Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το σχέδιο ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των λιμανιών

Μέσα στον Απρίλιο αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι του Ηρακλείου. Ποιοι είναι οι νέοι σχεδιασμοί του Ταμείου στα λιμάνια Χαλκίδας, Μυτιλήνης και Κύμης.

Το σχέδιο ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των λιμανιών

Διεργασίες για την ολοκλήρωση και τη συνέχιση διαγωνισμών που αφορούν την αξιοποίηση των λιμανιών που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του κυοφορούνται στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Στο τέλος Απριλίου τοποθετείται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (67% κατ’ ελάχιστον) του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου.

Στη β’ φάση του διαγωνισμού που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ έχουν προκριθεί η Olete Limited, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. - Μινωικές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, η κοινοπραξία Portek International Private Limited - GPH Cruise Port Finance LTD, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε. - Attica Grοup, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - Aviareps Ελλάς Α.Ε., η κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. - Goldenstep Shipping Limited, η OΛΘ Α.Ε. και η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. - JCC S.A.L.

Μετά την ολοκλήρωση της β’ φάσης του διαγωνισμού για το λιμάνι του Ηρακλείου, θα ακολουθήσει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την αντίστοιχη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικά με το λιμάνι του Βόλου. Παράλληλα, το Ταμείο αυτό το διάστημα ολοκληρώνει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για τους λιμένες της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας και ως Αρχή Σχεδιασμού, αναμένεται να συνδράμει τους επενδυτές στην υλοποίηση του επιχειρηματικού πλάνου τους κατά τα πρότυπα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια της Ραφήνας και της Πάτρας, αυτή την περίοδο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η διαδικασία για την έγκριση των master plan τους, που εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική ανάπτυξης των δύο αυτών περιοχών, σε συνδυασμό με τη διασύνδεσή τους με την Αττική Οδό και το σιδηροδρομικό δίκτυο αντίστοιχα.

Η Θεσσαλονίκη

Μέσα στον μήνα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την έγκριση της ΣΜΠΕ και την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (φωτ.), με το Ταμείο να συντονίζει την πορεία αδειοδότησης του master plan. Το master plan του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, που εγκρίθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και έλαβε θετική γνώμη από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) τον προηγούμενο μήνα, περιλαμβάνει υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, ύψους 180 εκατ. ευρώ και επιπλέον επενδύσεις ύψους περί τα 120 εκατ. ευρώ.

Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος της περιόδου παραχώρησης, προβλέπει:

  • Επέκταση της λιμενικής υποδομής του 6ου προβλήτα και προμήθεια και εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού και μηχανημάτων, εκτιμώμενου ύψους 200 εκατ. ευρώ.
  • Έργα αποκατάστασης και αξιοποίησης του Κτηρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού (νυν Επιβατικού Σταθμού) με συνολικό εκτιμώμενο κόστος περίπου 25 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή νέου Logistics Center στη βάση του 6ου Προβλήτα, με εκτιμώμενο κόστος περίπου 30 εκατ. ευρώ
  • Αναστήλωση, αποκατάσταση και αξιοποίηση των διατηρητέων κτιρίων και του περιβάλλοντος χώρου τους, κατασκευή νέων και αναβάθμιση των υφιστάμενων κτιριακών εγκαταστάσεων του Λιμένα Θεσσαλονίκης για εμπορικές, πολιτιστικές και διοικητικές χρήσεις, με εκτιμώμενο κόστος περίπου 45 εκατ. ευρώ.

Σήμερα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο στην Ελλάδα σε διακίνηση συμβατικού/ χύδην φορτίου και στόχο αποτελεί η ανάδειξή του ως το μεγαλύτερο των Βαλκανίων. Η κίνηση της κρουαζιέρας στο λιμάνι της βορειοελλαδίτικης πόλης αυξήθηκε σημαντικά το 2022, με τις προβλέψεις να προοιωνίζονται ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

Ο ΟΛΠ

Τέλος, ο ΟΛΠ βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης της κυκλοφοριακής μελέτης που αποτελεί πρόκριμα για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, καθώς το Προεδρικό Διάταγμα έγκρισης του σχεδίου ανάπτυξης και διαχείρισης λιμένα (master plan), της ΣΜΠΕ και του καθορισμού των όρων δόμησης και χρήσεων γης στη χερσαία ζώνη του λιμανιού εκδόθηκε στο τέλος Ιανουαρίου.

To master πlan του ΟΛΠ περιλαμβάνει επενδύσεις συνολικής αξίας περίπου 650 εκατ. ευρώ. Μεταξύ αυτών προβλέπονται η επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας, προϋπολογισμού 136 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση των υποδομών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, προϋπολογισμού 55 εκατ. ευρώ, η επέκταση του προβλήτα Ηρακλέους για διακίνηση οχημάτων, με προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ, η κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, και η αναβάθμιση των υποδομών του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων 1, αξίας 14 εκατ. ευρώ.

Σε αντίστοιχη κατεύθυνση, με Κοινή Υπουργική Απόφαση, το ΤΑΙΠΕΔ με τον ρόλο του ως Αρχή Σχεδιασμού αναμένεται να συνδράμει στον συντονισμό για τη έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και τη δημοσίευση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος για τα τρία ακόμη περιφερειακά λιμάνια, που δεν εντάσσονται στο portfolio του, εκείνα της Χαλκίδας, της Μυτιλήνης και της Κύμης.

Το ΤΑΙΠΕΔ με τον ρόλο του ως Αρχή Σχεδιασμού έχει ουσιαστικά την αρμοδιότητα να λειτουργεί ως one stop shop και να συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς που πρέπει να συμπράξουν για την έγκριση του master plan και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και τους 10 περιφερειακούς λιμένες που έχει στο χαρτοφυλάκιό του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v