Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΣΜΥΕ: Προτάσεις για μηχανισμό στήριξης ΑΠΕ

Προτάσεις για διαβούλευση για τον χρηματοδοτικό μηχανισμό στήριξης των ΑΠΕ καταθέτει η Ε.Σ.Μ.Υ.Ε., τονίζοντας ότι η ανάπτυξη των ΑΠΕ δεν αποτελεί μόνο μέσο προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και μοχλό οικονομικής ανάπτυξης.

ΕΣΜΥΕ: Προτάσεις για μηχανισμό στήριξης ΑΠΕ
Προτάσεις για διαβούλευση για τον χρηματοδοτικό μηχανισμό στήριξης των ΑΠΕ καταθέτει η διοίκηση του Ελληνικού Συνδέσμου Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (Ε.Σ.Μ.Υ.Ε.), επισημαίνοντας ότι η ανάπτυξη των ΑΠΕ δεν αποτελεί μόνο μέσο προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης.

Όπως τονίζεται, με βάση επιστημονικές μελέτες σε άλλες χώρες της ΕΕ αλλά και πρόσφατα στην χώρα, το σημερινό σύστημα πληρωμής των ΑΠΕ (που εφαρμόζουν πολλά κράτη μέλη της ΕΕ και η χώρα μας) είναι το πιο αποτελεσματικό και το πιο φτηνό για την ανάπτυξη των ΑΠΕ.

Επιπλέον, η διατήρηση του σημερινού τρόπου πληρωμής των ΑΠΕ θα οδηγήσει, με δεδομένο ότι θα επιτευχθούν οι στόχοι του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το 2020, σε μείωση του συνολικού κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και ακόμη με δεδομένα ότι το Ειδικό Τέλος ΑΠΕ, όπως υπολογίζεται σήμερα, οδηγεί σε υπερβολική και τεχνητή υπερτίμηση του και κατά μεγάλο μέρος του δεν διατίθεται για την ανάπτυξη των ΑΠΕ, υπάρχει απόλυτη ανάγκη άμεσης αλλά και μακροπρόθεσμης επίλυσης του οικονομικού θέματος του ΔΕΣΜΗΕ για να μην δημιουργούνται ανησυχίες και επιβαρύνσεις του επενδυτικού κλίματος.

Απαιτούνται, συμπληρώνει, άμεσα μέτρα για την ανακούφιση του προβλήματος αλλά και πιο ριζικά μέτρα για την μακροχρόνια λύση του.

--- Οι προτάσεις του ΕΣΜΥΕ

Εντελώς ΑΜΕΣΑ μέτρα για την ανακούφιση του προβλήματος:

• Επιτάχυνση δημοπρασιών αδιάθετων δικαιωμάτων ρύπων
• Ενεργοποίηση της διάταξης του Ν.3851/10 για την αξιοποίηση του τέλους υπέρ ΕΡΤ
• Την επιβολή ειδικού τέλους εξόρυξης του λιγνίτη
• Την λογική αύξηση του λεγόμενου Ειδικού Τέλους ΑΠΕ
• Διαμόρφωση των ταριφών των φωτοβολταϊκών με τρόπο που να λαμβάνει υπ’ όψιν την μείωση του κόστους τους αλλά και την ανάγκη βιώσιμης ανάπτυξης τους

Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θιγούν με έκτακτες ή μόνιμες εισφορές, επιπλέον φορολογήσεις κλπ οι επιχειρήσεις ΑΠΕ, ούτε να θιγεί η δυναμική ενός κλάδου που είναι ίσως ο μόνος που συμβάλει στην ανάπτυξη σε αυτή την συγκυρία.

ΑΜΕΣΑ: Τροποποίηση του Ν.4001/11 ώστε οι προμηθευτές να καταβάλλουν στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΔΕΣΜΗΕ το σύνολο του αποφευγόμενου κόστους για κάθε μονάδα ΑΠΕ που παράγεται και όχι μόνο την ΟΤΣ, με βάση τις μελέτες που έχουν προσεγγίσει το αποφευγόμενο κόστος. Το αποφευγόμενο κόστος να καθορίζεται ετήσια με απόφαση της ΡΑΕ.

ΜΟΝΙΜΗ και ΒΙΩΣΙΜΗ λύση: Η μεταφορά του συνολικού κόστους αποζημίωσης των ΑΠΕ στους προμηθευτές που με την σειρά τους θα το μετακυλούν στους καταναλωτές με ιδιαίτερη μέριμνα προστασίας της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας, σύμφωνα με την από 26/09/11 πρόταση του ΕΣΗΑΠΕ.

Είναι σαφές ότι οι λύσεις που προτείνονται ταυτίζονται με τις προτάσεις της ΕΛΕΤΑΕΝ και του ΕΣΗΑΠΕ που έχουν μελετήσει διεξοδικά και με επιστημονική υποστήριξη το σοβαρό αυτό πρόβλημα.

Όσον αφορά ιδιαίτερα τα Μικρά Υδροηλεκτρικά (ΜΥΗΕ) επιθυμούμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:

Το πραγματικό κόστος ανάπτυξης και κατασκευής των ΜΥΗΕ όχι μόνο δεν μειώθηκε τα τελευταία χρόνια αλλά παρατηρείται και αύξηση κόστους της τάξης του 10-15%. Και αυτό χωρίς να υπολογιστεί το πολύ μεγαλύτερο κόστος χρηματοδότησης των έργων με βάση την τρέχουσα δύσκολη συγκυρία.
 
