατηρείται σε σχετικά υψηλά επίπεδα παρά την εκτίναξη των τιμών (φαίνεται πως οι περισσότεροι οδηγοί δεν έχουν τη δυνατότητα υποκατάστασης της μετακίνησής τους, ενώ ενδεχομένως να έχουν επηρεάσει ως ένα βαθμό και τα όποια κυβερνητικά μέτρα ελήφθησαν).

Από την άλλη πλευρά, η αύξηση της ζήτησης για καύσιμα κίνησης προβληματίζει τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες βλέπουν φέτος όχι μόνο τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων να ανεβαίνει (λόγω της μεγαλύτερης κυκλοφοριακής κίνησης), αλλά να αυξάνεται το κόστος των επισκευών εξαιτίας του πληθωρισμού (τιμές ανταλλακτικών), με ό,τι αυτά σημαίνουν για το ύψος των αποζημιώσεων που καλούνται να καταβάλουν και για τον δείκτη ζημιών στα σχετικά τους συμβόλαια.

 

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v