Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι μονομάχοι και τα προβλήματα για την εξυγίανση των ναυπηγείων

Το δίλημμα του εγκλωβισμού της προοπτικής των ναυπηγείων σε μία στενή διασύνδεση με τα εξοπλιστικά. Η κατάσταση φθοράς και αφθαρσίας των παραγωγικών μονάδων. Οι στρατηγικές στον κλάδο και τα business plan.

Οι μονομάχοι και τα προβλήματα για την εξυγίανση των ναυπηγείων

Παράταση για έξι μήνες παίρνει η θητεία της ειδικής διαχείρισης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά με τροπολογία που ψηφίστηκε το βράδυ της Πέμπτης στη Βουλή, παράταση παίρνει και το θρίλερ για το νέο διαγωνισμό καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι πολύ δύσκολα θα γίνει αυτός μέχρι τα τέλη Μαρτίου, που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός.

Τα σενάρια που κυκλοφορούν συνδέουν το μέλλον των ναυπηγείων με τα εξοπλιστικά προγράμματα που ετοιμάζεται να υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση, όμως για τους ανθρώπους κοντά στη ναυπηγική βιομηχανία, το πραγματικό πρόβλημα είναι άλλο και συνδέεται με το αν μπορούν να επιβιώσουν τα δυο ναυπηγεία ανεξάρτητα από την ύπαρξη των εξοπλιστικών.

Όποιος εγκλωβίζει την προοπτική των ναυπηγείων σε μία στενή διασύνδεση τους με τα αντισταθμιστικά οφέλη των εξοπλιστικών, δημιουργεί μονάδες που μετά από μερικά χρόνια θα είναι και πάλι σε κατάσταση φθοράς και αφθαρσίας, όπως σήμερα, εξηγούν. Προέχει συνεπώς ο σχεδιασμός μιας ρότας εξυγίανσης των ναυπηγικών μονάδων.

Μέχρι στιγμής οι ενδιαφερόμενοι για την ναυπηγική βιομηχανία της χώρας στην ολότητα της ή για τμήματα της είναι ο επιχειρηματίας Θεόφιλος Πριόβολος και ο όμιλος ΟΝΕΧ. Ο όμιλος ΟΝΕΧ έχει αναλάβει ήδη με ιδιαίτερη επιτυχία ένα ναυπηγείο, το Νεώριο της Σύρου και η «προίκα» αυτή σε συνδυασμό και με την σχέση που έχει αναπτύξει με τον αμερικανικό Οργανισμό Διεθνούς Οικονομικής Ανάπτυξης (U.S. International Development Finance Corporation – D.F.C.) τον καθιστά αξιόπιστο συνομιλητή για την διάσωση και των Ναυπηγείων Ελευσίνας, τα οποία και ανέλαβε αποκτώντας το 53% των μετοχών τους.

Κάποια στιγμή ο όμιλος ONEX και ο επικεφαλής του κ. Πάνος Ξενοκώστας έριξε την φιλόδοξη ιδέα απόκτησης και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μιλώντας για "ναυπηγική τρίαινα", ιδέα που θύμισε στους παλαιότερους το ξεχασμένο σχέδιο από την δεκαετία του 1990 για συγχώνευση των τριών ναυπηγείων και τη δημιουργία ενός ενιαίου ναυπηγικού φορέα.

Τελικά, όμως, στον διαγωνισμό που ακολούθησε κατέθεσε «ενδεικτική» προσφορά, καθώς για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα χρειάζονται πολύ συγκεκριμένα business plan και ίσως και πολλά ίδια κεφάλαια.

Ο κ. Ξενοκώστας ανέστησε το Νεώριο και μπορεί να συμβάλλει και στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας όπου όμως οι μελέτες έδειξαν ότι οι υποχρεώσεις τους είναι πολύ περισσότερες από τις αναμενόμενες (στα 420 εκατ. ευρώ από 270 εκατ. ευρώ). Εκεί λοιπόν χρειάζεται πάνω από 500 εκατ. ευρώ για να ξεκινήσει κάποιος τη δουλειά και από ότι φαίνεται το φορτίο είναι πολύ βαρύ για να το σηκώσει μόνη της η ΟΝΕΧ.

Ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος ενδιαφέρεται μόνο για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Το κύριο γνώρισμα του η «συνεπής» στάση μέχρι στιγμής σε όλους του διαγωνισμούς εξαγοράς εταιρειών που έχει ανακατευθεί. Καταθέτει συγκεκριμένο σχέδιο, εμφανίζεται με μία φειδωλή (για τους πωλητές) αλλά στοιχειοθετημένη πρόταση εξαγοράς και αν δεν πάρει τη δουλειά πάει για άλλα. Έτσι έκανε στην υπόθεση της Singular έτσι εμφανίζεται διατεθειμένος να κάνει και στην υπόθεση του Σκαραμαγκά, όπως δηλώνουν άνθρωποι που είναι κοντά του.

Επίσης ξεκαθαρίζει ότι τα ναυπηγεία δεν θα σωθούν από τα εξοπλιστικά καθώς αυτά είναι ένα μέρος και μάλιστα πεπερασμένης διάρκειας των δυνητικών εργασιών τους και κυρίως πριν έρθουν αυτά θα πρέπει για δυο τρία χρόνια τα ναυπηγεία να μπορούν να επιβιώσουν με άλλες εργασίες και να χρηματοδοτήσουν την ανανέωση του εξοπλισμού τους ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Ο Όμιλος Πριόβολου δεν αποκλείεται να ανεβάσει την προσφορά του για να αποκτήσει και τα δυο κομμάτια των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά δύσκολα θα φτάσει σε νούμερα που διέρρεε η κυβέρνηση πριν τους δυο διαγωνισμούς για τα δυο τμήματα των ναυπηγείων (του τμήματος της ειδικής διαχείρισης και του τμήματος της ΕΤΑΔ00), πάνω από 80-90 εκατ. ευρώ.

Με βάση όλα τα παραπάνω η κυβέρνηση έχει ως προτεραιότητες εκ των πραγμάτων να λάβει σοβαρές αποφάσεις στο θέμα των ναυπηγείων, τα οποία θα πρέπει να μπουν σε ρότα εξυγίανσης και πάνω σε αυτή τη ρότα θα συναντηθούν και με τις αποφάσεις για τα εξοπλιστικά που αφορούν πόσα και πιο κομμάτια θα γίνουν στη χώρα μας.

Επομένως το ερώτημα είναι αν θα επιμείνει το Υπουργείο Οικονομιών στην αδιέξοδη κατά τους επενδυτές, αντίληψη της επιβολής κατώτατου ορίου στον έναν από τους δυο διαγωνισμούς για τον Σκαραμαγκά; Επίσης πόσο είναι διατεθειμένο να δεχθεί ένα γενναίο «κούρεμα» των υποχρεώσεων του ναυπηγείου Ελευσίνας, «κούρεμα» που όπως αφήνει να εννοηθεί ο όμιλος ΟΝΕΧ, είναι απαραίτητο για να προχωρήσει η εξυγίανση;

Μετά θα δει πως θα μοιράσει και τις δουλειές με τα αντισταθμιστικά, άλλωστε τότε μπορεί να υπάρξει και συνεργασία όλων…

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v