Ελληνική πρωτιά στα αεροδρόμια της Ευρώπης

Οι επιδόσεις του «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε όρους διασυνδεσιμότητας και οι προκλήσεις του κλάδου των αερομεταφορών. Τι αποκαλύπτει ειδική έρευνα για την εικόνα στην Ευρώπη.

Ελληνική πρωτιά στα αεροδρόμια της Ευρώπης

Τις καλύτερες επιδόσεις στην Ευρώπη κατέγραψε η Ελλάδα σε επίπεδο διασυνδεσιμότητας φέτος σε σχέση με το 2024, όσο και σε σύγκριση με το 2019.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ACI Europe (Airports Council International - Europe / Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης) για την ευρωπαϊκή διασυνδεσιμότητα «2025 Airport Industry Connectivity Report», που παρουσιάστηκε με αφορμή την έναρξη του 35ου ετήσιου συνέδριου του Συμβουλίου που πραγματοποιείται στην ελληνική πρωτεύουσα, με οικοδεσπότη το αεροδρόμιο της Αθήνας, η Ελλάδα βρέθηκε στην κορυφή της λίστας με τα 31 κράτη-μέλη της ΕΕ+, με αύξηση 35% σε σχέση με τα δεδομένα πριν από την πανδημία και αντίστοιχη άνοδο 10% συγκριτικά με πέρυσι ως προς τη διασυνδεσιμότητά της.

Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν την ισχυρή ανάκαμψη των τουριστικών μεγεθών και της αεροπορικής δραστηριότητας όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Αθήνας.

Μάλιστα, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατάφερε να σημειώσει άλμα ανάπτυξης μετά την πανδημία, ξεπερνώντας τις επιδόσεις της πλειονότητας των ευρωπαϊκών αεροδρομίων που υποδέχονται σε ετήσια βάση από 25 έως 40 εκατ. επιβάτες.

Συγκεκριμένα το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας κατέγραψε άνοδο 33% ως προς την επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2019 και αντίστοιχη άνοδο 13% συγκριτικά με πέρυσι. Τα μεγέθη του, δε, σε σχέση με το τελευταίο κανονικό έτος πριν από την πανδημία του κορωνοϊού απέχουν κατά πολύ συγκριτικά με τα υπόλοιπα αεροδρόμια της κατηγορίας του.

«Υπάρχουν δύσκολες και καλύτερες περίοδοι. Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι που μετά την πανδημία ανακάμψαμε με γρήγορους ρυθμούς. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Αθήνα πέρασαν δύσκολα.

Το θέμα της διασυνδεσιμότητας είναι εξαιρετικά σημαντικό, δεν συνδέεται μόνο με την αύξηση κίνησης αλλά και με την επένδυση εταιρειών που χρησιμοποιούν ένα αεροδρόμιο ή μια πόλη ως κόμβο. Οι επενδύσεις που έγιναν κυρίως εκείνες των εγχώριων αερομεταφορέων, αλλά και των ξένων είναι εξαιρετικά σημαντικές.

Το αεροδρόμιο είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι για τον προορισμό της Αθήνας που έχει κερδίσει σε ελκυστικότητα. Η χώρα μέσα στην πανδημία επέδειξε εξαιρετικά αντανακλαστικά, έδειξε ότι χρειάζεται τον τουρισμό. Θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικό να αναδείξουμε ότι το αεροδρόμιο είναι πολύ παραπάνω από μια υποδομή, είναι ένα κύτταρο της εθνικής οικονομίας. Και ο τουρισμός και οι αερομεταφορές είναι εδώ για να υπηρετούν και τον τουρισμό και την οικονομία μιας χώρας», τόνισε ο Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) του ΔΑΑ.

Με βάση τη Eurostat, μάλιστα, το αεροδρόμιο της Αθήνας σημείωσε την υψηλότερη αύξηση έναντι του 2019 μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων σε κινήσεις αεροσκαφών, καταλαμβάνοντας την 8η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Σε ό,τι αφορά την άμεση συνδεσιμότητα, το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει καταγράψει εξαιρετικές επιδόσεις, κερδίζοντας 10 θέσεις στη σχετική κατάταξη. Το 2019 καταλάμβανε την 20ή θέση και τώρα βρίσκεται στη 10η, σημειώνοντας μια αύξηση της τάξης του 24%», τόνισε, στο πλαίσιο της παρουσίασης ο Olivier Jankovec, Director General του ACI Europe.

«Αντίστοιχα σε ό,τι αφορά τη συνδεσιμότητα του αεροδρομίου ως κόμβου, παρατηρήθηκε άνοδος 92% και πλέον η Αθήνα βρίσκεται στη 12η θέση από την 22η που καταλάμβανε το 2019. Η Αθήνα έχει σχεδόν διπλασιάσει τα μεγέθη της», συμπλήρωσε.

