Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μηχανική: Εγκατέλειψε την εργολαβία 26,6 εκατ.

Μετέωρη μένει η κατασκευή τμήματος στον αυτοκινητόδρομο Άκτιο - Αμβρακία, αφού η εταιρία Μηχανική εγκατέλειψε την εργολαβία που ανέλαβε μόλις τον περασμένο Μάρτιο, με αποτέλεσμα η σχετική σύμβαση να έχει ήδη ακυρωθεί.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Μηχανική: Εγκατέλειψε την εργολαβία 26,6 εκατ.
Μετέωρη μένει η κατασκευή τμήματος 8 χιλιομέτρων στον αυτοκινητόδρομο Άκτιο – Αμβρακία, αφού η εταιρία Μηχανική εγκατέλειψε την εργολαβία που ανέλαβε μόλις τον περασμένο Μάρτιο με αποτέλεσμα η σχετική σύμβαση να έχει ήδη ακυρωθεί.

Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών, η εταιρία Μηχανική αιτήθηκε στις 18 Ιουνίου 2010 τη διάλυση της σύμβασης που είχε συνάψει στις 16 Μαρτίου 2010, επικαλούμενη το γεγονός ότι παρήλθαν τρεις μήνες χωρίς να έχουν αρχίσει οι κατασκευαστικές εργασίες με υπαιτιότητα του κύριου του έργου (καθυστέρηση απαλλοτριώσεων και οριστικών μελετών που δεν έχουν εκπονηθεί).

Αξίζει να σημειωθεί ότι βάσει της σχετικής νομοθεσίας (νόμος 3669/2008, άρθρο 62) το αίτημα της Μηχανικής κρίθηκε από το Υπουργείο ως νόμιμο και βάσιμο, αφού λόγω της καθυστέρησης στις απαλλοτριώσεις και τις μελέτες, ήταν αδύνατον να ξεκινήσουν εργασίες για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου εντός τριών μηνών από την υπογραφή της σύμβασης.

Σημειώνεται ότι στις 20 Απριλίου 2010 υπεγράφη απόφαση από τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών – Δικτύων για την αναγκαστική απαλλοτρίωση των ακινήτων στην περιοχή των έργων, ενώ στις 23 Ιουνίου 2010 εκδόθηκε η απόφαση για την επίταξη της έκτασης.

Ωστόσο, για να ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία θα απαιτούνταν – όπως τουλάχιστον αναφέρεται στο έγγραφο του Υπουργείου – επιπλέον δύο μήνες, αν όχι πολύ περισσότερο, γεγονός που ουσιαστικά δεν θα επέτρεπε στη Μηχανική να ολοκληρώσει το έργο σημαντικά νωρίτερα των συμβατικών ημερομηνιών και έτσι να λάβει το σχετικό «πριμ» ταχείας παράδοσης.

Υπογραμμίζεται ότι το φαινόμενο των καθυστερήσεων για απαλλοτριώσεις και οριστικές μελέτες σε δημόσια έργα είναι σύνηθες και παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Υποδομών ότι τέτοιου είδους προβλήματα θα επιλυθούν, η κατάσταση δεν έχει ακόμη βελτιωθεί.

Η εξέλιξη αυτή, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, οδήγησε κατ’ αρχήν την Μηχανική στην απόφαση να ζητήσει την επιστροφή των εγγυητικών επιστολών ύψους 15 εκατ. ευρώ που είχε καταθέσει για το έργο, χωρίς ωστόσο το αίτημά της να γίνει δεκτό.

Έτσι, η εισηγμένη απευθύνθηκε εκ νέου στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου ζητώντας αυτή τη φορά τη διάλυση της σύμβασης, προκειμένου να διασφαλίσει τα συμφέροντά της. Στις 5 Ιουλίου 2010 το Υπουργείο προέβη στη λύση της σύμβασης.

Κύκλοι του κατασκευαστικού κλάδου εκτιμούν πάντως ότι ένας από τους λόγους που η Μηχανική επεδίωξε και κατάφερε τη λύση της σύμβασης δεν ήταν άλλος από την υψηλή έκπτωση της τάξεως του 52% που είχε προσφέρει η εισηγμένη πριν από περίπου ένα χρόνο προκειμένου να κερδίσει τον διαγωνισμό που διεξήγαγε το τότε Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ για την ανάθεση τεσσάρων εργολαβιών στον οδικό άξονα Ακτίου – Αμβρακίας.

Η έκπτωση αυτή, όπως αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι, δεν άφηνε ουσιαστικά κανένα περιθώριο για την εξασφάλιση κερδών από αυτή καθ’αυτή την εκτέλεση του έργου, παρά μόνο αν ολοκληρωνόταν ταχύτερα, ώστε να κερδίσει το «πριμ» ταχείας εκτέλεσης.

