Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΣΕ:Στρεβλώσεις εκτόξευσαν το μισθοδοτικό κόστος

Ακινητοποιημένα θα παραμείνουν σήμερα Τρίτη τα τρένα σε όλη τη χώρα, καθώς οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ απεργούν αντιδρώντας στις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο εξυγίανσης του οργανισμού.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΣΕ:Στρεβλώσεις εκτόξευσαν το μισθοδοτικό κόστος
Ακινητοποιημένα θα παραμείνουν σήμερα Τρίτη τα τρένα σε όλη τη χώρα, καθώς οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ απεργούν αντιδρώντας στις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο εξυγίανσης του οργανισμού και, μεταξύ άλλων, προβλέπουν ότι 2.351 εργαζόμενοι θα βρεθούν εκτός ΟΣΕ.

Οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν συγκέντρωση στην οδό Καρόλου και στη συνέχεια πορεία προς το υπουργείο Οικονομικών. Να σημειώσουμε ότι αργά χθες το βράδυ έγινε γνωστό ότι η κινητοποίηση των εργαζομένων του ΟΣΕ έπειτα από προσφυγή της διοίκησης κηρύχθηκε παράνομη. Πάντως, οι εργαζόμενοι δήλωναν πως η απεργία θα πραγματοποιηθεί, σημειώνοντας ότι οι ίδιοι δεν κλήθηκαν στο δικαστήριο αλλά ούτε και ενημερώθηκαν για την ύπαρξη σχετικής απόφασης.

Οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν και την Τετάρτη, οπότε το σωματείο προσωπικού αμαξοστοιχιών έχει εξαγγείλει τρεις τρίωρες στάσεις εργασίας από τις 6 ως τις 9 το πρωί, από τις 2 το μεσημέρι ως τις 5 το απόγευμα και από τις 9 ως τις 12 το βράδυ.

Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στις διατάξεις του σχεδίου νόμου για την εξυγίανση του ΟΣΕ που έλαβε την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου και προβλέπει ότι 2.351 από το σύνολο των 6.200 εργαζομένων θα αποχωρήσουν από τον οργανισμό αφού δεν θα έχουν πλέον θέση στον νέο ΟΣΕ που θα εκτελεί σαφώς μικρότερο έργο σε σχέση με σήμερα.

Στο σχέδιο εξυγίανσης αναφέρεται σαφώς ότι μετά την απορρόφηση του ΕΔΙΣΥ από τον ΟΣΕ το πλεονάζον προσωπικό ανέρχεται σε 1.600 εργαζομένους, ενώ σε αυτούς προστίθενται και άλλοι 751 εργαζόμενοι οι οποίοι πρόκειται να αποχωρήσουν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στον ΟΣΕ και στον ΕΔΙΣΗ θα παραμείνουν 2.800 εργαζόμενοι, ενώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα ιδιωτικοποιηθεί, θα παραμείνουν περίπου 800 ύστερα από την περικοπή των ζημιογόνων δρομολογίων, συνολικά 3.600.

Από το σύνολο των 2.351 εργαζομένων που θα βρεθούν εκτός ΟΣΕ περίπου 1.000 πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν, καθώς συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Οι υπόλοιποι 1.300 θα βρεθούν αντιμέτωποι με το δίλημμα «μεταφορά ή απόλυση», καθώς καλούνται να υποβάλουν αίτηση για μετάταξη σε άλλες υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενώ δραστικές θα είναι και οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις για όσους παραμείνουν στον ΟΣΕ.

1 προς 4 η αναλογία εσόδων - εξόδων

Οι αλλαγές που προωθούνται από το υπουργείο Μεταφορών έχουν στόχο τον δραστικό περιορισμό του κόστους προσωπικού του ΟΣΕ που είχε φτάσει σε αναλογία 4 προς 1 σε σχέση με τα έσοδα. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα έσοδα από τη λειτουργία του ΟΣΕ μετά βίας υπερέβαιναν τα 100 εκατομμύρια ευρώ, όταν το μισθοδοτικό κόστος ξεπερνούσε τα 400 εκατομμύρια. Μέρος του προβλήματος προκαλούνταν από στρεβλώσεις όπως: 

Ο χρόνος διαλείμματος να λογίζεται ως χρόνος εργασίας, όπως επίσης και ο χρόνος μετάβασης και επιστροφής από την εργασία. 

* Διάρκεια αργίας στις 28 ώρες. 

* Χορήγηση πρόσθετης ημερήσιας αμοιβής ίσης προς τον μέσο όρο των αποδοχών κατά το προηγούμενο τρίμηνο στο προσωπικό έλξης και κίνησης αν τους ανετίθεντο εργασία διαφορετική από το αντικείμενό τους!

Μετακίνηση ή απόλυση

Το σχέδιο νόμου προβλέπει σαφώς πως θα γίνει η μετακίνηση τόσο μεγάλου αριθμού προσωπικού, ωστόσο εκείνο που διευκρινίζεται είναι ότι η μεταφορά δεν έχει προαιρετικό χαρακτήρα αλλά είναι υποχρεωτική και όσοι δεν παρουσιαστούν εντός προθεσμίας 15 ημερών από τη δημοσίευση της πράξης μεταφοράς τους για ανάληψη υπηρεσίας στον Φορέα Υποδοχής τους θεωρείται ότι κατήγγειλαν οι ίδιοι τη σύμβασή τους, δηλαδή απολύονται και μάλιστα χωρίς να δικαιούνται αποζημίωση.

Στη νέα υπηρεσία (φορέα υποδοχής), ο πρώην εργαζόμενος του ΟΣΕ θα κατατάσσεται σε βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο ανάλογο με τον χρόνο υπηρεσίας που είχε και τα τυπικά του προσόντα και θα διατηρεί τυχόν επιπλέον τακτικές μηνιαίες αποδοχές ως προσωπική διαφορά.

Η σχέση εργασίας στη νέα θέση θα είναι όμοια με αυτήν που είχε στον ΟΣΕ, ενώ θα υπάγεται στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης του Φορέα Υποδοχής.

Σκληρές αλλαγές και για όσους μείνουν

Οι εργαζόμενοι που θα παραμείνουν στον ΟΣΕ δεν θα έχουν μείωση στον βασικό μισθό και στις τριετίες, αλλά θα εργάζονται με διαφορετικό καθεστώς εν συγκρίσει με αυτό που ισχύει σήμερα, καθώς μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα υπάρξει νέα διαπραγμάτευση των συλλογικών και ατομικών συμβάσεων αλλά και των υπόλοιπων εσωτερικών κανονισμών.
 
Αλλαγές θα υπάρξουν στον Γενικό Κανονισμό Προσωπικού - ΓΕΚΑΠ, στον Κανονισμό Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης Προσωπικού - ΚΩΕΑΠ αλλά και στον Κανονισμός Δευτερευούσων Απολαβών - ΚΔΑ. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις δευτερεύουσες απολαβές, στόχος είναι αυτές να ακολουθούν την ισχύουσα εργατική νομοθεσία που προβλέπει σύγκλιση στις πρακτικές στον ευρύτερο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα.

Το νέο καθεστώς θα προκύψει από τις διαπραγματεύσεις των διοικήσεων των νέων εταιριών με τους εκπροσώπους των εργαζομένων και σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, η κυβέρνηση θα ρυθμίζει τις συλλογικές συμβάσεις με νόμο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο