Πτώση πωλήσεων και EBITDA για τα ΚΑΕ

Η κατώτερη του στόχου αύξηση πωλήσεων στα αεροδρόμια και η μείωση σε λιμάνια και μεθοριακούς σταθμούς. Οι λόγοι που επικαλείται η διοίκηση. Η θετική επίδραση από την αλλαγή του φορολογικού συντελεστή.

Πτώση πωλήσεων και EBITDA για τα ΚΑΕ

Με υποχώρηση πωλήσεων και EBITDA έκλεισε την περσινή χρονιά η «Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών» (ΚΑΕ), λόγω της διακοπής πωλήσεων αφορολόγητων καυσίμων, της μείωσης του τζίρου σε μεθοριακούς σταθμούς και λιμάνια και της κατώτερης των προσδοκιών αύξησης των πωλήσεων στα αεροδρόμια.

Ειδικότερα, η αεροπορική επιβατική κίνηση ανήλθε σε 31,16 εκατ. επιβάτες, το 2018, σημειώνοντας αύξηση κατά 9,8%, σε σχέση με το 2017, ενώ σημειώθηκε και σημαντική αύξηση των πελατών της εταιρείας κατά 10,9%, φτάνοντας τα 6,98 εκατ. πελάτες.

Οι πωλήσεις, όμως, της ΚΑΕ στο λειτουργικό τομέα «Αεροδρόμια» αυξήθηκαν μόλις κατά 3,7%, ανερχόμενες σε 181,9 εκατ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν στα 186,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,3%. Όπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας η παραπάνω αύξηση «ήταν κατώτερη από τους στόχους».

 Οι παράγοντες που επηρέασαν αρνητικά την απόδοση του κλάδου ήταν, σύμφωνα πάντα με τη διοίκηση της ΚΑΕ, οι εξής: α) οι εργασίες ανακαίνισης των αεροδρομίων Ηρακλείου, Ρόδου, Χανίων και Ζακύνθου, β) οι μεγάλες καθυστερήσεις στον έλεγχο των επιβατών και γ) η αρνητική απόδοση των Ρώσων επιβατών.

Η διακοπή στην δραστηριότητα πώλησης αφορολόγητων καυσίμων από την 1η Ιουλίου 2018 στους μεθοριακούς σταθμούς Κήπων, Κακαβιάς και Ευζώνων συνέβαλε επίσης στη μείωση των μεγεθών. Οι πωλήσεις, όμως, του λειτουργικού τομέα «Σύνορα» μειώθηκαν κατά 8%, υποχωρώντας στα 63,2 εκατ. ευρώ, ακόμη και αν δεν συνυπολογισθεί η διακοπείσα δραστηριότητα πώλησης καυσίμων.

Οι προσφυγικές ροές στα ελληνικά νησιά, η πολιτική κρίση στην Αγκυρα και η συνεχιζόμενη διολίσθηση της τουρκικής λίρας ήταν οι βασικοί λόγοι για την παραπάνω υποχώρηση, όπως συνέβη και στον λειτουργικό τομέα «Λιμάνια», οι πωλήσεις του οποίου υποχώρησαν κατά 17,5% διαμορφούμενες σε 9,9 εκατ. ευρώ,.

Αποτέλεσμα των παραπάνω παραγόντων ήταν τα EBITDA να υποχωρήσουν στα 76,3 εκατ. ευρώ από 85,6 εκατ. ευρώ στη χρήση 2017. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 45,3 εκατ. ευρώ έναντι 55,5 εκατ. ευρώ το 2017, ενώ τα μετά από φόρους ανήλθαν στα 40,6 εκατ. ευρώ, λόγω του αισθητά χαμηλότερου φόρου εισοδήματος (10,45% πραγματικός φορολογικός συντελεστής), που προκάλεσε η επίδραση αλλαγής του φορολογικού συντελεστή.   

Ο δανεισμός ανήλθε στο τέλος του 2018 στα 116,8 εκατ. ευρώ και ο καθαρός ( σ.σ. μετά την αφαίρεση των ταμειακών διαθεσίμων) σε 106,5 εκατ. ευρώ. Η σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA διαμορφώθηκε στις 1,4 φορές.

Ο όμιλος παρά τη διακοπή της δραστηριότητας πώλησης αφορολόγητων καυσίμων αύξησε το μόνιμο προσωπικό του κατά περίπου 60 άτομα (1.194 άτομα) και ισάριθμα το εποχικό προσωπικό.

Υπενθυμίζεται ότι στο νόμο 4608/2019 που ψηφίστηκε λίγο πριν το Πάσχα πέρασε τροπολογία με την οποία ανεστάλη ως την 31η Δεκεμβρίου του 2020  η εφαρμογή του άρθρου 55 του νόμου 3842/2010, με το οποίο προβλέπεται η παύση πώλησης από 1/1/2017 αφορολογήτων ειδών σε παραμεθόριους σταθμούς με χώρες εκτός Ε.Ε.

Η νέα παράταση -τέταρτη συνεχόμενη από το τέλος του 2016- σημαίνει ότι η Dufry, μέσω της ΚΑΕ, θα έχει τη δυνατότητα να δουλέψει καταστήματα πώλησης στους παραμεθόριους σταθμούς με Αλβανία, Β. Μακεδονία και Τουρκία ως το τέλος του 2020.   

Χρήστος Κίτσιος kitsios@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v