Η εικόνα στην Ευρώπη

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως αποτυπώνεται στην έκθεση του ACI Europe, παρά την αύξηση το 2025 κατά 7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, η αεροπορική διασυνδεσιμότητα (άμεση και έμμεση) στην Ευρώπη εξακολουθεί να υπολείπεται σε ποσοστό 9% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.

Αυτή η εικόνα, κατά το ACI Europe, έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον όγκο επιβατών, ο οποίος επανήλθε πλήρως το 2024 και συνεχίζει να αυξάνεται το 2025. Σημειωτέον ότι μόνο οι μισές ευρωπαϊκές χώρες ξεπέρασαν τα νούμερα του 2019 σε επίπεδο συνδεσιμότητας, με την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Κύπρο να ξεχωρίζουν.

Μάλιστα, όπως τόνισε ο Olivier Jankovec, μετά την πανδημία οι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς (low cost carriers) έχουν ενισχύσει σημαντικά τη συνδεσιμότητά τους, με τους full service αερομεταφορείς να μένουν πίσω.

Σε γενικές γραμμές, πάντως, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια και η αεροπορική διασυνδεσιμότητα συνεισφέρουν περί τα 851 δισ. ευρώ στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ, ποσό που αντιστοιχεί στο 5%. Αντίστοιχα, υποστηρίζουν 14 εκατ. θέσεις απασχόλησης, αριθμός που παραπέμπει στο 6% επί του συνόλου.

«Η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως μια νέα στρατηγική κατεύθυνση που να αναγνωρίζει την αεροπορική διασυνδεσιμότητα ως βασικό πυλώνα για την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική συνοχή και τη στρατηγική αυτονομία της. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε αύξηση 10% στην άμεση αεροπορική διασυνδεσιμότητα, έχει ως αποτέλεσμα μεταξύ άλλων 0,5% αύξηση στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ.

Θα πρέπει να κατανοήσουμε πως η διασυνδεσιμότητα -και όλος ο κλάδος των αερομεταφορών- δεν είναι απλά μια θεωρητική προσέγγιση. Παράγει σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, διασφαλίζει τη διεθνή θέση της Ευρώπης και επιπλέον υποστηρίζει την ικανότητά της να ανταποκρίνεται σε κρίσεις και προκλήσεις με στιβαρότητα», σημείωσε ο Director General του ACI Europe.

Μάλιστα, επεσήμανε πως μετά την πανδημία υπάρχουν διαφορετικές ταχύτητες ανάκαμψης πανευρωπαϊκά. «Μετά την πανδημία είδαμε διαφορετικές ταχύτητες, τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Είναι διαφορετική η δομή της αεροπορικής αγοράς, με τις low cost εταιρείες να επεκτείνονται και τις full service να “οχυρώνονται”. Είδαμε διαφορά στη ζήτηση, με τα ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους να υπολείπονται έναντι του 2019 και τους ταξιδιώτες να επενδύουν περισσότερο σε εμπειρίες και λιγότερο σε αγαθά. Τέλος, άλλαξε το γεωπολιτικό περιβάλλον», είπε χαρακτηριστικά.

Προκλήσεις

Αναφερόμενος στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αεροπορικών εταιρειών και τον αντίκτυπο της απανθρακοποίησης στο αεροπορικό ταξίδι, ο Olivier Jankovec τόνισε πως θα επηρεαστεί το κόστος του ταξιδιού, επισημαίνοντας πως η ανάπτυξη των αερομεταφορέων θα κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, στο 1,4% από 2% εάν δεν υπήρχε η σχετική επιβάρυνση.

Ερωτηθείς για τις υποδομές πανευρωπαϊκά, ο επικεφαλής του ACI Europe είπε πως φέτος λόγω της έλλειψης υποδομών θα χαθούν περί τις 1,5 εκατ. πτήσεις. «Λόγω του πολέμου στην Ουκρανία υπάρχει κορεσμός και στον εναέριο χώρο. Ακόμη και ο νοτιοανατολικός άξονας, όπου βρίσκεται και η Ελλάδα, έχει επηρεαστεί από τον πόλεμο.

Η δυναμική έλλειψη χωρητικότητας είναι αυτή που αυξάνει την πίεση στους αερομεταφορείς. Έχουμε ένα ζήτημα και στον τρόπο που θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα και οι πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας και όλη αυτή η κατάσταση οδηγεί σε καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων και υπάρχει ανησυχία λόγω αυτού σε πανευρωπαϊκό επίπεδο».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο