Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προκρίνεται πρόταση Κοπελούζου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδος-Αιγύπτου

Το έργο προϋπολογίζεται στα €3,57 δισ. Ο χρόνος κατασκευής υπολογίζεται σε 2,5 χρόνια, με εκτιμώμενη έναρξη λειτουργίας το 2025-2026. Η χρηματοδότηση.

Προκρίνεται πρόταση Κοπελούζου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδος-Αιγύπτου

Η πρόταση του ομίλου Κοπελούζου φαίνεται να επιλέγεται για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδος-Αιγύπτου, ένα έργο που προϋπολογίζεται στα 3,569 δισ. ευρώ.

Ο πρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Κοπελούζος, σε συνάντηση, χθες το βράδυ, με δημοσιογράφους, ανέφερε ότι τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και η αιγυπτιακή υποστηρίζουν την πρόταση, που θα υλοποιηθεί από τη θυγατρική εταιρεία του ομίλου Elica Group Α.Ε. Για τον σκοπό αυτό, πρόσθεσε, θα ξεκινήσουν στο επόμενο διάστημα οι αδειοδοτικές διαδικασίες και εγκρίσεις, που επιταχύνονται λόγω της συγκυρίας της ουκρανικής κρίσης και της ανάγκης απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο, μια νέα πραγματικότητα για την οποία υπερθεματίζει πλέον η Ε.Ε.

Σε ένα χρόνο προβλέπεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση, με την Elica να είναι ανοικτή στην προσέλκυση και άλλων επενδυτών-μετόχων. «Όσοι έχουν κεφάλαια να επενδύσουν, μπορούν να μπουν στην εταιρεία», ανέφερε ο κ. Κοπελούζος. Ο χρόνος κατασκευής του έργου υπολογίζεται σε δυόμισι χρόνια, με εκτιμώμενη έναρξη της λειτουργίας του το 2025-2026.

Ήδη, όπως είπε ο κ. Κοπελούζος, ομάδα ελληνικών τραπεζών έχει δεσμευθεί να χρηματοδοτήσει το έργο με το ποσό του 1,5 δισ. ευρώ. Καθώς έχει ενταχθεί στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ENTSO-E (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη συνεργασία των Διαχειριστών Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), εκτιμάται ότι προεξοφλείται η ένταξή του στην 6η λίστα PCIs (Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος), που θα καταρτιστεί σε δύο χρόνια. Έτσι, το έργο θα είναι σε θέση, εφόσον ενταχθεί, να χρηματοδοτηθεί και με ευρωπαϊκά κονδύλια.

Με βάση την τεχνική περιγραφή του έργου, Ελλάδα και Αίγυπτος προβλέπεται να συνδεθούν με υποβρύχιο ηλεκτρικό καλώδιο περίπου 950 χλμ. με σημεία ζεύξης στην Αίγυπτο, στο El Sallum, 300 χλμ. από την Αλεξάνδρεια, και στην Ελλάδα, την Αττική. Στα δύο άκρα προβλέπονται ισάριθμοι Σταθμοί Μετατροπής, κοντά στο ΚΥΤ Wadi El Natroon EHV και στη χώρα μας, είτε στο ΚΥΤ Μεσογείων είτε στο ΚΥΤ Αγίου Στεφάνου. Η σχεδιαζόμενη διαδρομή παρακάμπτει την ΑΟΖ της Λιβύης, καθώς και  αμφισβητούμενα ύδατα. «Δεν είναι καλώδιο σε χάρτη, μπορεί να γίνει», επισήμανε ο κ. Κοπελούζος. 

Μέσω του καλωδίου, στόχος είναι η εισαγωγή στην Ελλάδα 3 GW «πράσινης» ενέργειας, καθώς η Αίγυπτος έχει πλεονάζουσα παραγωγή από ΑΠΕ, που ενδιαφέρεται να εξαγάγει, ενώ για τις δικές της ανάγκες χρησιμοποιεί φυσικό αέριο, το οποίο δεν επιβαρύνεται με CO2, αφού δεν ανήκει στην Ε.Ε.

Οι τιμές της «πράσινης» ενέργειας είναι πολύ χαμηλότερες στην Αίγυπτο σε σχέση με τις ευρωπαϊκές, είπε ο κ. Κοπελούζος, οπότε η χώρα μας μπορεί να έχει ενέργεια σε ανταγωνιστικές τιμές. Σύμφωνα με τις δημοπρασίες του Φεβρουαρίου, η ταρίφα διαμορφώθηκε σε 17 δολ./MWh, όταν ο μέσος όρος στη δική μας αγορά είναι στα 37 ευρώ/MWh.

Tα 3 GW από ΑΠΕ,  που σχεδιάζεται να μεταφέρει το καλώδιο, προτάθηκε να γίνουν από τον όμιλο Κοπελούζου, ως πακέτο με το έργο.

Ο κ. Κοπελούζος ρωτήθηκε από το Euro2day.gr αν το έργο EuroAsia Interconnector, που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης-Αττικής και εξασφάλισε πρόσφατα ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 657 εκατ. ευρώ, είναι ανταγωνιστικό ή συμπληρωματικό με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου. «Το EuroAsia Interconnector θα πρέπει να βρει τι θα μεταφέρει», απάντησε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v