Κανένας από τους παράγοντες που καθορίζουν το κόστος των ΜΥΗΕ (προμήθεια βασικού τεχνολογικού εξοπλισμού, προμήθεια σωληνώσεων, έργα Πολιτικού Μηχανικού, εργατοτεχνικό κόστος, καλωδιώσεις, κόστος σύνδεσης με το δίκτυο κλπ) δεν μειώθηκε, αντίθετα αρκετά αυξήθηκαν.

Ο βασικός τεχνολογικός εξοπλισμός για ΜΥΗΕ δεν υφίσταται σε stock, κατασκευάζεται κάθε φορά πρωτότυπα για τις συγκεκριμένες συνθήκες του κάθε έργου (παροχή σχεδιασμού, υψομετρική διαφορά, τριβές εξαρτώμενες από το διαφοροποιούμενο σε κάθε έργο μήκος σωλήνωσης κλπ) και παρατηρείται τα τελευταία χρόνια αύξηση του κόστους του.

Η αύξηση αυτή έχει σχέση με την μείωση των κατασκευαζόμενων έργων σε Ευρωπαϊκή και Διεθνή κλίμακα κυρίως λόγω του γεγονότος ότι σε πολλές χώρες έχει αξιοποιηθεί ενεργειακά μεγάλο ποσοστό του διαθέσιμου υδατικού δυναμικού.
 
Βέβαια στην χώρα μας που η ανάπτυξη των ΜΥΗΕ είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο (λειτουργούν 200 MW σε σύνολο μικρουδροδυναμικού 2000 ΜW) είναι επιβεβλημένο να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη τους με βάση τα σημαντικά τους πλεονεκτήματα (παραγωγή φτηνής ενέργειας από ΑΠΕ, σταθεροποίηση του Συστήματος, μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία, συμβολή τους στην περιφερειακή ανάπτυξη κυρίως ορεινών και ημιορεινών περιοχών, ανάπτυξη τους κατά βάση από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανταποδοτικό όφελος υπέρ των κατοίκων και Δήμων των περιοχών εγκατάστασης, απασχόληση πλειάδας επαγγελμάτων με την κατασκευή και συντήρηση τους, ελάχιστες περιβαλλοντικές επιπτώσεις λόγω του μεγέθους τους, μεγάλη διάρκεια ζωής).

Να σημειωθεί ότι από το 2008 εκδόθηκαν δύο μόνο άδειες εγκατάστασης για ΜΥΗΕ από το ΥΠΕΚΑ, 3-4 τροποποιήσεις παλαιότερων αδειών και ελάχιστες άδειες από τις Περιφέρειες με περίοδο αδειοδοτικής διαδικασίας 5-8 έτη.

Η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης έργων ΜΥΗΕ έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους του εξοπλισμού σε μια προσπάθεια των προμηθευτών να αντιμετωπίσουν τα πάγια κόστη τους την στιγμή που η παραγωγή τους μειώνεται. Να σημειωθεί ότι διεθνώς οι προμηθεύτριες εταιρίες τεχνολογικού εξοπλισμού για ΜΥΗΕ συνήθως είναι μεσαίου μεγέθους σε σχέση με το μέγεθος των επιχειρήσεων παραγωγής τεχνολογικού εξοπλισμού για άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ.

Ακόμη η τεχνολογία των ΜΥΗΕ είναι απόλυτα ώριμη (ο βαθμός απόδοσης στην μετατροπή του φυσικού πόρου σε ηλεκτρική ενέργεια είναι της τάξης του 75-80%) και η αγορά δεν έχει μεγάλες διακυμάνσεις σε σύντομα χρονικά διαστήματα.

Το κόστος σύνδεσης των ΜΥΗΕ (που συνήθως εγκαθίστανται στην άκρη του δικτύου σε απομακρυσμένες ορεινές και ημιορεινές περιοχές) με βάση την εξέλιξη της κατάστασης των δικτύων (μείωση διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου, κορεσμός κλπ) έχει αυξηθεί εξαιρετικά και απότομα με αποτέλεσμα αξιόλογα έργα ΜΥΗΕ με συνήθη ισχύ από 500 kW ως 4 MW να αντιμετωπίζουν πολλές φορές σχεδόν απαγορευτικά κόστη σύνδεσης της τάξης των 400 ή 600 € / εγκατεστημένο kW.

Επίσης δεν πρέπει να αγνοηθεί το γεγονός της ενεργειακής αποδοτικότητας των ΜΥΗΕ η οποία κυμαίνεται άνω του 40%. Συνεπώς η συνεισφορά των ΜΥΗΕ στα διαθέσιμα δικαιώματα των ρύπων είναι ιδιαίτερα μεγάλη και εξ αυτού προκύπτουν αναλογικά κέρδη για τον ΔΕΣΜΗΕ. Οι παράγοντες της συνεχούς διαθεσιμότητας χρονικά σταθερής ισχύος και συγχρόνως της ποιότητας του προσφερόμενου ρεύματος, μειώνουν το ρυθμιστικό κόστος του δικτύου το οποίο επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι επεκτάσεις των δικτύων διανομής εξαιτίας της κατασκευής των ΜΥΗΕ μειώνουν το κόστος του αγροτικού εξηλεκτρισμού αποφέροντας συγχρόνως πολλαπλά οφέλη στον τομέα της γεωργίας.

Με βάση τα παραπάνω θεωρούμε ότι ιδιαίτερα για τα ΜΥΗΕ αν πρέπει να εξεταστεί κάτι, αυτό είναι η αύξηση του Feed In Tariff, επ’ ουδενί βέβαια όποια σκέψη για μείωση του που δεν δικαιολογείται από κανένα λόγο. Αντιλαμβανόμενοι τις δυσκολίες της στιγμής θεωρούμε ότι το Feed In Tariff για τα ΜΥΗΕ πρέπει να παραμείνει ως έχει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο