Παπουτσάνης: To success story μιας πρώην προβληματικής

Πώς μια εισηγμένη εταιρεία που κινδύνευε με «λουκέτο» κατάφερε να αυξήσει αλματωδώς τις επιδόσεις της μέσα στα χρόνια της κρίσης, να διευρύνει τον εξαγωγικό της προσανατολισμό και να ανεβάζει τώρα ψηλότερα τον πήχη των προσδοκιών.

Παπουτσάνης: To success story μιας πρώην προβληματικής

To 2017 οι πωλήσεις της Παπουτσάνης (βλέπε χθεσινή ανακοίνωση εταιρείας) αυξήθηκαν κατά 15%, με τη διοίκηση της εισηγμένης εταιρείας να στοχεύει φέτος σε νέα διψήφια ποσοστιαία άνοδο του κύκλου εργασιών της.

Και όμως, στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας πολλοί ήταν εκείνοι που πίστευαν πως η γνωστή σαπωνοποιία δεν θα μπορούσε να αποφύγει το «λουκέτο», επηρεασμένη από τις μεγάλες ζημίες και τα τραπεζικά ανοίγματα που είχαν ήδη αρχίσει να συσσωρεύονται χρόνια πριν το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.

Ωστόσο, η ανάληψη της προεδρίας από τον Γιώργο Γκάτζαρο και η μετοχική είσοδος του Μενέλαου Τασσόπουλου (σημερινού διευθύνοντος συμβούλου) άλλαξαν τη ροή των πραγμάτων, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία του παρατιθέμενου πίνακα.

Ειδικότερα, από το 2010 έως το 2017 οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν από τα 12,9 στα 20,8 εκατ. ευρώ (+61%), ενώ σημαντικότατη βελτίωση σημείωσαν τόσο τα λειτουργικά (EBITDA), όσο και τα καθαρά αποτελέσματα της εισηγμένης (το 2016 λογιστικοποιήθηκε έκτακτη ζημία λόγω των εξελίξεων στην αλυσίδα Μαρινόπουλος).

Μάλιστα, η βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων θα ήταν σαφώς μεγαλύτερη, σε περίπτωση που η εισηγμένη δεν έχανε το 2014 μεγάλο πελάτη της από το εξωτερικό (Johnson & Johnson). Έτσι, χωρίς τον συνυπολογισμό της συγκεκριμένης απώλειας, από το 2010 έως και το 2017 ο μέσος σταθμισμένος ετήσιος ρυθμός αύξησης των πωλήσεων της Παπουτσάνης έχει διαμορφωθεί γύρω στο 15%.

Η συνταγή του «success story» ξεκίνησε από μια μεγάλη μείωση του λειτουργικού ανά μονάδα κόστους. Το ψαλίδισμα του κόστους έλαβε χώρα τόσο μέσω παρεμβάσεων της διοίκησης σε εξοπλισμό και παραγωγική διαδικασία, όσο και μέσα από την επίτευξη οικονομιών κλίμακας που σταδιακά έφερναν οι αυξημένες πωλήσεις.

Αποτέλεσμα της στρατηγικής αυτής είναι η μονάδα της Αυλίδας να θεωρείται σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα εργοστάσια παραγωγής σαπώνων και ξενοδοχειακών καλλυντικών στην Ευρώπη και έτσι να κερδίζει συνεχώς νέους πελάτες σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Η ίδια «συνταγή» συνεχίζεται και σήμερα. Η Παπουτσάνης συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο προκειμένου να παράξει προϊόντα μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας, αλλά και να μειώσει το παραγωγικό κόστος. Κατά τη διετία 2017-2018, οι επενδύσεις της εταιρείας θα ανέλθουν σε περίπου 3,7 εκατ. ευρώ και αφορούν νέα αυτοματοποιημένη γραμμή συσκευασίας καλλυντικών, νέα γραμμή παραγωγής ξενοδοχειακών σαπώνων και επέκταση των παραγωγικών ικανοτήτων στις πλαστικές φιάλες.

Ένα άλλο στοιχείο που επηρέασε θετικά την πορεία της Παπουτσάνης κατά τα τελευταία χρόνια ήταν η σημαντική άνοδος που σημείωσε ο εισερχόμενος τουρισμός, καθώς η εταιρεία κατέχει μεγάλο μερίδιο αγοράς και στα ξενοδοχειακά σαπούνια (παράλληλα, ανοδικά κινήθηκε και ο σχετικός κύκλος εργασιών εκτός Ελλάδας). Οι πωλήσεις της εταιρίας που απευθύνονται στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά το 2017 αναπτύχθηκαν κατά 12% περίπου σε σχέση με το 2016, χάρη στην αυξημένη τουριστική κίνηση αλλά και στη σημαντική διεύρυνση του πελατολογίου.

Επίσης, σε «φλέβα χρυσού» φαίνεται να εξελίσσεται μια νέα δραστηριότητα που ξεκίνησε δειλά πριν από λίγα μόλις χρόνια, πολλαπλασιάστηκε πέρυσι (στα 2,7 εκατ. ευρώ) και έχει όλες τις προϋποθέσεις να πάει πολύ καλύτερα κατά τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για την παραγωγή σαπωνόμαζας μέσω αυτοματοποιημένης μονάδας σαπωνοποίησης και κατοχής εξειδικευμένης τεχνογνωσίας. Ως αποτέλεσμα, η Παπουτσάνης είναι σε θέση να αναπτύσσει και να παράγει ειδικές σαπωνόμαζες που καλύπτουν τις ιδιαίτερες ανάγκες πελατών οι οποίοι εστιάζουν στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων τους.

Τέλος, βασική στρατηγική της εταιρίας παραμένει η περαιτέρω ενδυνάμωση της σχέσης της με τον Έλληνα καταναλωτή. Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζεται η αναβάθμιση των σειρών Aromatics, Karavaki & Natura, η επέκταση σε νέες κατηγορίες και η ενίσχυση της διανομής.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v