Πάντως και η ίδια η Μηχανική, σε επικοινωνία που είχε το euro2day.gr με υψηλόβαθμο στέλεχός της παραδέχεται ότι η εργολαβία δεν ήταν οικονομικά συμφέρουσα κατόπιν των καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και με δεδομένη τη δέσμευση υψηλών εγγυητικών.

Για το λόγο αυτό -προφανώς εξαιτίας και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας- η Μηχανική ζήτησε από το Υπουργείο Υποδομών τη διάλυση της σύμβασης των 26,6 εκατ. ευρώ (46,9 εκατ. ευρώ ο αρχικός προϋπολογισμός), αφήνοντας μετέωρη την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ακτίου – Αμβρακίας με υπαιτιότητα του δημοσίου.

Επισημαίνεται ότι το τμήμα του αυτοκινητόδρομου που είχε ανατεθεί για κατασκευή στη Μηχανική ήταν το τρίτο κατά σειρά από τα τέσσερα κομμάτια στο οποίο είχε «σπάσει» ο οδικός άξονας προκειμένου – σύμφωνα τουλάχιστον με το ΥΠΕΧΩΔΕ – να ολοκληρωθεί ταχύτερα (!) και να προσφέρει αντικείμενο εργασιών σε περισσότερες από μία τεχνικές εταιρίες.

Τις άλλες τρεις εργολαβίες ανέλαβε και ήδη έχει ξεκινήσει να εκτελεί (αυτή την περίοδο στήνονται τα εργοτάξια) ο όμιλος Μαρούλη – ΑΕΓΕΚ. Έτσι, σε περίπτωση που ο όμιλος Μαρούλη – ΑΕΓΕΚ ολοκληρώσει τις εργασίες στις προβλεπόμενες προθεσμίες (μέχρι τις αρχές του 2013) και παράλληλα δεν προχωρήσει άμεσα η εκ νέου ανάθεση της τρίτης εργολαβίας, ο αυτοκινητόδρομος Ακτίου – Πρέβεζας θα είναι ημιτελής με τα 8 από τα συνολικά 48 χιλιόμετρά του να μην έχουν κατασκευαστεί.

Από την εξέλιξη αυτή εμμέσως ωφελείται ο όμιλος Μαρούλη – ΑΕΓΕΚ, αφού όταν προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την εργολαβία που εγκατέλειψε η Μηχανική ο εν λόγω όμιλος φαίνεται πως θα έχει το πρώτο λόγο.

|Αφήνουν τις ζημιογόνες εργολαβίες

Η ενέργεια της Μηχανικής να λύσει τη σύμβαση για την εργολαβία στον άξονα Άκτιο – Αμβρακία δεν είναι, όμως, ένα μεμονωμένο φαινόμενο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην ίδια κατεύθυνση κινούνται πλέον πολλές ακόμη από τις τεχνικές εκείνες εταιρίες που τα τελευταία δύο χρόνια ανάλαβαν έργα με μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων.

Η κρίση στο εσωτερικό οικονομικό μέτωπο σε συνδυασμό με την αδυναμία του δημοσίου να καλύψει τις υποχρεώσεις του προς τους κατασκευαστές, έχει οδηγήσει τις τεχνικές εταιρίες στη λύση της αποδέσμευσης από τις συμβάσεις που έχουν συνάψει.

Μια από τις περιπτώσεις αυτές είναι και η ΑΤΤΙ – ΚΑΤ, η οποία προέβη πρόσφατα στην ακύρωση των πέντε υπεργολαβικών συμβάσεων που είχε αναλάβει από την κοινοπραξία που αναπτύσσει τα έργα παραχώρησης της Ιόνιας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας. Το ύψος των υπεργολαβιών αυτών ανέρχονταν στο ποσό των 18 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με την εισηγμένη, οι εν λόγω υπεργολαβίες «έβγαιναν» οριακά, όμως η σοβαρή καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων εξαιτίας γραφειοκρατικών εμποδίων (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές έρευνες) τις κατέστησε τελικά ζημιογόνες και έτσι η ΑΤΤΙ – ΚΑΤ αποφάσισε να μην τις ολοκληρώσει (είχε ήδη εκτελέσει περί το 40% του κατασκευαστικού αντικειμένου).

Ασφαλώς, στην περίπτωση της ΑΤΤΙ – ΚΑΤ - όπως και σ’ αυτή της Μηχανικής με το έργο στο Άκτιο – καθοριστικό ρόλο στη λύση των συμβάσεων διαδραμάτισε η οικονομική της θέση που δεν επιτρέπει την …πολυτέλεια ενασχόλησης με ζημιογόνα έργα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v