Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέες νάρκες στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου

Μελέτη κόστους-οφέλους ζητά η Λευκωσία, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ζητά και αλλαγές στον καταμερισμό του κόστους ανάμεσα σε Ελληνες και Κύπριους καταναλωτές. Πώς απαντά η Αθήνα. Κινητοποίηση ΑΔΜΗΕ

Νέες νάρκες στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου

Σε κρίσιμη φάση εισέρχεται η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου, καθώς στο τραπέζι φαίνεται πως μπαίνει το οικονομικό σκέλος του έργου. Τα πράγματα, περιπλέκονται από το γεγονός πως το κυπριακό υπουργείο Ενέργειας φαίνεται πως ζητά νέα μελέτη κόστους-οφέλους, προκειμένου να αποφασίσει αν θα συμμετάσχει στο έργο. Είναι μια αρνητική εξέλιξη, δεδομένου πως η κυπριακή κυβέρνηση δεσμεύτηκε από τον περασμένο Φεβρουάριο να συμμετέχει στο έργο με 100 εκατ. ευρώ.

Βέβαια, ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου δήλωνε τότε πως έπρεπε να γίνουν μελέτες, από κοινού με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως ο ΑΔΜΗΕ, καθώς και να γίνει μελέτη δέουσας επιμέλειας επί της νομικής και οικονομικής πτυχής του θέματος. Μάλιστα, ο κ. Παπαναστασίου διευκρίνιζε πως αφού ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο από κοινού με τον υπουργό Οικονομικών θα υποβάλουν στο Υπουργικό Συμβούλιο την εισήγησή τους για τελική επενδυτική απόφαση.

Φαίνεται, όμως, πως δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς κυπριακά δημοσιεύματα ανέφεραν πως η Λευκωσία ζητά αναθεώρηση του καταμερισμού κόστους ανάμεσα στους Έλληνες και τους Κύπριους καταναλωτές. Υπενθυμίζεται, πως με απόφαση του 2017 προβλεπόταν πως θα αποπληρωθεί το έργο κατά 63% από τους Κύπριους καταναλωτές και κατά 37% από τους Έλληνες. Μάλιστα, αυτή η απόφαση επιβεβαιώθηκε το 2023.

Επίσης, ερωτήματα προκαλεί το γεγονός πως οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου καθυστερούν να μεταβιβάσουν το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης από τον παλιό φορέα υλοποίησης του έργου που ήταν ο Euroasia Ιnterconnector στον Great Sea Interconnector.

Το γεγονός ότι το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης απασχολεί την ελληνική κυβέρνηση, η οποία θέλει να συμβάλει ώστε η Κύπρος να μην είναι ενεργειακά απομονωμένη υπογράμμισε ο υπουργός Ενέργειας, κ. Θ. Σκυλακάκης μιλώντας στον Realfm «Αυτό συμφέρει και εμάς και την Κύπρο και το Ισραήλ. Έχουν διασφαλιστεί οι ευρωπαϊκοί πόροι, αλλά έχουμε και την ευθύνη των ευρωπαϊκών πόρων και αυτή η ευθύνη είναι πολύ σημαντική για να τεθεί υπό αμφισβήτηση η όλη διαδικασία», επεσήμανε.

Να σημειωθεί, πως τον προηγούμενο μήνα ο ΑΔΜΗΕ είχε επαφές με στελέχη της κυβέρνησης της Κύπρου και του Ισραήλ, με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, Great Sea Interconnector.

Πηγές του διαχειριστή έκαναν λόγο τότε για αμέριστη στήριξη της ισραηλινής κυβέρνησης στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ, Great Sea Interconnector, η οποία επιβεβαιώθηκε σε τηλεδιάσκεψη του ΑΔΜΗΕ με το Υπουργείο Ενέργειας και Υποδομών και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας του Ισραήλ.

Σε εκείνη τη συνάντηση η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ είχε θέσει το θέμα της εκπόνησης της μελέτης κόστους-οφέλους (CBA) για το τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ισραήλ, πάνω στην οποία θα βασιστούν οι ρυθμιστές των δύο χωρών για να επιμερίσουν το κόστος που θα ανακτηθεί από τα ρυθμιζόμενα έσοδα (CBCA - Cross Border Cost Allocation).

Με φόντο αυτές τις εξελίξεις δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες να υπάρξουν επαφές σε κυβερνητικό επίπεδο μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Παράλληλα, την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να μεταβεί στην Κύπρο η ηγεσία του ΑΔΜΗΕ για νέες συναντήσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v