Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

AVE: Το ζημιογόνο ταξίδι από το σινεμά έως τα ράφια των σούπερ μάρκετ

Συνεχείς αλλαγές δραστηριότητας, αυξήσεις κεφαλαίου και ζημιές χαρακτηρίζουν την πορεία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια. Από τα Ster Cinemas και το Allu Fan Park, στα αξεσουάρ κινητής και τώρα στη συνεργασία με Carrefour.

AVE: Το ζημιογόνο ταξίδι από το σινεμά έως τα ράφια των σούπερ μάρκετ

Στη δραστηριοποίησή του στον χώρο της εμπορίας τροφίμων μέσα από τη συνεργασία του με τον όμιλο Carrefour βασίζει αυτή τη φορά το σχέδιο επιστροφής του στην κερδοφορία ο εισηγμένος όμιλος AVE, ο οποίος υποχρεώνεται σε συνεχή ζημιογόνα αποτελέσματα (τουλάχιστον χωρίς τη συμβολή έκτακτων κονδυλίων) εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ενώ οι βασικοί του μέτοχοι έχουν βάλει πολλές φορές το χέρι στην τσέπη, άλλοτε καλύπτοντας οι ίδιοι αυξήσεις κεφαλαίου και άλλοτε αναλαμβάνοντας δανειακές εκθέσεις της εισηγμένης.

Πρόκειται για μια ακόμα επιχειρηματική «μετάλλαξη» για την επιχείρηση που τελευταία φορά διένειμε μέρισμα στους μετόχους της το 2008 και τα τελευταία χρόνια περνά από τη μια δραστηριότητα στην επόμενη, αναζητώντας τρόπους να αντιστρέψει την αρνητική οικονομική πορεία. 

Κατά τη δεκαετία του 2000, όταν είχε μπει στο ΧΑ δραστηριοποιείτο στο μέτωπο της ψυχαγωγίας, όπως για παράδειγμα στους χώρους του κινηματογράφου, των video, της τηλεόρασης, των πάρκων ψυχαγωγίας και της διανομής ταινιών. Εν συνεχεία, δοκίμασε την αγορά της κινητής τηλεφωνίας. Τώρα αναζητά ένα καλύτερο μέλλον στον χώρο των σούπερ μάρκετ. 

Από την είσοδο στο Χρηματιστήριο, όμως, μέχρι σήμερα -με την επίδραση τόσο της οικονομικής κρίσης στην αρχή όσο και της πανδημίας στη συνέχεια- άλλαξαν πολλά πράγματα. Η AVE υποχρεώθηκε να αποχωρήσει από αρκετές γνωστές δραστηριότητες και εταιρείες, όπως για παράδειγμα από την On Production το 2018, από τα Ster Cinemas το 2019, από τα πάρκα Allu Fan και Kidom το 2020, ενώ η συμμετοχή με 30% στην Dionic θα πρέπει να θεωρείται ως… ξεχασμένη υπόθεση.

Η όλη αυτή διαδικασία μόνο αναίμακτα δεν πέρασε για την εισηγμένη εταιρεία. Μέσα στα τελευταία 15 χρόνια έχουν γίνει ουκ ολίγες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου (π.χ. μόνο κατά τα τελευταία χρόνια, 5 εκατ. το 2016, 12 εκατ. το 2017, 8 εκατ. το 2020, 3 εκατ. ευρώ πέρυσι), ενώ η επικείμενη ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μετόχων θα κληθεί να ψηφίσει και νέα ΑΜΚ έως 8 εκατ. ευρώ!

Αρκετές από τις αυξήσεις κεφαλαίου έχουν γίνει μέσω της έκδοσης προνομιούχων μετοχών που μελλοντικά μετατρέπονται υποχρεωτικά σε κοινές, με αποτέλεσμα σήμερα η AVE να διαθέτει 151.654.957 κοινές μετοχές και 17.142.856 εκατ. προνομιούχες.

Πέραν αυτών, οι βασικοί μέτοχοι έχουν πολλές φορές αναλάβει οι ίδιοι δάνεια του εισηγμένου ομίλου, μειώνοντας τον δανεισμό της AVE και οδηγώντας στην ισόποση εγγραφή έκτακτων λογιστικών κερδών.

Όλα αυτά όμως δεν έχουν λύσει μέχρι τώρα το πρόβλημα, παρά τη σημαντική επένδυση που έγινε το 2019 με την απόκτηση του 50,1% της Kristelcom (χονδρικό εμπόριο συσκευών-αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας).

Το 2022 έκλεισε για την AVE με κύκλο εργασιών 143,2 εκατ. ευρώ, ζημία 5,34 εκατ. ευρώ (ζημία 7,1 εκατ. το 2021), καθαρό δανεισμό 36 εκατ. ευρώ και αρνητικά ίδια κεφάλαια 2,3 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι υλοποιήθηκε ΑΜΚ 3 εκατ. ευρώ και οι βασικοί μέτοχοι «σήκωσαν στις πλάτες τους» δάνεια 12,4 εκατ. ευρώ, οδηγώντας σε ισόποσα έκτακτα κέρδη, τα οποία υπερκέρασαν απομειώσεις 7,6 εκατ. ευρώ.

Συνεργασία με Carrefour

Έτσι, με την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία (κοινών και προνομιούχων τίτλων) να κυμαίνεται γύρω στα 93 εκατ. ευρώ, η εισηγμένη δρομολογεί μια νέα έκδοση έως 8 εκατ. ευρώ, με αιχμή του δόρατος τον κλάδο των τροφίμων.

Ενδεικτικό είναι το στοιχείο ότι στον ετήσιο απολογισμό της χρήσης 2022 και στο κεφάλαιο «στόχοι και προοπτικές για το 2023», η διοίκηση της AVE αναφέρεται μόνο στον κλάδο των τροφίμων και στη συνεργασία της με την Carrefour (όχι στις άλλες δραστηριότητες).

Αναφέρει λοιπόν ότι στους στόχους εντάσσονται:

  • Το άνοιγμα άλλων 20 καταστημάτων μέσω franchise με έμφαση στις τουριστικές περιοχές και στην επαρχία.
  • Η δημιουργία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε συνεργασία με Έλληνες παραγωγούς.
  • Η αντιπροσώπευση και διανομή προϊόντων.

Απώτερος στόχος, όπως σημειώνει η διοίκηση της AVE, είναι «η δημιουργία πανελλαδικού δικτύου καταστημάτων με κοινή εταιρική ταυτότητα, όπου θα διατίθενται μεταξύ άλλων τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της Carrefour, θα προσφέρονται προϊόντα υψηλής ποιότητας και κορυφαίες υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v