Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πόλεμος στο ράφι για τα brands

Νέο γύρο πιέσεων μεταξύ αλυσίδων super market και εγχώριων βιομηχανιών πυροδοτεί η απόφαση κάποιων μεγάλων αλυσίδων να περικόψουν τον αριθμό των προϊόντων που δέχονται στα ράφια τους.

  • του Χρήστου Κίτσιου
Πόλεμος στο ράφι για τα brands
Νέο γύρο πιέσεων μεταξύ αλυσίδων super market και εγχώριων βιομηχανιών πυροδοτεί η απόφαση κάποιων μεγάλων αλυσίδων να περικόψουν τον αριθμό των προϊόντων που δέχονται στα ράφια τους, οδηγώντας ακόμη και μεγάλους ομίλους σε ξεκαθάρισμα κωδικών.

Πρόσφατα η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος ζήτησε από τους προμηθευτές της να περιορίσουν τον αριθμό των κωδικών τους, διατηρώντας μόνο όσους φέρνουν τζίρο και κέρδη. Ανακοίνωσε δε ότι εφεξής η ΑΒ Βασιλόπουλος θα φιλοξενεί κάθε νέο κωδικό στα ράφια της για διάστημα έξι μηνών. Αν πιάνει τους στόχους πωλήσεων, θα παραμένει στο ράφι αλλιώς θα… αποχωρεί.

Ο χώρος στο ράφι δείχνει να… στενεύει για σειρά μικρούς εγχώριους προμηθευτές, προβλήματα όμως αντιμετωπίζουν και μεγάλοι παίκτες με δεκάδες κωδικούς που δεν κάνουν πλέον τζίρο. Η μία μετά την άλλη οι αλυσίδες super market αποφασίζουν να περιορίσουν την είσοδο νέων προϊόντων στο ράφι.

Αυτή η τακτική ακολουθείται τα τελευταία χρόνια και συνοδεύεται και από τις γνωστές παροχές αλλά από και το "ενοίκιο" που καλούνται να πληρώσουν οι βιομηχανίες για να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους στην αγορά.

Την ίδια στιγμή μαίνεται πόλεμος τιμών και προσφορών στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ενδεικτικό της κατάστασης που διαμορφώνεται πλέον στην αγορά είναι και το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν οι προσφορές που γίνονται μέσα στα καταστήματα σούπερ μάρκετ έχουν διπλασιαστεί.

Έτσι από εκεί όπου αυτές έναν χρόνο πριν σε ένα συγκεκριμένο προϊόν αντιστοιχούσαν στο 10% - 12% των ετήσιων πωλήσεών του, σήμερα το ποσοστό αυτό σε μερικά είδη και σε κάποιες κατηγορίες έχει αγγίξει ακόμη και το 30%.
.
Το "τσουνάμι" των προσφορών που έχει κατακλύσει την αγορά προβληματίζει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ καθώς μέσω αυτών η τιμή των επώνυμων προϊόντων πλησιάζει επικίνδυνα αυτή των ανώνυμων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που προσφέρουν οι ίδιες, ενώ οι προσφορές σε είδος περιορίζουν τον τζίρο τους.

Η πίεση από τα super markets, η μείωση στην κατανάλωση και η ανάγκη να τιθασεύσουν τα κόστη και τον δανεισμό οδηγούν τις βιομηχανίες σε ξεκαθάρισμα των κωδικών τους καταργώντας όσους δεν επιτυγχάνουν κρίσιμη μάζα πωλήσεων και βεβαίως κέρδη.

Ποιες "κόβουν" brands και κατηγορίες προϊόντων

Με εξορθολογισμό των κωδικών και των brands τα οποία διαθέτει συνεχίζεται φέτος το πρόγραμμα αναδιοργάνωσης του ομίλου Elbisco, συμφερόντων της οικογένειας του κ. Κ. Φιλίππου. Η Elbisco προχώρησε το 2008 στην κατάργηση κωδικών, με χαμηλή συνεισφορά στο μικτό της περιθώριο, κυρίως από τον κλάδο των πλαστικών, με αποτέλεσμα να μειωθεί η συνεισφορά του στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών.

Για τη φετινή χρήση η διοίκηση της εταιρίας επικεντρώνει την προσπάθειά της στον ορθολογισμό των κωδικών και των brands που διαθέτει. Στόχος να μειωθούν περισσότερο τα κόστη και να επικεντρωθεί ο όμιλος σε προϊόντα με υψηλή συνεισφορά στο μικτό περιθώριο ώστε να αυξηθούν τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA).

Ο όμιλος Alapis προχωρά στο κλείσιμο των καταστημάτων λιανικής "Βιολογικός Κύκλος" και στην εκκαθάριση των εταιριών του ομίλου που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Η απόφαση ελήφθη λόγω της κάθετης πτώσης των πωλήσεων ήδη από το β΄ εξάμηνο του 2008, η οποία θα επιβάρυνε τον όμιλο με ζημίες άνω των 4 εκατ. ευρώ φέτος.

Η Alapis σχημάτισε πέρυσι πρόβλεψη 94,6 εκατ. ευρώ για τον "αέρα" (goodwill) που "πλήρωσε" απορροφώντας τις ΕΒΙΚ (βιολογικά προϊόντα) και Lamda Detergent (παραγωγή απορρυπαντικών) σε τιμές υψηλότερες της αξίας τους. Η πρόβλεψη ανήλθε στα 74 εκατ. ευρώ για τον κλάδο απορρυπαντικών και στα 20 εκατ. ευρώ για τον κλάδο βιολογικών προϊόντων.

Η αλλαντοβιομηχανία Νίκας αναδιοργάνωσε πέρυσι την προϊοντική γκάμα της στη Βουλγαρία στην κατηγορία προϊόντων μαζικής εστίασης, κόβοντας προϊόντα που δεν επέδειξαν υψηλή κερδοφορία. Η θυγατρική της Νίκας στη Βουλγαρία στοχεύει πλέον στην ανάπτυξη επώνυμων αλλαντικών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v